|
|
|
|---|---|
|
Yupp!! Då var man ägare till en hittills fins vinkeltolva 88:as 750ial i färgen "Zonderlack" med diverse utrustning. Nu följer några veckors inspektion och småfix önska mig lycka till tack. Hittills bara stereo som fattas och varningstext för nivårgelering som kommer upp. plus en o annan liten lackskada som bör åtgärdas..... Zalmon | |
|
Grattis! :-) En parantes bara: "Sonderlack" är ingen färg, utan betyder "Special-lack". Står det "Sonderlack" på färg-skylten så innebär det alltså att din bil har en speciallack från BMW Individual. Vill du veta vilken färg bilen har får du fråga en BMW-handlare, eller lägga in några bilder på bilen så finns det säkert någon som känner igen färgen :) Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Helt fel , att inte folk har lärt sig detta ännu. Sonderlack = en färg det inte FINNS och aldrig funnits en färgkod till , den är OMÖJLIG att blanda till och få det 100% bra. Oftast väljer kunden denna färg efter en handväska , ett läppstift , ett djur , ett klädespalgg , en tavla eller så. ibland utgår man från en standardfärg (oftast ovanlig) och tillsätter vissa komponenter för att få fram "exakt" det kunden vill ha , detta var inte billigt. SNIKsonder = en färg som har färgkod men som inte var standard på den karossen just det året , den går att blanda till och är ovanlig på just den karossen det året men finns oftast på andra bmw-bilar åren innan eller efter , denna färgkod kan man få från bmw ibland gratis och ibland tar de runt 200:- kr betalt för den. Denna färg kostade mer än de vanliga kulörerna men inte i närheten av en riktig sonderlack. så är ni inte intreserade av helack vid stenskott så köp INTE en bil med sonderlack , det gjorde jag och tyvärr var det en äkta sonderlack , vare sig bmw i sverige eller tyskland kan få fram min färgkod för att det har aldrig funnits någon. Har lackerat om mina framskärmar 4 gånger nu och det är långt ifrån 100% samma kulör , så det får bli en helack (billigt och bra) , färgen är en delfingråmettallick med lite mera ljusbrunt i och ett litet stänk guldpigment. Har varit en del diskussioner om sonderlack på forumet och det är upp till bevis , mitt chassienummer är : 90DC01569 tar gärna emot färgkoden :-) MAo. låt säga att man har en M3:a med daytonaviolett och det står sonderlack i bilen , då är det ingen sonderlack utan det är en sniksonder MED färgkod , vanlig färg med vanlig färgkod - inga konstigheter. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
Paap Reeder |
..... wadel...välja färg efter ett djur säger du! Kan man välja Sonderlack efter sin katt. Min heter HasseKasse har färg som en tiger och samma temperament som min drevade M70. Han tål utan problem dryga 180. Morris däremot börjar jama och åma sig redan vid dryga 90. Sonderkatzenlacke HasseKasse? MVH /// Paap R |
|
hm Hm ! Innebär alltså att det kan bli problem att få ngn att bland en någorlunda rätt färgkulör!!!!!!!!!!!!! Annsr då något tips om vad kan vara fel när den varnar för nivåregleringen?? Kan säga att den är hård och bra i fjädringen och ganska hög bak !! Ska väl fixa bilder imorgon ( i ösregnet) har bara bilder via mobilen just nu Zalmon |
|
|
En riktig billackerare skall kunna blanda till färg genom att titta på bilen. Detsamma gäller för en vanlig metallic, tar du en 15 år gammal metallic kan du inte blåsa den med lack enligt färgkoden och tro att det inte kommer synas skillnad i lack. Man måste anpassa den nya lackens nyans till den åldrade på bilen. Det bästa du kan göra är att fråga runt på olika lackfirmor och höra om dom kan fixa detta. (det krävs nog många års träning för att klara detta bra) Sedan kommer ändå de två olika gamla lackerna att åldras olika, så ven om de är identiska efter lack kan det synas efter ett antal år vilka delar/partier som är omlackade /Mats J |
|
|
Tack tack Mats ! nu är det ju inga stora skador bara typ en på ca 1 kvadratcentimeter på huven 2 på något större på ena framskärmen och 2 pyttesmå på bakdörren och ngt stenskott kanske .. Kan nämna att "färgen" är mörkblåbrunsvartlilametallic beroende på ljuset................ he he Zalmon |
|
|
