AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.282

går bile sämre utan kat?

AC
188
ACAB
325coupe 93a
e det någon som vet om man får mer effekt om man tar bort kissen har hört att det ska bli mer mos då ,men jag har oxå hört att bilen kan gå sämre???????m50b25

vågar man inget så vinner man inget!!!!!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vad du har hört har också diskuterats tidigare, sök gamla inlägg så hittar du massor om detta.
AC
188
ACAB
325coupe 93a
hittade mycket men fick inte riktigt reda på det jag sökte om någon vet så e jag tacksam för svar.
Borde gå bättre utan katt.. om jag fattat det rätt så vill en 4takts maskin inte ha något motstånd och en katalysator stryper ju avgaserna. Jag har hör att det ger allt mellan 10-30hk.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är väldigt olika från bil till bil. I sämsta fall kan du kanske förlora 20hk, och i bästa fall (ofta på överladdade bilar) tjäna 20hk...

Motorn är konstruerad som en enhet där katalysatorn är tagen i beaktning, att börja ändra på detta verkar onödigt...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

AC
188
ACAB
325coupe 93a
men om katten stryper avg som jag tror att den gör så borde ju det bli mer hk.men bilen kke får fel signal utan katten o där av går sämre nån som har testat? om det e från bil till bil verkar det ju konstigt om det e samma motorer.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är långtifrån alla bilar som är konstruerade så att katalysatorn stryper motorn.
Naturligtvis menar jag inte olika "individer" av samma modell, utan olika modeller.

Jag vet genom empiriskt grundad kunskap att på min egen 750 ger det ingen som helst effekt att rensa katalysatorerna. +/-0...

Jeppe

AC
188
ACAB
325coupe 93a
var kan jag få reda på om det blir mer mos i min bil?jag får väll prova mig fram men skulle va skönt att slippa göra jobb i onödan men men tack för all hjälp :)

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är det din 325:a det gäller så ska du nog inte räkna med någon effektvinst genom att manipulera katalysatorn.
BMW brukar inte bygga motorer för körglädje och sedan strypa dom med en underdimensionerad katalysator.

Jag vet att det finns olika åsikter om detta, men det är min ståndpunkt att så är fallet. Det finns en del som påstår att bilen går mycket bättre och blir mycket varvvilligare utan katalysatorn. Förutsatt att katalysatorn är/var frisk tror jag inte att så är fallet...

Jeppe

AC
188
ACAB
325coupe 93a
varför finns det isf race kattar?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
För att folk tjänar pengar på att sälja racekattar...

Funderar du på att köpa racekattar så fråga om firman som säljer kan garantera att du får ökad effekt av att byta till deras racekattar. Vågar dom detta blir jag förvånad...

Jeppe

Fl
113
Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
varför finns det isf race kattar?

förmodligen för att de som trimmar "på riktigt" får en strypning om de använder en orginalkatt
AC
188
ACAB
325coupe 93a
ok jag får testa o sen återkomma med resultatet tack så länge....:)
Flygarn

Men en "racekatt" går ändå inte igenom besiktningen, så varför unna sig pengarna..?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
En racekatalysator ska klara en kontrollbesiktning, annars är det felaktigt att sälja den med ordet katalysator i namnet.

En "katalysator" som inte klarar en utsläppskontroll säljs ofta som "katersättare", även om "plåtburk" hade varit en mer korrekt benämning...

Jeppe

Men nu är det ju så att "katalysator" har minst två praktiska betydelser, vilket kan göra att Skojare Skojarsson kan kringla sig förbi KO då han säljer en - för bilar - "falsk" katalysator...
Om han "ids".

Står det i någon lagförordning vad exakt en katalysator på en bil ska fylla för funktion, för att den ska glida igenom SBP?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ordet katalysator betecknar ett ämne som påskyndar en kemisk process utan att själv delta i den.
I bilsammanhang betyder katalysator en anordning som på katalytisk väg renar avgaserna.

Kraven i Sverige är att det ska vara en reglerad trevägskatalysator i sitt ursprungsutförande, den får alltså inte vara öppnad eller på annat sätt ändrad på (rensad t.ex.).
När det gäller normalt "slitage" eller kemisk påverkan (genom t.ex. oförbränt bränsle eller olja) låter man utsläppskontrollen avgöra om den är godkänd.

De flesta katalysatorer som säljs som "racekatalysator" är fortfarande en fullt fungerande katalysator fast med förbättrat flöde, ofta med metallisk istället för keramisk insats.
Det som kallas "katersättare" brukar vara en tom plåtburk eller en burk med någon typ av ljuddämpande insats, det har alltså ingenting med en katalysator att göra bortsett möjligtvis från sitt rent fysiska utseende...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.