AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.829

Statistik över skeva bromsskivor...

Sida 2 av 2
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
jimcar_9: Låter intresant! Hojta till efter du gjort detta! Så vi får reda på om det blev bättre eller inte! Själv har jag CRC:s kopparpasta både innnanför skivan och utanpå... alltså nav-skiva och skiva-fälg =)
Sen så får man ju mkt bättre bromseffekt med slitsade då all gas och damm som bildas snabbt transporteras bort! Så du kommer säkerligen få ett bättre bett =)

Var BMW så dyra?!! Det är ju en sanslös pris skilnad på Bromsar då!
Samma sak gällde tyvärr på Kylare med... BMW skulle ha närmare 5000, däremot tog mekonomen närmare halva priset 2400...
Man vill ju helst köpa orginal! Men när det skiljer så mycekt som halva priset är det svårt att motivera!

__
Länk
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Ang. skeva skivor.

Har själv haft stora problem med detta på min E39. Bytte skivor 2 ggr. Både original och pirat (brembo). Efter ca 100 mil var skivorna skeva och ratten skakade som F-N vid litet kraftigare inbromsning.

Bakvagn, framvagn, styrväxel undersöktes utan anmärkning. Noteras ska att allt undersökts flera gånger av olika verkstäder.

Den slutgiltiga lösningen på problemet var lite oväntat. I och med att jag monterat nya (korta) fjädrar på bilen insåg jag att stötdämparna inte uppskattade de nya fjädrarna. Körde slut på dämparna efter 3 veckor. Iofs. var dämparna original och aldrig bytta.

När jag väl agerade och bör dämpare till nya (kortare) dämpare försvann mina vibbrationer vid inbromsning (med original skivor som tidigare orsakat vibbrationer). Svarvade om brembo skivorna och monterade dessa. Har kört många sköna mil nu med perfekta bromsar.

Bytet av stötdämpare var rena rama medicinen för hela bilen.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Intressant läsning Wallace... Trodde inte att stötdämparna hade så stor betydelse. Byttes något mera i samband med detta?
killen jag snackade med i enköping sa att stötdämparna inte hade med det där att göra .....hmmmm konstigt

Var dina dämpare helt slut, så det klonkade eller ??

ska se när jag hinner kika på det där med skiten mellan skivorna och navet. men jag hör av mig.

angående uppsmörjningen av oken och kolvarna så är det redan gjort.

killen jag snackade med i enköping sa att stötdämparna inte hade med det där att göra .....hmmmm konstigt

Var dina dämpare helt slut, så det klonkade eller ??

ska se när jag hinner kika på det där med skiten mellan skivorna och navet. men jag hör av mig.

angående uppsmörjningen av oken och kolvarna så är det redan gjort.

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ola; med e32 4kolv/bättre belägg, m5 bak/bättre belägg, e32 huvud cylinder fick jag 2,8-2,2 i bromsverkan.

Ang skivorna, där är skillnad i kvalite. Om inget annat fråga långlopps killarna.
En lite kul sak, jag överhettade bromsarna "lite" på min e12a. Det rök så att det såg ut som bilen var i brand, fast skivorna slog sig inte ett smack! Märke okänt.

Slitna bussningar i bakrefäste till cambern...då skakar det och bilen nästan vinglar vid inbromsning. Jag rekomenderar alltid att man monterar kraftigare bussningar där med mer gummi.Den uppdateringen gör mer nytta än vad man kan tro. Ett ekonomi alt är att fylla en std bussning med rutlim. Billigt och funkar perfekt.

/Pelle
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Pelle P: Ojsan..fina siffror! BLir på med E32 cylindern nästa vecka nu! Sen får jag se om jag byter till 750i 4 kolvs fram eller väntar och uppgraderar dämparna och fjädrar...

__
Länk
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

I mitt fall var iofs. stötdämparne ordentligt slut. = icke existerande. Vid bytet konstaterade man att en hand-cykelpump var bättre, och ja! det lät riktigt illa när man körde över ojämn väg.

Fick även byta stötdämparlager samt genomslagsgummi runt om. Fram var genomslagsgummina krossade?!???

Körde man över 120 km/h blev det riktigt, riktigt farligt....

Men det behöver inte bero på dämparna i detta fall.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Wallace: näe det gör det inte för min del iaf.. de är splitt nya.. men jag funderar ändå på bättre chassi. =)

__
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.