|
|
|
|---|---|
C-G |
Rekommenderar du att man köper färdigblandad vätska elller kan jag själv blanda t.e.x vatten +T-röd? Har någon recept på en bra blandning? I dessa tider går det åt stora mängder. |
|
Hmm.. köp koncentrerad spolarvätska i 5L dunk på macken. Blanda så svagt som möjligt utan att det kan frysa (står på dunken). Mvh Pär |
|
| Vad menar du med det? Ibland kan det bli hur kallt som helst ju. Här va det ju -20 i natt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Blanda efter det recept som står på dunken för respektive -grader minst - 25 är väl att rekomendera -18 just nu MVH Hasso |
|
För stark konc spolarväska förstör lagringarna i spolarpumparna |
|
|
Glenn 316i-89, Jag vad TROR du jag menar med det!??? Bor du i Lappland bör man blanda så man klarar kanske -40°C. Men bor man längst ner i Skåne klarar man sig kanske med -25°C. Samt att du inte behöver samma blandning i Mars som i Januari, eftersom det brukar vara kallare i Januari. Men var och en vet nog själv bäst hur kallt det´brukar bli i hemtrakterna. Jag trodde det var allmänt känt att det är ett mildare klimat söderut. Varför man inte ska köra med 100% frysskydd är att det inte är så "prima fint" för lacken. Hoppas du förstått. Mvh Pär |
|
|
Jag brukar blanda t-blå och vatten så att det tål ca -25C, det räcker här i Skåne. Ett par droppar YES-diskmedel hjälper till att tvätta bort salt och smuts från vindrutan. Nån som har erfarenhet av BMW:s intensivrengöringsmedel? (Det som ska vara i den lilla behållaren) Har aldrig testat detta själv, vad kostar det? God Jul! MVH bmwdriver 318is 1988 BMWCS#4324 |
|
|
Man ska även ha i åtanke att om det är t.ex -5 grader ute så blir det bra mycket kallare i fartvinden på rutan, dvs det behövs en starkare blandnings-koncentration pga vindens köldeffekt. Jag minns för några år sedan då jag och några polare åkte upp till Sälen med farsans Volvo(det var för att få plats med all packning såsom öl mm, annars hade jag självklart tagit BMW:n ;)) och det var väl ca -5 grader+salt-moddigt. Blandningen var för svag vilket ledde till att spolarvätskan frös redan i spolarmunstyckena och trots att vi köpte konc.spolarvätska på en mack och pytsade i så hjälpte inte det utan vi fick stanna med jämna mellanrum och värma upp munstyckena med händerna för att kunna spola rutan, en liten anekdot bara :). Mvh Micke t |
|
|
Köldeffekten har inget att göra med spolarvätska!! Det är på dig som människa som du uppfattar att vinden kyler extra, dock så fryser det inget tidigare även om det blåser storm (~100 km/h). MVH Mats |
|
C-G |
Tack för alla synpunkter. Jag kommer att hålla mig till koncentrerad spolarvätska och blanda med hänsyn till förväntad väderlek. GOD JUL alla ! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.