AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.190

Gnissel i bakvagnen 523, vad är det?

PE
46
PEOL
530i 2004
Innifrån höger hjulhus bak gnisslar det så fort man trycker ner bakvagnen lite. När man kör gnisslar det också i takt med rörelsen upp och ner.
Vad kan det vara? En bussning någonstans, eller dämparen?
Någon som haft samma problem?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En 523 (med takräck) passerade mig för ett par veckor sedan när jag väntade på bussen och den gnisslade så fort det guppade i vägbanan, dags att byta bussningar i bakvagnen var det första som slog mig, men det kan givetvis vara något annat också, typ stötdämparens kolvlagring eller nått annat
Skulle nog ta hjälp av någon som gungar och lägga mig under eller helst en lyft för att säkerhetställa var det låter.

///MVH Hasso
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det skulle jag också göra, men en enkel sak att kolla är att bakbromsen inte ligger på. Även handbromsen.
J-
1
J-O H
523i -98
325ic -93
Jag har samma problem.
Har konstaterat att det är en bussning i nedre länkarms bakkant.
Länkarmen har en lång genomgående bult (ca. 25cm) där bussningen sitter.
Frågan är hur man byter bussningen. Måste man ta ner hela länakrmen eller kan man pressa ur den där den sitter.

Jag har haft detta problem ? ända sedan bilen var ny 1997, låter precis som Hasso beskrev det.
När jag då 97 givetvis påpekade detta hos BMW i Sätra fick jag till svar "du har väl nivåreglering på din ?", vilket jag förstås inte har.
Som sagt har jag lärt mig att leva med detta otyg, eftersom BMW inte hade lust/kunskap att reda ut det då på en så ny bil.

Wide

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är bussningar som byts ut, jag har inte koll exact hur den sitter ,inte kollat live, men polaren på Bil&El har bytt en del sådana på E39 som gnisslar, det kan ev skilja på sedan/ touring??
Men en bussing som sitter bakom bromsoket ungefär enligt hans beskrivning, när vi talade om detta för någon vecka sedan.
Och det verkar kunna var "standard" fel just på E39.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.