AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.342

sportstolar i Z3 ?Recaro ,Sparco eller annat?

Undrar hur många av er har lättviktssportstolar i sina bilar.
Såg nu i en annan tråd att Emm har Recaro sportstolar i sin bil.

Mina frågor är:
- Vad har ni för märke? Läder eller alkantara eller tyg?
- vikt? Vikt förtjänst mot original?
- behöves modifikationer i fästet?
- är ni nöjda? är dem bekväma att sitta i?
jag är egentligen väldigt nöjd med mina original men har hört att dem väger något fruktansvärt ( 30kg per stol?) och dessutom börjar förarstolens läder bli lite sliten.
Em
215
Emm
M3 Coupé -05 (svart/svart)
S6 Avant -07 (svart/svart)
Jag har inte monterat mina stolar än (Recar Pole Position i svart läder) då det fortfarande saknas delar (en Recaro glidskena samt en uppsättning TC Kline Recaro-adaptrar), och sedan har jag tänkt använda befintligt original trepunktsbälte i.s.f. att montera sexpunktsbälte och bur/båge, men det är inte helt lätt... Det kommer nog att dröja ett tag till innan allt sitter på plats, men viktbesparingen kommer att bli stor -- jag räknar med minst 30 kg totalt (med motorhuv i kolfiber i.s.f. original stålplåt sparar man ytterligare minst 20 kg). Man kommer att kunna reglera stolarna i längsled, men det är också allt då stolarna är gjutna i ett stycke; har dock provsuttit och tycker de känns helsköna...

Jag återkommer i tråden när jag har kommit lite längre med monteringen.
jag såg Pole position på recaros hemsida. basic men snygg. den fanns endast i svart läder eller hur? jag skulle vilja behålla min vinröda läder. har du nån uppgift om deras vikt?
av rent intresse snarare än av köplust ( lär kosta mer än det smakar): är det någon som vet vad det sitter för stolar i Koeningsegget ? Länk
fast dem snyggaste sportstolar jag har sett är i bilsport (12 eller 13 var det?) i Maguire's TVR, nån som vet vad det var?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Jag har Sparco Evo II

Jag byggde nya fästen (ritade och vattenskar aluplåt)
Grymt bekväma å ändå ändamålsenliga, dock blir den upprätta körställningen tröttsam för ryggen om man åker å fiskör långt.

Orginalstolen väger ~25kg (när jag vägde mina)
Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
NPe: och hur mycket väger Sparco? är den i läder?
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Vikt 6.6kg
Tygklädsel. FIA godkännd, ingen "stylingstol" ren racing!
Visa användare
20
Fritzonz3m
Z3 M Coupé -99
Jag öppnar upp för nya diskutioner ang stolar. Någon som vet något värt vetande när man ska byta stolarna i sin z:a. Just med tanke på airbag anslutningen i stolarna. Kan man kortsluta dem så att man inte tänder lampan? Ska slänga i ett par lättare stolar och undrar bara vad jag behöver tänka på...

Mvh Fritzon

Mvh Fritzon

Woman get laid, men get screwed!
Visa användare
1.320
markkus
M535i -86
528i -87
535iA -87
M535i -86
518i -87
Vet någon här vad man får betala för en Recaro Pole Position? Är det KGK som fortfarande säljer Recaro eller?

Mvh Markus
Ak
136
Ake Persson

BMW 728ia -97
En hint om vad de kostar i Tyskland.

Länk
z4power
Jag har två stycken helt nya som jag ska sälja om någon e intresserad....
custom syda i svart läder med carbon rygg väger ca 3kg styck

mvh Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.