AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.830

Statistik över skeva bromsskivor...

Sida 1 av 2
Hej hade tänkt kolla hur många här på forumet som har haft problem med skeva bromsskivor på sin E34. Först och främst skivorna fram. Hur länge har de varit bra efter ett eventuellt byte?
Hur många gånger har ni bytt.

Har själv haft vobblingar i framvagnen vid inbromsnigar men efter casterstags byte så har det nästintill försvunnit helt . Ibland kan man känna mycket små vibbrationer som jag tror beror på skeva bromsskivor. men det är så lite så jag tror inte nya standard skivor är så mycket bättre efter 1400 mil.
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag har haft 7 bmw sen 1990. Aldrig några skeva skivor. Det ENDA bromsproblem jag haft är ett läckande bromsrör.

Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte!
Bj
143
Bjarne
525i -91
Hej!
Jag har haft/har precis samma bekymmer med små vibrationer även efter byte av casterstagen. Tänkte prova med en balansering av framhjulen samt en framvagnsinställning och se om det löser problemet. Stagen byttes i helgen, därför har jag inte hunnit gjort framvagnsinställningen ännu.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
jimcar> Du fick väl nya stag i förra veckan eller hur? Bytte de ngt annat? Hur var skivorna?

Har samma problem som du hade, dvs vobblingar när jagbromsar. Har bytt skivor 3 ggr på ett år och nu har jag tröttbat o ska byta stagen på torsdag. Frågan är om skivorna blivit snea i gen eller om det bara är stagen så att säga. Hur såg det ut när du bytte? Erfarenheter?

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Såg de att stagen var dåliga? Eller var det först när de togs ner som man konstaterade att de var dåliga, eller såg de inte ens dåliga ut men var slitna ändå?

*BAWORAK*
52
447
528:n
528i -96
Skivbromsarna på min 528 Byts eller svarvas varje eller vart annat år....Faktiskt sant. Har bytt Styrstag, styrväxel skivor m.m. för att alltid få igen problemen....528 E 39 är i mitt tycke den bästa bilen på denna jord! Finns ingen bil som ger så mycket för pengarna. Nöjd trots problem lite här och var. Dock så undrar man lite över varför ett autobahnlok som detta ska ha så allvarliga bromsproblem hela tiden!!! Rek. att svarva skivorna då och då. Senaste svarvningen har faktiskt hållt länge nu. Första 4 åren var det problem hela tiden....
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
SvantE: Hissa bilen och synna Casterbussninge.. Ser den lite spröd elelr lätt sprickig ut! Då är det bara att byta den bums! Och troligen är det den som gör dina skivor skeva eller emn antar att du redan kollat så hjulagrerna är schysta!

__
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jo de var det inga problem med.
Men tror ni att skivorna blivit skeva igen? Eller är det bara staget som gör vibbarna?

Förklarar igen: Förra året byttes slitna skivor fram. Kör ca 1500 mil det börjar vibrera. Får nya skivor på garanti, kör 300 mil sedan voblar det igen vid lätt inbromsning och bara vid 90. Kan bromsa från 150 lätt och inget händer tills mankommer ner till 90 då kör man nästan av vägen. Återigen får jag nya skivor samt ett ok renoveras. Kör 300 mil smärtfritt och sedan kommer voblandet igen. Nu svarvas skivorna denna gången och jag kör glad i hågen 300 mil till och nu är vobblandet tillbaka.......

Så nu undrar jag om det räcker med nya stag. Jag hoppas att det är lösningen och att det är så att varje gång jag fått nya grejjer så fungerar det ända tills att det blir lite slitet och då vobblar det för att stagen är det egentliga problemet.

Det konstiga är att jag kan köra ca 300 mil utan att ngt är fel och sedan vipps blir det skitdåligt over en natt.

Men som sagt nu ska jag byta stag (aldrig gjort förr) och hoppas att det blir bättre. Frågan är om skivorna blivit sneda också eller om voblandet bara är för stagens skull, om det nu är de som orsakar det.

Jag inbillar mig ju att så fort det vibbrerar eller voblar så är skivorna sneda...

Tips?

*BAWORAK*
det syntes tyvärr ingenting på vare sig stagen eller bussningarna. Men vobblingarna försvann, det enda som finns kvar är en mycket liten vibration som dyker upp ibland vid inbromsning.... det är knappt så att man mäsrker det.

Alltså så var stagen slitna och därmed förstärkte den "störning" som verkar finnas någon annanstans. Min gissning är att är en liten liten skevhet på skivorna som inte känns i pedalen men ger upphov till vibbrationer som förstärks av slitna casterstag.

Ett tips till du som trodde att en framvagnsjustering kommer att räcka så har jag precis gjort en fyrhjulsjustering utan att det blev någon skillnad.

Jag har just nu tankarna på att hitta ett par bättre "än original" bromsskivor som har jättebra ventilation kanske borrade och slitsade. detta för att minimer dessa små små skevheter som tycks uppstå i bromsskivorna efter etr par 100 mil upp till 1500 mil.

just nu är allt annat bytt så man kan väll säga att jag har en ny framvagn men fortfarande känner små små vibrationer.

Så det enda jag kan tänka mig är att det finns en liten litn skevhet på bromsskivorna trorts att de är bytta för 1500 mil sedan.
En sak till

jag har svårt att tro att slitna casterstag skulle kunna göra skivorna skeva eller ????

