AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.581

Bromsvibrationer, bromsok eller casterstag?

Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Hej,

jag har på min E36a (22000 mil) haft problem ett längre tag med vad jag trott varit skeva bromsskivor. Har svarvat skivorna på plats, samt även bytt till helt nya skivor. Båda gångerna var det bra några hundra mil för att senare bli likadant som innan.

Läser man på lite i foumen verkar det rimligt att tro att mina casterstagsbussningar är slut, men även möjligheten till kärvande bromsok finns.

På min bil är det så att desto hårdare man bromsar, desto mindre vibrerar ratten. Låter man bara beläggen ligga an vobblar det som attan, medan det är nästintill helt stilla om jag bromsar på gränsen mot låsta hjul.

Jag har inte själv lyckats fundera ut om det är casterbussningar eller bromsokskärvningar som låter rimligast med det här symptomet... lyckas du?

/Jörgen

--
Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Med tanke på att vibrationerna upphört när du svarvat/bytt skivorna misstänker jag ett eller två kärvande bromsok.
När du precis fixat skivorna är dom naturligtvis bra, men sedan medför anliggande broms onaturligt hög värme vilket gör att skivorna "slår sig".

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Jesperando, är det rimligt att vibrationerna gradvis försvinner med hur hårt man bromsar i så fall? Jag får det inte riktigt att gå ihop - men oken är väl fullflytande så det kanske blir så?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, det brukar fungera så...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Uppdatering... (sisådär ett år för sent)...

De splitter nya skivorna slog sig efter ett par hundra mil, en ny omsvarvning löste problemet.
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Jag har liknande problem på min 520 e34 och kommer inte heller fram till någon lösning. Kan det inte vara så att det är glidkolvarna och bustningarna i bromsoken som blivit slitna? Jag har oxå bytt till nya skivor och belägg som löste problemet men detso mer slitna bromsarna blir detso värre blir det. Har även kontrollerat skivorna med hjälp av en mät klocka och de kanske skiljer sig ca 0,03mm kan det verkligen räcka?

Länk

//MVH Lundin
Ly
212
Lypsylatex
BMW 323iT -96 (15- )
BMW M3 -96 (19- )
Honda Accord -14 (23- )
Uppdatering från min sida: Omsvarvningen slog sig också efter ett tag. Så just nu ids jag inte bry mig...

/Jörgen

--
Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang.
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Jörgen, hur vet du att skivorna är skeva? Har du mätt dem eller? Har du kikat på min länk?

//MVH Lundin
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Kolla om skivorna verkligen är skeva med en mätklocka.
Läste på en amerikansk site om att beläggmaterial svetsas fast punktvis på skivorna om man "bromsar fel".

Det kan ju vara så att navet är skevt, blir tydligen det ganska lätt om man demonterar skivor med slägga. Bäst är att spräcka dem.

Sedan är det mycket vikigt att hjulskruvarna är korrekt och jämnt dragna för att det inte ska bli spänningar när bromskivan värms och kyls av.
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Bromsskivorna är kontrollerade med mätklocka det skillde som mest 0,03 mm.

//MVH Lundin
Hälge
Precis som Korvsallad nämner så skall hjulbultarna dras med moment 130Nm detta för att skivorna ej skall slå sig. Reklamerar du skeva skivor till BMW så kollar de först om de är dragna med moment. Om de ej är det så gäller ej garantin.
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Ja det förstår jag, men skivorna är ju inte skeva.

//MVH Lundin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.