|
|
|
|---|---|
|
Har sökt men ej funnit svar. Jag har en CDenhet med 2 lågnivåutgångar. Endast en lågnivåkabel är dragen till bagaget(dumt nog är den dragen på samma sida som pluskabeln) där ett 2kanals slutsteg sitter som driver framsystemet 5,25" och 1". I veckan har jag införskaffat denna bas Länk med inbyggt slutsteg i lådan. Lågnivåanslutning finns på sidan av lådan. Eftersom jag inte haft tid att dra en till lågnivåkabel så köpte jag istället en lågnivå av typ Ykabel så att jag förgrenar lågnivån i bagaget så att ena kabeln går till 2kanals steget och andra delen går till denna bas med inbyggda steget. Jag har nu stött på ett problem och det är att jag fått ett fruktansvärt högt generatorljud även i basen. Till och med dimmern låter i alla högtalarna då innerbelysningen släcks med ett väsande diskantljud. Innan jag skaffade basen så hade jag ett litet litet svagt generatorljud i framsystemet. Förstärks ljudet om man grenar en lågnivå? Kan jag bli av med problemet eller måste jag dra en till lågnivå från huvudenheten? Som tillägg kan jag nämna att strömkabeln till baslådan är rätt klen och den är avsäkrad på 10 A (följde med lådan). Både 2kanalssteget och det inbyggdasteget i lådan är jordat på samma ställe, direkt på batteriet. Lågnivåkabeln som går från huvudenheten är 5 meter och är av märket Perfect Interface och det sitter ett subsonicfilter på den. Efter förgreningen är det billig lågnivåkabel av märket(?) "Parts" som jag köpte på Expert. M.a.o. går Parts lågnivå kabel 1,5 meter till lådan efter förgreningen samt samma kabel till 2kanalsteget. Om jag rycker ur lågnivån som går till basen så försvinner detta enorma generatorljud. ///Foppa | |
|
jag skulle ta mej tid att flytta lågnivån till andra sidan av bilen för att eliminera risken att det e den som stör,förgreningar försämrar kvaliteten på signalen men jag tycker det låter konstigt att den ökar "generatorljudet". enligt det du skriver har du alltså JORDAT från stegen till batteriet,byt ut det till att jorda i karossen typ fästet till bältena i bak,jag kör med så kort jordkabel som möjligt och jag tycker att det funkar bra. prova det,funkar det inte så hör av dej igen så försöker vi fixa det. Lycka till BMW,///M Power,/////ALPINE :P |
|
|
Bad Man: Tack för tipset! Ska testa det. Och någon dag då jag har tid ska jag nog försöka mig på att dra om lågnivån på mitten av bilen istället samt dra en extra lågnivåkabel. Så batteriets minuspol är ingen bra jordpunkt? ///Foppa |
|
|
Batteriets minus är en bra jordpunkt, i regel den bästa om det är max energi ut från batteriet som är intressant. Störningarna du fått kommer nästan garanterat pga jordslinga mellan de olika enheterna. Prova t.ex att lossa lågnivåkabeln vid CD-enheten tillfälligt och du skall se att det blir tyst = ingen påverkan från närliggande kablar. Prova sedan att lägga kabelns skärm (jord på kontakten) mot CD-chassiet eller bilchassiet och lyssna om det blev skillnad (motorn igång). Egentligen skall signalledaren i kabeln även avslutas med rätt belastning men det är lite svårt med pluggen loss, man brukar iaf få en indikering på ev. störning. Du kan även tillfälligt ersätta din baslåda med en liten aktiv batteridriven högtalare, t.ex en PC-högtalare så ser du om störningarna kommer via lågnivån eller via jordslinga. Just den grova batterikabeln är oftast den man behöver bekymra sig minst över, här går hög ström endast vid start, och sedan en fallande laddström. Ibland kan dåligt anpassade enheter (kan bli fallet vid parallellkoppling med Y-kabel) göra att störningar lättare uppstår. FP |
|
|
folke: Jag har inte testat det du skrev ännu men istället åkte jag på Biltema igår och köpte 5 meter trippelskärmad lågnivåkabel. Jag rev isär inredningen idag och för att dra båda lågnivåkablarna i mitten av bilen för att inte låta dom ligga vid höger sida av bilen där pluskabeln går. Jag drog alltså denna trippelskärmade kabel där samt den andra 5meters lågnivåkabeln som jag redan hade sen förut (vet dock inte om den är skärmad eller ej, märket är av Perfect Interface). Nu var min tanke att jag skulle bli helt kvitt generatorljudet. Då allting var färdigdraget och inkopplat så startar jag bilen och slår igång stereon. Hör först ett surr i basen då CDn börjar snurra igång , vilket inte verkar lovande och sedan kan jag höra detta otroliga generatorljud lika högt som tidigare åter igen. Gissa om man blir less då man ödslat flera timmar med att jäklas med inredningen! Jag gör ett litet experiment och drar ut den trippelskärmade lågnivåkabeln nån millimeter ur lågnivåanslutningarna på baslådan och vips så försvinner generatorljudet ur basen! How come?! Jag har dock ett litet litet generatorljud kvar på framsystemet men det är så litet så det bryr jag mig nästan inte om. Men om det går att lösa så vore det kul. Som sagt nu sitter lågnivåkabeln väldigt löst på basen bara för att få bort generatorljudet, så det är lätt att den glider ut. Folke vad tror du? ///Foppa |
|
|
