|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ligger mycket i det som Hasso skriver. Men syntetisk olja (PAO-olja som är den vanligaste typen av flera syntetiska oljor) har naturligt renande egenskaper som gör att man inte behöver tillsätta så mycket detergentadditiver som i mineralolja för att få samma renande egenskaper. Det hände flera saker på 80-talet. För att nämna några: Dels började syntetolja hårdlanseras och dels ändrade man andra förutsättningar för oljan/motorerna. Man övergick till en "renare" bensin, motorerna gjordes mer energisnåla och fick ofta mindre mängd olja i förhållande till äldre konstruktioner. Härdningarna av kamaxlar som Hasso tar upp, var bristfällig hos många europeiska tillverkare. Hastigheterna på vägarna blev högre pga bättre bilar och bättre vägar. Det sammantagna resultatet av ovanstående blev inte sällan att motorer som hade gått på "dålig olja" drabbades av "black death" när man övergick till bättre olja. Det paradoxala var att oljan var för bra för de smutsiga motorerna... Detta är numer nästan ett okänt fenomen även om man byter olja i en äldre motor. Helt ren PAO-olja har lägre polära egenskaper än mineralolja. De polära egenskaperna gör att oljan fastnar på metallen när oljan slutar cirkulera (pumpas i motorn). Det är faktiskt "föroreningarna" i mineraloljan som gör att den har bättre polära egenskaper än PAO-oljan... De tidiga PAO-oljorna hade därför problem med att oljan rann av metallen när motorn stod still. De känsligaste delarna är oftast kamaxelnockarna i en modern motor och det var också där man fick problem i många motorer som kördes på syntetolja. Dessa motorer hade helt enkelt ingen oljefilm på kamaxelloberna vid kallstart...slitaqet blev onormalt stort! Nu har man förstått detta problem och tillsätter additiver (estrar, vilka räknas som en annan typ av syntetisk olja) i PAO-oljan. Dessa additiver gör att modern PAO-olja har bättre polära egenskaper än mineralolja. I ärlighetens namn skall man säga att en modern mineralolja är ljusår bättre än en mineralolja för tio år sedan! Så länge man använder olja med rätt viskositet och klassning, och dessutom byter enligt serviceintervallen, lär det vara mycket ovanligt med oljerelaterade problem... Men genom att använda en bättre olja ökar säkerhetsmarginalerna och vissa motorkonstruktioner hos bland annat BMW gör tyvärr att dålig olja koksar igen oljekanalerna i oljerören som sitter ovanför kamaxlarna. Mest utveckling läggs på syntetoljor pga att det i framtiden kommer att ställas ännu högre krav på ännu lägre friktion i motorn (låg bränsleförbrukning) och ännu längre serviceintervall än i dag. Detta klarar bara syntetoljor... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Paap Reeder |
...således.... M70:ian är väl konstruerad för mineral. Det var väl det som fanns typ 85-95. Jag kanske skall fortsätta med den då fast byta till en "bättre mineral" än GTX3?? MVH /// Paap R |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bättre mineral än GTX3 är väl svårt att hitta, den bör passa din motor utmärkt, om du inte tänker "racerköra" kontinuerligt utan brukar bilen under normala förhållanden, har du använt denna olja länge så har även den höga reningsegenskaper så din motor borde inte vara "skitig" invändigt. Sedan har 15W-40 en nedre kallgräns på -15C som rekomendation som man bör beakta. Men självklart kan du köra på en syntetolja också, men jag skulle då välja en som inte är lägre 5W "kalltal" till din äldre motor. alternativet kan vara en delsyntet av bra kvalitet typ Mobil super S 10W-40 som exempel Men har du ett bra fungerande koncept med GTX3 varför krångla till det :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Jag handlar efter praktisk erfarenhet före teorier, därför häller