är det någon som har en bra teori som stöder detta påstående...

låter lite långsökt.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jimcar-9: Mjo för Casterstaget tar ju upp Kraften som förmedlas bakåt då hjulen vill ditåt då du bromsar! Om nu dessa bussningar är dåliga och ger med sig och börjar (som du själv säger) vobla.. så ger det ju otrevliga konsekvenser till bormsarna.. med andra ord kraftiga vibrationer och vridningar som då, enligt mig, kommer få skivorna att kunna bli skeva!

__
Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
SvantE: Ett tips är att köpa Värre bussningar till Castern: Typ 750i, M5 el 540i!

__
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
tack för tipsen,
Ska försöka få BMW at sätta dit bättre bussningar.
Lite vibbar kan jag tåla, brukar ibland försvinna av sig, bara jag blir av med de här vibbrationerna som gör att hela bilfan skakar...

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jimcar> Tack för svaret om att det inte såg ut att vara ngt fel på stagen innan du bytte, det är nämligen vad de har sagt. Med andra ord kan de vara dåliga utan att det syns. Vi får se på torsdag.

*BAWORAK*
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Ang skeva skivor.
Har du gått igenom oken så att dom löper lätt och inte kärvar? kontrollerat broms slangarna, så att dom inte stryper flödet?

borrade bromskivor är faktiskt inte så bra som vissa vill på skinna, problemet med borrade skivor är sprickbildningen.

/Pelle
tänkte samma sak som pelle angående oken . om det är på gränsen för små bromsar så frestar man bromsarna otroligt
mycket vid normal körning så om du upplever att felet dyker upp exakt vid typ 300mil så är det så med troligtsvis för att du kör nästan likadant. lösningen kan vara större bromsar eller bättre skivor typ slitsade brembo ej hållborrade pga (se pelle p) om man byter skivor så är oken lika viktiga man måste kolla så att kolvar och liknande inte går kärvt någonstans tumregel är att man ska kunna trycka in kolvarna med handkraft. inga billage lösningar inga garanterade men det är alltid roligt med bra bromsar . lycka till.

vargen
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Lustiga för mig var att sen jag ytt ifrån orginal till M5 bromsar (då orginal inte motstår många varv på banan) så har jag fått fina vibrationer i bromsarna.. Men efter ett ban åk här senast så försvann det för att seda komma tillbaka.. Kan de ha varit så att jag "svarvade" till skivorna vid de tunga inbromsningarna? och att normalt åkande gör de skeva.. gissar på att oken kärvar och att nuvarande huvudcyinder och slangar ger för lågt tryck =(

tips och tankar vore nice =)

__
Länk
Har kollat oken och de kärvar inte utan löper fint och utan hack, med handkraft.

man skulle ha vetat att bussningarna från de andra modellerna var annorlunda så hade man monterat sådana.

tack för tipset angående borrade skivor kanske man skulle leta after enbart slitsade i stället eller???? ger väll bättre kylning.

theprophet:

ja men fälgen sitter ju på navet till skivan så vridningarna går ju aldrig ut i själva skivan, utan genom navet och upp i fjäderbenet....
jag är inte helt övertygad om att de har något med varandra att göra.
Statistiken tyder ju på att bmw ägare ofta har dessa två bekymmer samtidigt så en koppling borde ju vara logisk men jag har bara inte hittat en logisk förklaring ännu....
men jag letar fortfarande.....
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
jimcar: nja där asner jag att du har lite fel! För om du hade rätt skulle du ej heller inte känna av lite små dålig casterbussning.. men det gör man.. men oftast pga vana så märker man det inte =) + att då min bussnig gav upp så märkte jag det på den lätt spårvillighet och att däckena slets på utsidan.. så jag har med andra ord där.. för däcket får ju således en ny placering llite lätt variabel Caster (och kan vobla) detta ger åverkan på skivan =) så till 90% 'r jag säker =D men givetvis kan det finnas fler anledingar!

Sen så skall jag även förtydliga att E34:a bygger på tidigare serien E32 och har således många delar gemensamt.. däri casterbussning, en som jag är helt säker på =) Har 750i på min och det var en väldans skillnad =) Mkt exactare styrning och spårar mindre vid inbromsning! Fast jag ska även tilläga att mina M skivor ger mig 2,0 runt om på besiktning =D

__
Länk
Hej

Kollade lite snabbt idag med ett företag i enköping.

Han tyckte att jag skulle ta lös skivorna och göra rent med stålborstrondell på anliggningsytorna mellan skivorna och navet.

Eftersom det var förra ägaren som bytte dem och han var en vanlig svensson. så sa han att det fanns risk för att det fanns smuts mellan skivan och navet. Det behövs så fruktansvärt lite sa han.

Det ska erkännas att det har inte ens slagit mig att jag kan titta där. Och se hur det ser ut.

Annars var prisbilden så här.

Original BMW "brembo" tydligen = 850:-

Brembo samma som original fast genom en annan firma = ca 425:-

Slitsade Brembo geonm samma firma som ovan = 1012:-

Blir det inte bättre med putsningen så blir det nog de slitsade. Han sa att det gav en hel del i kyleffekt.

Men om det nu har varit smuts bakom skivorna och jag putsar bort det, blir det inte värre då ? Har man inte hunnit svarva till skivorna under 1500 mil
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Sitter det BMW Original skivor där nu? Ta loss dem och slipa på hjulnavet och passa på att knacka rost på skivan om det finns. Bänd upp dammskyddet på bromsoket o spraya in WD40 eller 5-56 där. Tryck in/ut kolven några gånger m.h.a. en stor polygrip. Detta borde göra susen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.