|
|
|
|---|---|
| Visst funkar det som vanligt med radion som om man köper dom här i sverige? Om man köper från usa så funkar de inte vill jag minnas. Det är ju halva priset på en del grejer i tyskland jämfört med sverige. | |
|
Funkar utmärkt. Kolla dock så att RDS-funktionerna motsvarar våra, tyskarna har (hade?) ett eget trafikinfosystem på FM långt innan oss. Samma sak gäller USA-apparater, skillnaden på frekvensstegen på vissa apparater är oftast inget problem. FP |
|
|
Ok, lånar tråden lite jag... Tänkte köpa stereo från usa, min kompis ska åka dit... Det är halvapriset jämte mot här i sverige, så då tycker jag att det låter som en bra ide :) Finns det några nackdelar? den funkar väl i bilen, eftersom det är en iso-standard? |
|
|
ISO säger inte så mycket om funktionerna osv, mest montering och kontakter. Det kan finnas skillnader i RDS-system eller motsvarande, fråga och kolla innan köp. Om det är multimedia så bör man kolla att PAL-systemet stöds, tråkigt att köra med sv/vit bild. FP |
|
| PAL systemet hade jag inte tänkt på. De är en kenwood KVT-925DVD jag har kikat på. | |
|
tds power: tror att han svarade på mitt inlägg. Den jag kollade på var en Pioneer DEH-P8600MP. Det är ingen dvd-spelare eller dylikt. Så då ska det väl vara okay att importera den. |
|
Robsarve |
Radiomottagarna är annorlunda i staterna, de har bara ojämna frekvenser typ 107,7 och 107,9 men inte 107,8... Och det är långt ifrån alla man kan byta på... tycker Erik Marknadschef Ncore Acoustical Solutions www.n-core.se |
| radio bryr jag mig inte om...så förutom radio och dvd-spelare så är det ett gogo? :) | |
|
Nja, de har möjligtvis annan steglängd, 50Khz istf 100 Khz eller om det är vi som har den tätare stegningen, kommer inte ihåg så noga. Spelar mindre roll eftersom så gott som alla staioner ligger på jämna 100Khz, så man missar ingen. FP |
|
|
Correction: USA har helt riktigt en standard med 200Khz mellan stationerna, och börjar med en udda frekvens (88,1 Mhz). Det finns konstigt nog någon station med jämn frekvens i vissa listor, och en udda grej är att de har ett TV-band där en kanal landar på 87,6Mhz. Många radiomottagare startar på 87,5Mhz och en del TV-stationer på denna kanal har gått över till att sända radio i stället, eftersom de har sändartillstånd på denna frekvens. Jag tror att många mottagare som säljs i USA har möjlighet till mottagning på alla 100Khz steg, men det är säkert som Erik påpekar värt att kolla före köp. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.