|
|
|
|---|---|
Tigerr |
har en bmw 525i automat från 1995. den har gått lite under 13.000 mil. den röda lampan, samt texten 'service' (eller inspection - kommer inte ihåg vad det står) har börjat lysa brevid. efter att ha hört med lite olika personer så verkar det vara dags för service II. har bokat tid och ska få det hela gjort den 15e denna månaden.. har bara en liten fråga - bör man köra fast röd lampa lyser.? har kört ganska långt med den tänd.. är det nånting som kan ta stryk i växellåda/motor.? det finns olja i motorn och vatten.. resten av vätskorna är lite svårare att kontrollera.. men tror att det finns tillräckligt av dem med. kanske att automaten slirar/rycker lite.. men 13.000 mil är inte så långt. tycker jag.. tigerr |
|
Det är inget som bums blir kass bara för att röd lampa lyser, oljan var ju lika gammal och dålig precis innan lampan började lysa som när den tändes. Dock är det ju aldrig bra att köra med gammal sur olja som inte blivit bytt på länge. Billigare med ny olja än motorrenovering... /Micke |
|
Tigerr |
micke - lite så jag filosoferade själv också.. vi bytte olja för.. inte längesen iaf. ett år tror jag. eller ett och ett halvt. runt 12.000 mil iaf. så den har väl gått ungefär 1.000 mil på den oljan som är i nu. och den har fin färg och så.. mörk såklart. men svartaktig och slät. |
|
Då lär det ju inte vara några problem om oljan endast gått 1000mil! Om du inte kör 1000 till innan den 15:onde vill säga ;-) En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
Det viktigaste på en olja är egentligen åldern, inte milen. Man bör byta olja minst 1 gång/år oavsett körsträcka. Är det dags för Inspection 2 på din kärra, så byts samtliga oljor o filter. Du kan läsa vad som görs här: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.