AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.366

Pilla tillbak mätaren?

Sida 1 av 2
Daniel79
Tjena igen grabbar! Har fått upp ögonen på en annan bil nu (325 E36) men den verkar lite sliten och på mätaren står det 16.000 mil. bla ratten och knoppen är sådär slitna som dom kan bli på bilar med ungefär det dubbla på mätarställningen. nu till min fråga:

Personen som säljer bilen är verkligen inte någon teknisk människa, och vad jag har förstått så ska digitala mätare vara väldigt svåra att ställa tillbak. Han är första ägare på bilen och 43 år nu om det har någon betydelse :), svensksåld även denna. Så har denhär hemmapularen lyckats pilla tillbak mätaren eller är ratt+knopp något som slits väldigt fort på E36?

Tack på förhand, Daniel
Hej!

Det finns personer som kan slita på saker mer än andra... men det där med ställa om mätaren är inget svårt! Det är bara ett litet instrument som skall kopplas in... Har bilen servicebok?
Är priset rätt OM bilen gått de 16000 milen OCH är så sliten?

Björn Markholm
BOGEYMAN
Jag vet ej om det funkar men håll in tripmätaren samtidigt som du slår på och av tändningen ett par gånger. En bekant till mig påstår att det funkar själv har jag aldrig testat.

Svetsa förbräningsrum så blir det bättre!!!
Även om ägaren är tekniskt okunnig, kan han ju ha lämnat bilen till en som 'backat' mätaren..
Lätt gjort med rätt utrustning.
mi
239
mikebike
Z3 2,8 -99 Roadster
Fråga efter servicebok och gamla besiktningspapper, där står miltalen inskrivna.
Dino
BOGEYMAN vad skulle det hjälpa med , att hålla i trippmätaren o slå av o på tändningen ??

M-MotorSport
Daniel79
Han kanske rent av köpt ett begagnat mätarhus och monterat in det? Eller fungerar det inte så med digitalt?
mikael noren
det spelar ingen roll om han byter hastighets mätare
den blir samma mil tal ändå info sitter i boxen

Och det där med trycka på tripp mätaren och slå
på och av tändningen ger heller inget det står samma siffror på alla bilar sen rabblar den massa koder för insp 1 och insp 2 det min erfarenhet

tips stirra inte sig blind på mil tal
kolla på pris o skick
Visa användare
254
hugabuga
323 -85
325 -89
320 Tourin -89
Beställ gamla bes. protokoll. Kan man göra på bilprovningens kundtjänst...
/Peter
Marquez
Precis som ovannämda.
Ta reg nr ring Bilprovningen och kolla besiktningsprotokollen svårare än så är det inte med en svensksåld bil...

Mackan
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag provade nyss det där med trippmätaren. Fick upp ett miltal på 36000 mil. Men vad betyder det? Är det miltalet som är lagrat i boxen eller i mätarhuset? Det är ju inte säkert att bilen har gått 36000 ändå. Mätarhuset är bytt och databoxen kan också vara bytt...
Men herregud.....att ni är så misstänksamma mot en gammal man som vill bli av med sin ögonsten. Vissa tar hand om sina bilar, andra inte. Kan ju ha kört mycket stadskörning med den bl.a.
mikael noren
du som testade trycka på tripp mätare och
fick fram 36000 mil

det stämmer inte prova på en annan e36 a och du får samma uppgifter. tro mig jag blev själv jävligt rädd när jag testade det på min 325 e36 a som jag hade men när jag kollade 4 bilar till och det va samma uppgifter kom upp .

LIDER AV KRONISK FARTBLIDHET
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Okey, konstigt att man får upp det då...det borde ju betyda någonting.
kamber
kanske betyder att DÅ ska det renoveras o byttas ut en jävla massa när bilen rullat o kommit upp i dem sifforna! =) ?!??!

/Bujachaka....!
Även om servicebok oc besiktningspapper finns så går det att mygla... om en ägare har instrumentet för att ställa om mätaren så kan han/hon göra detta med jämna mellanrum innan service/besiktning!

Men det är också helheten som avgör om en bil är värd pengarna... jag brukar se på bilen i det skick som den är och fundera på om den är värd pengarna som står på prislappen!

God hjul BMW-freaks! =)

Björn Markholm
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Om du åker till en Aukoriserad BMW verkstad med den och ber dom koppla upp din bil på sin dator så ser dom direkt om mätaren är tillbaka skruvad...

Mickqe
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Mickqe. Det vet jag inte direkt om det är sant...var inne med min och pratade med dem De kunde inte alls kolla upp nån mätarställning. Det enda de kan göra är att kolla upp garantirep. och det gäller bara på nyare bilar.
mi
422
mickqe
Bmw 330D -2008
Bmw 325IA Cab -92
Ford Mustang mach 1 -1970
Bmw M3 e46 smg cab -02
Ok...För jag var hos Peter Rudvi i Karlskrona för ca 1/2 år sen och dom hade fått en bil i inbyte (M3) Och på mätaren stod det ett mil antal och sen när dom kopplade upp den så såg dom där på nåt vis (vet inte riktigt hur) att den hade rullat 4000 mil mer..Och sen när dom skulle sälja den så hade dom en lapp i rutan där det stod att den rullat mer än på mätaren.

Mickqe
pjotor
Det där med trippmätaren stämmer inte, diskussionen har varit uppe förr och det är inte totala miltalet man ser.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Gå in på Länk och läs lite om "skruvande" under Tips&Tricks. Bl.a. står att i light module lagras högsta noterade mätarställning på instrumenten. Dvs skulle det betyda att om en bil har gått 10.000 mil och sedan nollställs, behöver den gå ytterligare 10.000 innan registreringen börjar ticka igen (totalt 20.000).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.