jag inte helsyntet i en gammal motor som gått på mineral. Det finns ju fler som har liknande erfarenheter. Om en bit koksad olja sätter igen en oljekanal så kan det vara slutet för den motorn.... Om det tillförs polyoler till mineralolja som gör den mer lösande så för man ju betrakta oljan som mer eller mindre syntetisk... Avslutningsvis tycker jag det känns som om många bmwägare är rädda för att deras motorer ska hyvlas ner invändigt för att de inte använder helsyntet. En mineralolja smörjer oftast lika bra, men kanske inte lika länge och under samma förhållanden. Men om man servar sin bil enligt serviceindikatorn så har man ju mindre nytta av dyra syntetoljor. Det är slöseri. PS Eftersom jag är anställd på ett kemiföretag som tillverkar de polyoler och alkooxylater som tillsätts till syntetiska smörjmedel vet jag en del om detta. Det som tillsätts oljan är främst Trimethylolpropane och Pentaerythritol. Med hjälp av dessa ämnen kan tillverkaren på ett kontrollerat sätt styra över oljans egenskaper ifråga om temperaturstabilitet, smörjförmåga, lösande förmåga(!) och nedbrytbarhet(miljöbelastning). Man styr också över egenskaper som gör framställningsprocessen billigare, vilket är bra för konsumenten. Achtung, ein zerstörer! Tauch! |
|
|
Visst, M70-motorn utvecklades då man använde sig främst av mineraloljor. Det betyder dock inte att du inte kan hälla i en bättre olja (starkare smörjfilm, bättre flöde och mer hållbar). Det viktiga då det handlar om en äldre motor är ju i så fall att välja rätt viskositet på den. |
|
|
Mageng, om man skall vara strikt i sin tolkning av beteckningarna 100% syntetisk olja eller 100% mineralisk olja, finns ingen av dessa! Vissa av additiverna i syntetisk olja är nämligen organiska (icke syntetiska) och vissa av additiverna i mineralolja är syntetiska. Men det man menar med helsyntetisk respektive mineralisk olja är basoljorna som utgör 70-90 % av oljans totala mängd. De kemikalier som ni tillverkar som oljeadditiv, används även i mineraloljor! Men beroende på de naturliga egenskaperna i olika basoljor är additivpaketens sammansättning lite olika. När smuts löses upp i en motor (som har fått dålig olja och/eller för långa bytesintervall) sker det gradvis ungefär som när en isbit smälter. Den lossnar inte stora bitar... Som jag skrev tidigare har modern mineralolja betydligt bättre egenskaper än motsvarande olja hade för bara några år sedan, men det hindrar ju inte att man använder bättre olja än vad motorn ursprungligen designades för. Så om man är rädd för att smuts skall lösas upp i motorn måste man använda en mineralolja med "dålig klassning", t ex API SF. En API SJ eller SL-klassad mineralolja har bra smutslösande egenskaper och då kan man lika gärna använda en syntetolja med samma klassning! Syntetolja har några fördelar före mineralolja: 1. Bättre temperaturstabilitet utan att koksa vid hög värme = mindre föroreningar i motorn och en olja som håller sina egenskaper längre. Detta är extra viktigt i motorkonstruktioner som har känsliga oljerör (t ex M30) då dessa gradvis kommer att sättas igen av en dålig olja med nerslitna kamaxlar som följd! 2. Högre filmstyrka (ungefär dubbelt så stark som mineralolja med samma viskositet) = lägre slitage. 3. Lägre friktion = lägre slitage och mer effekt samt lägre bränsleförbrukning. 4. Bredare viskositetsområde = en olja som fungerar bra både när det är kallt och när motorn belastas hårt en varm dag = mindre slitage vid kallstart (då ca 90 % av slitaget sker) och vid hård belastning. 5. En stabilare olja som håller sina egenskaper längre pga den mer homogena sammansättningen = oljan behåller sina viskositetsegenskaper och smörjande egenskaper längre och medger längre bytesintervall. 