Mats J : visade precis ditt inlägg för en som lackerat bilar i 16 år , han bara asgarvade - och det gör jag också. Men om du känner till någon "riktig" billackerare som blandar rätt färg efter att ha tittat på bilen så kan du ju maila mig hans nummer , för då är jag spekulant på en liter mettalickbas. kanske kan han också se vilken kulör grundfärgen under basen har ? som du redan vet är ju den också direkt avgörande för att få rätt kulör. Mettallick åldras dessutom inte på samma sätt som en vanlig färg gör , det är en gammal skröna som lever kvar sedan den tid då jesus gick i kortbyxor och klarlacken saknade UV-additiv. Jag har arbetat till och från på en lackeringsfirma sedan jag var 14 år gammal och jag känner inte igen något av det du skriver. Sen är det så att om 15 lackerare lackerar samma sak med färg ur samma burk så blir det 15 olika kulörer pga. att sprutans tryck , spridningsvinkel och flera andra parametrar bestämmer hur mettallickornen hamnar på objektet , de bryter sedan ljuset på olika sätt och nyanskillnad uppstår. Ett otränat öga ser inte det , men har man hållt på med lackering så ser man det direkt . zalmon : med lite tur har du en snik-sonder , då kan du få det riktigt riktigt bra , annars får lackeraren försöka dimma ut kulören så att man inte ser skillnaden så bra i toningen , det brukar aldrig bli nån showlack av det men det kan bli väldigt bra. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Wadel: Det låter som du är bättre på detta än vad jag är. Det jag skrev är vad dom sa till mig när jag pryade på Ford Motorverken för ca 25 år sedan... Så det kan ju ha hänt lite. /Mats J |
|
|
Zalmondorro: Grattis till V12:an Jag tror man kan scanna in rätt kulör idag. En dator läser färgerna och ger underlag till blandning. Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
svardska |
Grattis! och välkommen i V12 klubben! Du kommer snart att märka att det är som att vara gift med en manodeppresiv kvinna! Lycklig som få när hon fungerar! Långa njutningsfulla färder i god fart! OCH Du kommer att vara sänkt som få när det plingar fram det ena eländet efter det andra i OBC´n Eller när hon bestämmer sig för att plötsligt gå på 6 cyl! deppretionsläget alltså! Men men du får väl hänga med i snacket här så kan du nog lösa det mesta som dyker upp! MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
Man kan få ett underlag med en spectrometer , men att blanda efter den är inte mycket enklare än att blanda efter en liknande färg man hittar i en karta. spectrometrar är inte så många lackfirmor som har dessutom då nyttan med dom är relativt liten. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Inte så bekymrad just nu över färgen, mera då över varför det tjuter i instrumentpanelen och alla instrument DÖR utom hvarvräknaren ......... Zalmon |
|
|
testa att byta kondensatorerna i instrumentet . kostar nästan inget och är helt klart värt ett försök. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
ääähhöööhh hur gör man det? Byter kondensatorer alltså?? är det det som finsn en bild på i "mektips?? Zalmon |
|
|
Ja jag tror att det är det s om finns i mektips , man öppnar instrumentet och byter kondingar helt enkelt (löder). ta bort ratten när du lyfter ut instrumentet annars kan det lätt uppstå repor om det är trångt. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
Joodå har redan varit ut med instrumenteringen så ratten MÅSTE bort hm hm får nog leja ngn att köpa och löda dessa kondingar för jag vet då inte var jag kan få tag på dme här ute i bushen. Dorotea Södra Lappland Zalmon |
|
|
Det går att demontera instrumentet utan att lossa ratten, dock måste man dela det på plats. Det är bra trångt och man måste vara rädd om "glaset". Jag gjorde så eftersom jag har airbag (och ej ställbar ratt). Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
Hej zalmondorro! Du kan köpa dem från ELfa i Stockholm. Kan skickas per brev. Kostar nog mindre än 250:-. Egentligen kostar en konding bara några kronor men eftersom jag i a f inte orkade mäta upp dem innan så bytte jag alla. Är väl ca 7-8 st vill jag minnas. MVH /// Paap R |
|
Är det pengarna det handlar om kan jag rekomendera : Länk Länk Länk Länk alla är billigare än elfa Länk är absolut billigast och fraktfritt och absolut hjälpsamast och trevligast men sortimentet är lite klent. "There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.