|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
*Pitebo* Jo för aggregatet som ska levera luften blir det en viss skillnad =) Verkade som Richard-L var lite osäker där. Försökte därför upplysa om skillnaden mellan 0.2 bar vid ett smalare resp. ett grövre rör. För att åstadkomma 0,2 bar i ett rör av grövre tvärsnittsarea krävs det mer av turboaggregatet som ska leverera luften än vid ett rör med den mindre tvärsnittsarean. Vid samma tryck kommer du självklart att få en större luftmängd levererad genom ett grövre rör. (1bar=1kg/cm2) Annars hade ju inte gasspjället på en bil funkat om hastigheten skulle kompensera den mindre tvärsnittsarean på kanalen... Säg till om jag har fel men det vore mycket trevligare om ngn kunde ge mig info om hur man räknar ut rätt storlek på turbin resp. kompressor vid en turbokonvertering. "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Men det är ju inte rören du ska trimma och fylla med så mycket luft som möjligt! Motorn är bromskloss NR1 om du vill pumpa på med så mycket luft som bara den. Att byta till grövre rör gör inte mycket om du inte redan har en rejält väsad topp, monsterturbo m.m. och verkligen har HÖG effekt där rören kanske är en lite bromskloss... Om rören är grövre så sjunker flödeshastigheten om trycket är detsamma, men inte får motorn mera luft för det! Bara i de fall rören är för trånga så lönar det ju sig att gå upp i dimension. Vet folk som bromsat 500hk med 50mm rör, kanske lite tight då men det går. M.V.H. |
|
|
Onödigt grova rör resulterar bara i önödigt mycket volum att trycksätta innan trycket når cylindrarna. Dvs en längre spoolupptid! Att byta till grövre rör och tro att man få mera luft bara för det är nog galet. M.V.H. |
|
| Håller med föregående talare, F-1 bilarna hade små men flödesriktiga tryckrör och levererade runt 1500hk momentant! så summa: grova rör har man för att det är fränt eller för att man har massvis med effekt och långa rör med många böjar... | |
|
*Andreas* Nej men det är ju rören som ska leverara luften från turbon. Turbon klarar bara av att levera en viss mängd luft per/minut. Har du då för tunna rör kommer du att strypa lufttillförseln som turbon klarar att leverera TILL motorn. Har du däremot för STORA rör kommer du att få en seg respons precis som du säger eftersom turbon då måste fylla de stora rören för att överhuvudtaget lyckas bygga upp tryck. Tryck - flöde och area är beroende av varandra. Turbon bestämmer hur mycket luft som kan levereras, rördimensionen sätter en gräns för vilket tryck turbon orkar att åstadkomma. Kolla in en sådan strypnippel t.ex. som man använder till tryckluftskompressorer när man vill sänka trycket till en färgspruta. Det enda den gör är att begränsa flödet genom röret och begränsar på så vis trycket som vi pratar om i bar. Detta är ren energiteknik och handlar om tryck ochj flöde. Ber om ursäkt om jag uttryckt mig oklart på ngt vis och på så sätt dragit igång den här diskussionen =) Sammanfattningsvis menar jag att beroende på vad du har för turboaggregat och hur mycket du vill att det ska ladda så finns det en optimal storlek på rördimensionen. Till sist Andreas. Har du samma tryck fast i ett grövre rör kommer du att få lika flödeshastighet fast större luftmängd per tidsenhet, räkna får du se. Däremot om du har ett visst tryck som är resultatet av en luftström per tidsenhet, kommer totala trycket att sjunka om du går upp i rördimension. Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Turbon klarar bara av att levera en viss mängd luft per/minut=sant Turbon bestämmer hur mycket luft som kan levereras: Nja turbon kan leverera en viss mängd lyft vid ett givet tryckförhållande, motorn kan bara svälja en viss gräns luft! utan motstånd=inget tryck!! motorn är ensam motståndet i en ideal situation, i verkligheten är det flödesmotstånd från tryckrör, intercooler, insug, ja allt som är mellan impellern och ventilen i motorn, men storleken av de olika motstånden är ju väldigt olika, jag tror att tryckrören spelar minst roll av ovanstående!!! detta går att räkna på med ganska enkel flödeslära i bagaget! tryckreglering i tryckluftsystem regleras med en tryckregulator som stryper trycket och inte flödet!! dvs en fjäderbelastad kolv/membran!! |
