|
|
|
|---|---|
|
Hejsan allihopa! Eftersom ja är ny på detta forum så kanske jag ska persentera mig .... men de skiter jag i det räcker med att säga att jag nyss införskaffat min förstabil en BMW (vad annars) 535i -86. Dock är det så att den knackar ganska bra från ventilarena och då kanske det ska justers eller tom bytas. Jag under då om det är mekaniska eller hudraliska lyftar? Har hört att dom bytte under 86 - 88 men är inte säker. Och rent meckar mässig vad är det som skiljer dem emällan? Mekaniska vs hudraliska dvs //Rolle | |
|
Hej. Det är mekaniska lyftare på M30-motorn, är inte riktigt hundra på hur hydrauliska lyftare fungerar men då styrs väl lyftaren av oljetrycket? Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
| Hehe ja de är väl sant de, men om det nu är mekaniska lyftare så är det väl mycket enklare att pyssla med. Förresten är det någon som vet lite mer exakt hur det går till när man ställer ventilerna på den motorn? | |
|
Japp. Plocka lös ventilkåpan och allt runt för att få plats, sen ska man justera efter tändföljden på M30, alltså: 1-5-3-6-2-4. Du lossar låsmuttern med en 10:as nyckel och justerar geom att ändra läge på excentern, t.ex med en ståltråd, spelet ska vara vid kall motor 0.30 mm och varm motor (olämpligt) 0.35 mm. Du mäter spelet med bladmått. Vrider runt motorn gör du lättast med en stor skiftnyckel på den stora muttern bakom fläkten, eller 32;ans (tror jag det var) fasta nyckel. Passa även på att polera upp ventilkåpan ordentligt så får du nästan kromglans ;) Byt ventilkåpspackning också. Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
Herrarna missade några saker. Känn efter på nockarna om det finns slitage. Om kamaxeln är frisk så finns en billig försäkring för att hålla den så även i fortsättningen, nämligen att byta oljerör SAMT banjobultar OCH alla brickor. Den äldre typen av banjobult skruvar i vissa fall upp sig med katastrofalt resultat för kamaxelns smörjning. Röret brukar dessutom även kunna koksa igen vid eftersatt service eller dålig oljekvalitet. Min rekommendation är att man EJ ställer ventilerna på en M30 om man inte är van. mvh MW-Guru |
|
|
Om det knackar bra från toppen så kan du nog börja snegla efter en ny kam.... Hydrauliska lyftare är självjusterande. Håller med om att man inte justerar ventiler utan att vara van eller utan hjälp. Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
ang justera ventiler på M30: har börjat fundera på att göra en ventiljustering, inget man ska försöka sig på själv alltså? Fått pris på ca 7-900 kr på BMW..inte så farligt. Dum fråga kanske, men vad "vinner" man på att justera ventilerna? (förutom längre livslängd, ev ventiltick minskar osv) Min går tex lite oroligt på tomgången, är det nåt man skulle kunna härleda till ojusterade ventiler? Tickar iofs ingenting från motorn... |
|
|
Okej det värkar inte vara något speciellt att tänka på men är du säker på att det är 0.30 kall och 0.35 vid varm? Skall det inte rimligtvis vara tvärt om? dvs materialte utvidgar ju sig när det är varmt? Är det samma spel på insugsveilen som på avgasventilen? Brukar det inte vara något större spel på avgasventilen? Angående hjälp så känner jag en Bmw meck och så har jag en farsa som kan skruva så det är nog inget problem så direkt ;) |
|
|
0.30 kall är det som gäller. Ett bra råd om du nu skall ställa själv. Körd et INTE med varm motor. Den kommer att kallna medan du håller på med följden att du får olika spel på ventilerna. Låt bilen stå över natt och gör det direkt på morgonen. mvh MW-Guru |
|
|
ferlin, ojämn tomgång kan du få med för tajta ventiler. Dock kan det även bero på andra saker t.ex sliten tomgångsregulator eller luftläckage. mvh MW-Guru |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.