Ett skolexempel på jordslinga enligt det jag skrev tidigare. När du lossar på kontakten så bryter du upp jorden i signalöverföringen och därmed jordslingan Alla lågnivåkablar är skärmade, och enligt min mening är det fullständigt onödigt att köpa t.ex trippelskärmade och svindyra kablar med klatchiga namn. Ofta framhålls en massa otroliga egenskaper på kabeln av säljaren, men ibland avslöjas dom med kallingarna nere när dom skriver syrafri koppar istf syrefri t.ex. När det gäller magnetiska störfält, om det nu förekommer sådana i bilen så är det inte skärmning över huvud taget som hjälper, även om det så är 15-faldigt skärmat. Det är elektriska fält som kan skärmas av på detta sätt, sådana blir det inte så mycket av i t.ex bilar med endast 12V elsystem. Ditt problem skulle lösas galant med en jordavbrottsenhet (jordisolator) på lågnivåkabeln. FP |
|
|
Den var inte så dyr. 198 kr för 5 meter. Hade jag vetat bättre enligt ditt resonemang hade jag inte köpt trippelskärmad :) Hur monterar jag fast en jordisolator och vart köper man dom, samt vad kostar en sådan? Skall en sådan monteras på vardera lågnivåkabel? ///Foppa |
|
|
Du hittar dom hos de flesta billjudshandlare, kopplas med RCA-kontakter direkt på kabeln. Liten box, ingen direkt montering brukar kosta från ett par hundringar och uppåt. En jordavbrottsenhet är tvåkanalig, du behöver alltså två st om du har problem med fyra kanaler ut från stereon. FP |
|
|
Stort tack folke! Jag ska testa detta till veckan och se vad som händer.Jag hittade en sådan Länk , om det kan vara nåt. ///Foppa |
|
|
Folke , jag läste detta på mds.se "Om det knäpper när du byter låt på CD-spelaren samtidigt som det viner kraftigt när motorn är igång kan signaljorden vara trasig i CD-spelaren eller slutsteget. Trasig signaljord måste åtgärdas av serviceverkstad." Av det jag beskrivit ovan i tråden, kan det ha något med CDspelaren att göra, ifall den är trasig? Det låter en del då man byter spår och just i samband med uppstart av CDn. ///Foppa |
|
|
Dom menar säkert när/om det blir avbrott på signaljorden, då får man en massa oljud osv, liksom vid två eller flera signalvägar dvs jordslinga. FP |
|
|
Okej. Hur kan denna jordslinga uppstå i min bil, då jag sett en hel del andra ljudbyggen på forumet i E36 som inte har detta problem ? En annan fadäs som dök upp nu i efterhand som jag upptäckte genom att jag fotograferat kabeldragningen. På den trippelskärmade lågnivåkabeln är det pilar som pekar i en riktning. Givetvis har jag lagt kabeln åt fel håll så att pilarna pekar mot enheten (det sitter inget subsonicfilter eller liknande på kabeln). Har detta någon betydelse, tex ifall det försämrar något? ///Foppa |
|
|
Det är himla olika från bil till bil hur problem med jordslingor och liknande visar sig. Montering, jordning, plusmatning mm påverkar. Det finns tillverkare som marknadsför kablar med bestämd signalriktning (och tar betalt för det), jag kan nog lova att du inte märker nån skillnad på rent passiva kablar, oavsett hur de vänds. FP |
|
|
Tjena, jag köpte ett Störningsfilter med galvanisk avskiljning av lågnivåsignaler. 79,90 kr på Biltema, haha funkar perfekt inte nåra störningar alls :) Dina störningar kommer uppenbarligen från Stereon iaf, hur är den jordad? brukar vara fina kabel härvor skarvar o diverse glapp bakom stereon, då andra har ägt bilen innan, kolla upp D och försök att hitta rätt jord bland orginal kablarna ifall, dom gjort nån egen jord med ringsko skruvad i första bästa plåt, annars är det nått skummt med stereon prova med någon annans Cd o se om det blir bra.. galv avskiljaren löste mitt problem, men jag hade bara små små störningar oxå.. |
|
|
Man kan nog inte säga att störningen kommer från den ena eller andra apparaten i en anläggning när det gäller jordslingor. Montera ett slutsteg bak i bilen, drag fram en lågnivåkabel till platsen där stereon sitter och koppla kabelns jord till bilens chassi så har du skapa en jordslinga med bara en apparat inblandad. man kan säga att störningen kommer från bilens chassi möjligen, ett vanligt problem i enpoliga elsystem där man använder chassiet som återledare (minus). FP |
|
|
Jag har nu köpt 2 st. jordisolatorer på Biltema. Såna som Danne här ovan köpte. Jag monterade på en sån på vardera lågnivåkabel. Generatorljudet försvann i basen men är fortfarande kvar till framsystemet. Jag testade att skifta lågnivåkabel med inbyggda steget i basen och det separata steget men det är fortfarande det separata steget som ger generatorljuden. Det jag tänkte göra nu är att skifta lågnivåkabel vid huvudenheten och se om det är något i enheten, men förmodligen är det inte det som är problemet. Tips någon? Jag börjar ge upp snart. Och som grädde på moset är nu den ena lågnivåkabeln glapp så jag måste riva upp inredningen i mittkonsollen igen och dra en ny kabel. ///Foppa |
|
|
Har nu dragit en ny lågnivåkabel. Det blev samma som till basen, en trippelskärmad biltemakabel. VIPS! Pipljudet försvann och jag är överlycklig. Har haft pipljud i bilen i cirka 1,5 år så jag är mkt nöjd nu :) Mao berodde det på ena lågnivåkabeln! ///Foppa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.