6. Bättre kylning av motorn då syntetolja cirkulerar bättre framförallt genom mer turbulent flöde kring metall där mineralolja tenderar att cirkulera mer skiktat. Att använda bättre olja i motorn är inte slöseri enligt mitt sätt att se det, särskilt inte när priserna på olja inte skiljer sig mer mellan mineralolja och syntetolja. Man kan t ex köpa 4 liter syntetolja av god kvalitet från Rusta eller Biltema för under 200kr! (dock inte BMW special eller longlifeklassad) Skiljer inte många kronor mellan den oljan och mineralolja från Castrol, Mobil eller motsvarande! Hasso, det är inte kallviskositeten som blir för låg i en olja i lite äldre motorer, det är varmviskositeten som är det intressanta värdet i de fallen. Om det står i instruktionsboken att man kan använda t ex en 15W40-olja, kan man använda en 0W40-olja utan problem! Ett lågt kallviskositetsvärde är bara bra då det gör att cirkulationen kommer igång snabbare! De "tunnaste oljorna" är mycket tjockare när de är kalla än den "tjockaste oljan" är när den är varm...dvs. om motorn klarar en varm olja, klarar den utan problem av en olja som har lågt kallviskositetsvärde. Och för de som är oroliga för "oljeavrinning" från t ex kamaxlar, kan man upplysa om att den i såfall sker när motorn och oljan är varm (då oljan är tunn)! För att minska den effekten behöver man en olja med högre varmviskositetsvärde och mer polära egenskaper... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Inte för låg Johan men 15W för hög vid kallstarter under 15- grader beroendet på från vilket håll man ser det :;)) Men köra en äldre "sliten" motor på 0W-30 sommartid skulle inte jag göra iallfall. typ SLX . Som Paap Reader lurade på. Den är avsedd för moderna avancerad högteknologiska bensinmotorer och dieselmotorer enligt Castrol och det kan man knappast skylla en 750 spis från 90 talet att vara. :)) En 5W-50 helsyntet möjligtvis. Viktigare är alltid att byta olja ofta än att hälla i det dyrast man hittar och köra till serviceindikatorn "skriker". Och normalbilisten befinner sig aldrig i de områden där en helsyntet visar sig vara bättre än tex en delsyntet med samma klassning, de gör samma jobb lika bra under dessa förhållanden,Men kör du som en "blådåre" och på bana och "plågar" din maskin så självklart ska du då använda det bästa oljan du kan hälla i utan tvekan. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, jag missförstod dig med kallvisksositeten. :o)) Att förenkla så långt som att säga att det är viktigare att byta ofta än att ha "bra" olja är att bita sig lite i tummen! (jag förenklar ditt påstående ytterligare) En billig mineralolja har ganska dåliga högtemperatursegenskaper och koksar därmed mer = skitigare motor oavsett hur ofta du byter. Men visst en bra delsyntetisk olja (som kanske innehåller 70-80 % helsyntetisk olja) är i de flesta fall tillräcklig om man inte har långa bytesintervall eller kör bankörning. SLX är en 0W30-olja som nästan klarar att klassas in som 0W40, så gentemot vissa 0W40 och 5W40-oljor (som ligger nära nedre gränsen för att klara 40-viskositet) är det inte så stor skillnad i varmviskositet. Men jag håller med om att det kan bli problem med en 30-olja i en äldre motor! T ex 5W40 borde fungera utmärkt i M70-motorn. Där finns det många bra oljor att välja mellan. Allt från Rustas och Biltemas syntetoljor till dyrare "märkesoljor" från t ex Valvoline. Bra syntetolja behöver inte kosta mer än 50 kr/litern om man köper t ex Rusta eller Biltemas olja. Givetvis finns det bättre olja som har ännu bättre klassningar, men då kostar oljan en bit över 100kr/litern... Om jag skulle välja, skulle jag välja Rustas eller Biltemas 5W40-olja före vilken mineralolja som helst! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Nu menade inte jag "billiga" mineraloljor utan av välkänt kvalitetsmärke typ GTX3 som är dyrare är biltemas och rustas helsyntet för övrigt. Dessutom högre klassad än biltemas. Inget illa sagt om deras helsyntet den duger bra till äldre bilar som inte behöver "bättre" kvalitetsnorm. Om den sen är bättre eller sämre än Castrols mineral för normalt bruk, det kan bara långa likvärdiga tester utvisa. Du ska alltid ha bra olja i motorn oavsett om det är mineral, del , helsyntet. Och hellre kör jag på delsyntet som är BMW godkänd och byter två ggr än kör på en helsyntet av samma märke med samma klassning och kör hela serviceintervallen. Kostnaden är likvärdig. Men det är min uppfattning eftersom jag är rädd om mina motorer och frisk o fräsch olja är den bästa livförsäkringen. Dessutom har jag sett lite för mycket av rasade kamaxlar :)) och avigheten mot helsynteten det sitter i fortfarande oförskyllt :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Får la börja med att tacka för alla svar. Nog har man blivit lite klokare. Såhär blev det. Synpunkter? Motorolja (Hydro) FRICCO DELSYNTET 10W 40 API SL/CF ACEA A3/B3 MB 229.1 VW 505.0 Vxllådsolja REDLINE MTL //MVH Lundin |
|
|
Jag plockar upp smulorna som blir kvar efter oljeoligarkerna! Mäktiga kunskaper! =) |
|
|
Hej hej! De vad mycket intressant att läsa, jag har en bmw 740i-94 vågar man köra på biltemas 5/40 i denna bil med oljebyts intevaller 500-700mil med orginalfilter kör både fort och normalt eller vilken olja ska man satsa på ? Mvh G_sson |
|
| Om du har läst hela tråden. Varför tror du att du inte skulle kunna använda den oljan ? | |
|
Öhh bara för att de är biltema, men har provat den oljan till en bmw 530-94 tyckte den verkade ok, men vilken ska man välja av dessa 2, biltemas 5/40 eller mobil 5/40 |
|
|
G_sson, Biltemas helsyntetiska 5W40-olja är bättre än den olja som fanns när din bil tillverkades! Med andra ord: den oljan kan du utan problem använda i din motor. Biltema tillverkar ingen olja, utan de köper in olja från en oljetillverkare och sätter sin egen etikett på den... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det är ju just det som diskuterats, om biltema är en fullt godkänd olja? Klassningen visar att den vida överstiger dom krav som fanns för 10 år sen om du tittar i din instruktionsbok. | |
|
Hej Johan ok litar på dig du verkar kunna din sak, om vi säger så här biltemas 5/40 eller mobil 1 5/50 spelar de någon roll igentligen vilken av dom 2 jag väljer till min bil om man inte tänker på priset. kör både lungt/fort. Mvh |
|
|
Du kan lita på Anders S också! Mobil 1 har lite högre API klassning om jag inte missminner mig (API SL) och något högre varmviskositetsvärden. Högre API klassning är alltid bättre. Högre varmvsiskositet kan vara bättre under vissa förutsättningar (främst högre filmstyrka och tålighet mot värme), men ger samtidigt några nackdelar såsom lite högre friktion (lite högre bränsleförbrukning/lägre effekt och högre oljetemperatur). Priset är väl inte helt ointressant med tanke på att Biltemaoljan är tillräckligt bra och kostar 50-100kr mindre än Mobil 1 per liter...! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Biltema skickar väl ett "recept" på en olja dem skulle vilja ha,och då kokar ett raffinaderi just den oljan som dem vill ha...Teoretiskt skulle det väl kunna vara så?,då kan det ju bli en "sämre" helsynt än "normal" Castrol eller Mobil kvalité..eller? Vilket iaf till en del bekräftas av att iaf en av deras(Biltemas) helsynt inte har den allra högsta kvalitetsklassen som många(nästan alla) börjar ha,dvs den är speciellt gjord för Biltema(bl.a). En kanske lite långsökt fundering men iaf :) Mvh Janne. |
|
|
Hej igen! mobil 4liter 5/50 kostar 298kr på ullared biltemas 5/40 8liter runt 400kr |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.