AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
653

Styrväxelproblem e21 323?...säkningsfrjädrar?

je
56
jerrye21
E21 323-80
Har lite problem med min 323..styrväxeln e ju glapp som f..n..är det någon som vet om dom går att renovera eller måste man byta hela...isåfaal ingen som har en liggandes kanske???
skulle även haft tag på sänknignsfjädrar för dom som sitter på måste va vilnkelslipskapade..bilen e lite lägre på vänster sida..
nån som vet var man får tag på såna???

E21Jerry
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Styrväxeln går att ansätta, men det beror på vad ditt problem är, men den går som sagt att ansätta och det brukar räcka!!

Sänkfjädrar finns lite var stans, Bildelsimporten, Motor Nord, Mekonomen, NFS, m.fl.

///Magnus
je
56
jerrye21
E21 323-80
inga fler förslag?????

E21Jerry
Så då kan man konstatera att man inte ska kapa sina fjädrar eller ????
För jag hade tänkt göra det på en 320i-82 !!
Är det farligt eller skadar man stötdämparna ?

Billy B-10
Länk
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
För det första så blir fjädern kortare och brukar då bli lös när man lyfter upp bilen, den släppar från fjädertallriken, detta får inte ske och det blir alltid en 2:a hos SBP om så är fallet!
Sen så blir en kapad fjäder hårdare och ger dämparen ett annat arbetsområde än vad den är anpassad för + att en standarddämpare oftast har för låg dämpkraft för fjädern (bump/reboundvärde) och klarar inte att möta den hårdare fjäderns kraft, vilket resulterar i en bil som blir stötig och med dålig väghållning.

Vill man ha bra väghållning är det först o främst dämparna som måste vara av bra kvalitet och med bra värden, sen för att få en lägre tyngdpunkt kan man sänka bilen med lite kortare sänkningsfjädrar, men det är stötdämparen som är viktigast för en bra väghållning.
Att bara sätta dit kortare fjädrar brukar bara resultera i ett hårdare/stötigare chassie, men väldigt liten förbättring av förmågan att hantera ojämnheter under kraftig belastning och motverka genomslag.

jerrye21: På styrväxeln mittemot pinjongaxeln sitter det ett plastlock, innanför detta finns justeringen för att ansätta styrväxeln, var försiktig vid justeringen så du inte ansätter för hårt vrid hela tiden på pinjongen och känn så inte det blir ett trågt motstånd i styrväxeln.
Är den glap radiellt i ytteränden går det inte att justera där, då blir det nog enklast för dig att byta växeln!

///Magnus
Ok , tänkte bara kapa ett halvt varv...
Vet ej om det ens blir någon slynlig effekt av detta , då kanske man måste kapa mera eller ?

Billy B-10
Länk
bmwracing
Det blir helkonstigt om man kapar halva varv på E21! Den övre tallriken kan inte snurras fritt i fjädertornet utan bara lite mer än rattutslaget. Resultatet blir att den nedre (kapade) änden inte ligger där den ska i försänkningen. Jag kapade mina 2 varv, då blev fjädern just precis lös när bilen var helt upplyft, men det löste jag med en fastsvetsad plåtbygel på den nedre tallriken.
ok , om man bara kapar ett varv då ????
funkar det ?

Billy B-10
Länk
bmwracing
Ett varv funkar bra.
OK , tack för det !
Ska testa ..... tänkte jag.

Billy B-10
Länk
Kapa inte med elkap helst, det blir rätt varmt i fjädern då som kan tappa härdningen och bli för mjuk!
Och att kapa hela varv är nog att rekomendera i de flesta fall.
Tror inte felet på styrväxeln beror på det!
Fast en sån kan ju inte kosta mycket på en skrot!
M.V.H.
ok , man kan ju kapa med en bågfil....

Billy B-10
Länk
bmwracing
Det krävs nog högre värme än så för att härdningen ska släppa... visst blir det varmt av en vinkelslip men glöm bågfilen;)
he he ok..

Billy B-10
Länk
vad jag hört kan det räcka med 200grader för att den ska försämmras.
Det kan ju bli "skapligt" hett av att kapa med vinkelkap.
M.V.H.
Jaha ,,,, då blir det bågfilen då ----

Billy B-10
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.