|
|
BlueBeemerBoy: Har inte gjort några speciella beräkningar på aggen. Däremot så tänkte jag som så att Alpina B10 BiTurbo kör ju med dubbla Garret T25, å mitsubishi-aggen har mycket bättre spool-up tid än T25:orna, men för övrigt tror jag att dom är ganska likvärdiga. Möjligtvis är två TD04HL-16T något överdimotionerade för 400 kusar, med responsen kommer med dessa agg förmodligen inte lida för det. Däremot finns det ju lite att hämta effektmässigt om man tröttnar på att "bara" ha runt 400 kh, som är mitt mål för tillfället. Det borde väl gå att krama ur åtminstånde 540 hk ur de två TD04HL-16T snurrorna, å då brinner det nog ganska bra i hjulen på min E28! Länk <--- Mitt BiTurbo bygge MVH Martin |
|
|
*Pitebo* Du kan trycka i så mycket luft/bränsle i motorn tills den behagar haverera, därför kallar vi det överladda. Självklart svarar olika motorer bra på överladdning men principen kvarstår. Kollar du med en turboleverantör så står det t.ex. att ett T66 klarar att leverara typ 60lbs/min. Detta är vad turbon klarar, därefter sätter ditt system begränsningarna om det tillåter turbon att göra detta. Begränsar du trycket genom att använda smalare rör, stryper du flödet och resultatet blir att trycket minskar. Begränsar du trycket med smalare rör måste du öka den mängd luft som turbon levererar = kraftigare turbo, för att få samma luftmängd in i cylindrarna. Därför anpassar vi helst rören någorlunda efter vad vi har för system och vad det ska prestera.... Du måste bara hålla med mig här... Detta lärde jag mig på högskolan... 5p Energiteknik och 5p Teknisk fysik. Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
*Bmw-Izze* Allright, har faktiskt också tänkt i de banorna men har som sagt inte bestämt mig för om jag ska köra biturbo än... Har iaf fått i M3-lådan nu =) Ska bli kul att höra om provkörningen sedan, lycka till! Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
citat:Du kan trycka i så mycket luft/bränsle i motorn tills den behagar haverera, därför kallar vi det överladda. Självklart svarar olika motorer bra på överladdning men principen kvarstår detta hör väl inte till diskussionen om tryckrörens betydelse?? jag har läst energiteknik, flödeslära, aerodynamik, förbränningsteknik, flygmotorteknik mm på högskola... har gjort praktik på mc xpress, där bromsades över 700hk ur en mc-motor med smala rör.... m.v.h. m. |
|
|
*Pitebo* Anders skrev: "Motorn är bromskloss NR1 om du vill pumpa på med så mycket luft som bara den." Därför svarade jag att: "Du kan trycka i så mycket luft/bränsle i motorn tills den behagar haverera, därför kallar vi det överladda. Självklart svarar olika motorer bra på överladdning men principen kvarstår." Ok!? Jag lägger ner... Slit fram formelsamlingen, välj ett turbo aggregat vilket du vill, Beräkna mängden luft du kan transportera genom två olika rör per minut, ett med 50mm dia. ett med 70 mm dia. Återkom sedan om du känner för det... Det var detta jag ville förklara eftersom Richard L verkade osäker på förhållandet mellan tryck och flöde. Inget mer... Ha det! "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
aha, sorry, missade det.... då är jag med! skulle vara intressant att räkna på hur mkt mindre tryckfall man får om man har ett 70mm tryckrör i samma utformning som ett 50mm vid låt oss säga ett massflöde motsvarande 700hk... min känsla är att det är väldigt lite, men kan ju ha fel... men men tänker varken damma av formelsamlingar eller räkna, de ligger bra där de ligger;) Summa: lagom är bäst=) |
|
|
Orkar inte heller =) Däremot vore det väldigt trevligt och användbart att lära sig dimensionera turbin och kompressorhus på riktigt sätt så om ngn känner sig träffad så... Uppskattar när folk kan ta en diskussion utan att bli sura. Tack för det Pitebo! Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
hehehe.... kul att någon håller tråden vid liv.. :-) men e det inga fler som kan ge exempel på turboinstallationer med fler än ett eller två turboaggregat? de vore kul i alla fall... /richard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.