AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.810

ojämn tomgång på 540

Sida 2 av 2
Os
5
Oso
540i-94
Hej!

Min m60 var orolig på tomgång när jag köpte den och jag trodde det berodde på insugs slangen som de hade vart på och provisoriskt lagat med tejp.
Jag bytte denna och vart ej något bättre. Som vanlig entuisast så köote jag nytt luft filter och nya tändstift, märkte att det fanns lite olja i stift groparna, torkade upp och monterade ihop, tyvärr besvikelse igen, motorn fortfarande missade och bilen gungande, vart orolig över detta nikasil problem men läste omdetta och vart positiv igen över att detta kunde det inte vara trots allt, motorn presterade trots allt bra siffror ute på vägen och drog ingen olja.
Utav en slump så skulle jag byt ut instrument lampor och tog bort batteriet för att inte Airbagen skulle få mitt face vackrare =) vid återstart efter några timmer gick motorn som en klocka, inga misständningar som helst och jag vart que, ok den behövde en reset tänkte jag, tiden gick och allt fungerade fin fint, men så en April dag så som vi säger så började regnet falla och efter en längre tur med bilen så märker jag att den börjar missa på tomgång igen. hmm. lyfte av batteriet igen och lät motorn svalna och sedan fungerade den fint igen
Något som är känsligt för fukt, började felsöka men hittade inget . efter flera resttningar pga väder regn så upptäckte jag tillslut att den ena lambda sond kabeln hade en liten reva i sig, köpte 2 nya lambda sonder och bytte , aldrig mer en missning efterdetta som det vart förut, lite att den vart orolig någongång men jag har haft lite olje läckage på ventilkåpan och misstänker att det samlas olja i brunnarna för stifterna, ska byta dessa och torka rent, men kan medd att den har gått fruktansvärt rent efter bytet av lamdasonderna, mätte förövrigt upp de gamla bär de var påmonterade och signalen var seg i variationerna jmf med de nya, och detta påverkar såklart ekonomin.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.