|
|
|
|---|---|
|
Hej Igen alla! Undrar om en 330i '03 med M-sportpaket (nedsänkt) har samma köregenskaper som en 330Ci med M-sportpaket (nedsänkt som original?)... Personligen har jag inte så stor skillnad, söker maximal körglädje! har ni några synpunkter, erfarenheter ? | |
| Bilarna har mer eller mindre identiska köregenskaper. Så söker du körglädje spelar valet 2 eller 4a dörrar ingen skillnad. | |
|
Coupén är lite mer bullrig än vad sedanen är, annars är det i stort sett lika. Jag vet inte hur det ligger till viktmässigt, men vad du än väljer så kommer du säkerligen att bli nöjd. MVH Tobias |
|
| Måste skilja en hel del mellan bilarna! Det är ju inte många delar som är lika. Har inte provkört sedanen dock så jag kan inte yttra mig... | |
|
Viktmässigt skiljer de 10 kg om ja inte missminner mig. Fabror Quattro har rätt i att bilarna inte delar några karossdelar alls med varandra. Drivlinorna/chassi sättningen är dock indetiska vilket återspeglar köregenskaperna. Detta förutsätter dock att sedanen blivit extrautr med sportchassi. Tobias har rätt i att sedanen är något tystare. Min uppfattning är också att styrningen känns mer direkt i coupen. De ska dock inte skilja något. Om du ska lufta den på bana mycket och tycker att vridstyvhet spelar stor roll skall du välja sedanen utan fällbart säte. Den är överlägset vridstyvast. Tittar man sen på karosslinjerna så blev iaf valet för mig inte svårt. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Det finns en skillnad som inte har någon större betydelse på papperet, men som jag själv upplevt som ganska tydlig: Coupen är lägre! Dels blir tyngdpunkten troligen lite lägre vilket hjälper till att minska krängning/rollning, dels sitter man automatiskt lägre vilket gör att man känner 'mer i rumpan' hur bilen rör sig. Och coupen är klart bullrigare, både vad gäller väg/däckljud och vindbrus. Fast snygg är den.... är helnöjd! /// Gunnar E. |
|
|
Äsch, gunnare skrev ju det jag tänkte skriva. Håller med om att coupén är grymt mycket snyggare än sedanen. Dörrhandtagen lär vara de enda identiska delarna, men jag kan ha fel på den punkten. Så, om du inte måste ha folk i baksätet jämt: Coupé! |
|
|
Tretretti, nu överdriver du lite... det finns faktiskt några till (yttre) detaljer som är identiska på Coupe och Sedan, t ex torkararmar, sidoblinkers och BMW-emblem! ;-) /// Gunnar E. |
|
|
Är verkligen sedanen vridstyvare? Det finns ju en B stolpe på CI också. jag förstår inte varför sedanen skulle vara vridstyvare? Någon vänlig som vill berätta? Trevlig sommar på era gubbar! mvh Kristian |
|
|
Alf: Jag orkar inte ta de igen. sök på ämnet o du kommer o finna stora utlägg kring detta. Rent logiskt sett tycker jag som du dock, coupen har alla förutsättningar för att vara vridstyvast i familjen. Men så är inte fallet. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Som Wendtan skriver så finns det spaltmeter om vridstyvheten och sedanen är vridstyvare. Dock skiljer det mer eller mindre inget när det gäller görglädje. Mer än att det kanske känns roligare att sitta i en coupe än en sedan? :) |
|
|
Coupén framkallar fler frågor av typen "Hur f*n har du råd med den där?" "Säljer knark" brukade jag svara. |
|
|
Tretretti: Är det inte det du gör då i din nya verksamhet? ;o) |
|
|
Om ja inte minns fel så var sedanen med fällbart baksäte i samma härad som coupen med fällbart baksäte standard när de gäller vridstyvhet. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Acey: Funderar på det. Bättre marginal än managementkonsulting. :-) |
|
|
Man kanske skulle skruva dit en plåt i hålet bakom baksätet... då borde coupen bli minst lika vridstyv som en sedan utan fällbart baksäte... fäller ändå aldrig ner. Nån som har en teori? /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare: Om du använder samma tjocklek på plåt som sedanen utan fällbart säte så är jag ganska övertygad om att du kommer minst få en lika vridstyv bil som sedan:en. I min mening blir dock bilen totalt obrukbar utan fällbart säte. Har du nångång varit på Ikea o behövt köpa nån onödigt lång bokhylla eller för den delen handla parkettgolv/lister eller liknande. Att frakta 4 vinterhjul är även det uteslutet om du inte kan fälla sätet såvida du inte stuvar dom inne i coupen vilket är en utmaning i sig samt inte särskilt vänligt mot klädseln. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Ska du styva upp den så lägger du ju på några extra kilo istället. Hur mycket behöver du en något styvare bil, kör du mycket bana? Skillnaden är ju inte enorm direkt. | |
|
Jag har inte märkt någon som helst skillnad i vridstyvhet på de 330 sedaner jag provat i jämförelse med coupen. Om man kör några varv med respektive bil på bana kanske de visar sig tydligare. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Wendtan: Du har nog rätt i att bilen blir opraktisk, men inte nämvärt mer opraktisk än en sedan utan fällbart baksäte... å andra sidan vet jag inte om jag ens sett någon sedan utan, eftersom det fällbara baksätet ingår i komfortpaketet som i princip alla sedaner sålts med. Det var mest ett tankeexperiment, jag kör på bana någon enstaka gång per år så det känns inte SÅÅ viktigt med vridstyvheten. Annars kanske ett par rejäla rörstag i kryss kan göra samma jobb, och dom kan man ju relativt enkelt göra demonterbara.... ;-) /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare: I beg to differ. Jag har ägt en svensksåld E46 328 sedan -98 med komfort paket utan fällbart baksäte. Och maken till opraktisk bil har jag aldrig ägt. Så de ingick iaf INTE i komfortpaketet 98. Jag är ganska säker på att de började och ingå i komfortpaketet först i samband med faceliften av sedanen. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.