|
|
|
|---|---|
|
Har precis kört bana för första gången och är förstås helt biten och börjar så smått planera för att fortsätta med lite bankörning. Har idag en M3 E36 men känner att den är lite väl dyr att leka på bana med, tänkte därför köpa en lite äldre BMW och banpreppa lite rejält med bur, racestolar och kanske lättning etc. Har ni några erfarenheter av bankörning med E30 karossen så skulle jag gärna vilja höra lite om dessa, och vad ni anser om en E30 som banprojekt !! Funderar även lite på tillgången av reservdelar till E30 karossen och hur länge det kommer att finnas gått om sådant ?? Mvh / Martin Först gaaaasa...sen bromsa... | |
|
Det är verkligen fantastiskt att ingen har erfarenheter av E30 på bana !! Först gaaaasa...sen bromsa... |
|
|
www.rejsa.nu men dom kommer tvinga dig att köpa 318is --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
|
E30-karossen är väl beprövad på bana och går att få mycket snabb, lilla sexan är inte för tung i den lilla bilen utan funkar ganska bra, uppgradera chassiet och bromsarna, sätt i bur mm och du har en mycket rolig bil. Stötdämpare är en mycket viktig sak på en banbil, satsa på lite värre grejor och kör gärna då med racingfjädrar 60/65mm. Kränghämmare finns justerbara att köpa, mycket bra för att kunna justera balansen. Diffbroms är ett måste och bör helst spännas upp lite i bromsverkan för att ge tillräckligt effekt. Bromsarna bör också bytas helst mot riktiga raceprylar men du kommer långt med bara bättre skivor och racingbelägg. Sen finns R-däck till rimliga priser, kolla rejsa.nu Reservdelar till E30 är nog heller inget problem idag, och kommer nog finnas få tag på en tid framöver också, populär bil för många och det finns många E30 som senare får bli reservdelobjekt! Så sätt igång, hitta ett bra utgångsobjekt, 323 el. 325 med lilla sexan, och börja bygg banbil! ///Magnus |
|
|
Magnus: Tack för mycket utförlig hjälp, undra ett par grejer, vad menar du med lilla sexan, trodde det satt samma sexa i alla 325:or E30, sedan undrar jag också över detta med diffbroms, är det inte standard¨på 325.orna eller, hur löser man annars detta enklast ?? Först gaaaasa...sen bromsa... |
|
|
Lilla sexan är upp till 2,5 liter. Diffbroms fanns bara tyvärr som tillval. Köp loss en från E30M3 då har du en bakaxel som ger bättre ax och mindre toppfart. Spänn upp den så du har mer diff än 25%. Banbilar kan jag gissa på att det ska vara runt ca 60-70% diffverkan. Lätta bilen på all onödig inredning. Men jag orkar inte skriva ner allt.... sök du kommer hitta mycket mer utförlig information angående om detta E30 FOR EVER! |
|
|
Vadå, finns det 325.or med större motorvolym än 2,5 l orginal ?? Först gaaaasa...sen bromsa... |
|
|
Nopp inte original men förädlingsfirmor har använt en del 3,5 liters motorer. TEX Hartge. Man pratar om lilla sexan för den användes också i 5 serien. E30 FOR EVER! |
|
|
Ja, lilla sexan kallas M20 och finns i voly 2,0-2,5 liter och stora sexan kallas M30 och finns på mellan 2,8-3,5 liter för att förenkla det hela lite! M20 motorn är mycket lättare och kortare än M30-motorn och lämpare sig väl för banbilar! Så jag, det sitter samma sexa i alla 325 E30, men det jag menade att det är en ganska bra förutsättning, det finns ju även 318is som har en 16ventils fyra med bra effekt, men den motorn har dåligare vridmoment, men även lite lägre vikt, dock inte så mycket som man kan tro! Det är inte standard med diffbroms på alla 325:or, däremot så fanns det på många av dom, men du kan ta slutväxlen från ex.vis en 528 E28 85-, M3 E30 m.fl. Det är samma slutväxel. En lämplig utväxling på bana är 3.90:1 och den finns på 325IX ex.vis, (den har en viskodiffbroms som ökar bromseffekten efter behov, men är lite långsam i uppspänningstid och kan uppfattas som svår att köra med på bana!) Vissa åker också med 4.10:1 på bana, lite beronde på motoreffekt och vridmomentskurva! Att spänna en diffbroms av lamelltyp gör att den står emot effekten lite bättre och inte början spinna bara på ett hjul i en tvär hårnål et.c. Procenttalet är ointressant, det är förspänningens moment som är det viktiga, en standarddiffbroms har c:a 45-50nm i förspänning, medans man bör ha kring 80-100nm på en banbil, lite beronde på chassiesättning och hur man själv vill ställa in bilen! Den blir mer understyrd ju hårdare diffbromsen spänns! ///Magnus |
|
|
Det är alltså M20 som sitter i 325 E30, M30 sitter ex.vis då i en 528 E28! Glömde det såg jag! ///Magnus |
|
|
Nää...m20 finns även som 2,7liters maskin. men den är inte intresant i detta fallet. Men hur mkt bana har du kört? Som jag fattar det 1 gång, fattade jag rätt? Då är mitt tips, på med bra belägg, friska vätskor, friskt chassi och bra däck (r-däck är ingen nackdel då dom blir såphala efter 3-5 varv) och ut och kör med dig...uppdatera bilen efter hand du märker att delarna inte hänger med. Halvbur/fullbur är vettigt när det börjar gå undan. Kirra licens...så du slipper köra på PR licens (igentligen endast 1 körning per år) + att du är kirrad med personlig försäkring om något skulle hända om du kör med en sbf ansluten klubb och under ordnade förhållande. Magnus tips är kanon bra, men först å främs ut och kör på bana. Och 318 är en bortglömd bil på det här effekthysteriska forumet ;) /Pelle |
|
|
Jo, du har rätt Pelle, det finns även en 2,7 liters M20, om vi ska va petiga så kan jag rätta mig själv med att tillägga ytterligare en motor: M30 fanns även som 2.5 liters på 70-talet!:-))) Annars så har jag erfarenhet av att just göra lite för lite på en bil och senare känna behov av lite mer/bättre grejor och det brukar i slutändan bli mycket dyrare än att göra rätt från början. Men det beror ju på vilka krav och hur perfekt man vill ha bilen!))) 318?? va är det? finns den eller??..... nä, men det brukar som sagt vara effekt som är nr:1 för många, tyvärr!!!! Däremot så på en racerbana så är det inte lika viktigt längre, där är bra balans, viktfördelning, chassiesättning, bromsar och bilens vikt det mest givande för snabb varv! ///Magnus |
|
| Men det är ju roligare att köra på bana med ett gött ljud också. Ett ordentligt avgassystem på lilla sexan och dina motståndare kommer att stanna bara för att lyssna på din bil. Deras har ju bara en liten fyra som dånar trist. Min åsik iaf. Sen är det ju inte fel med att ha lite bättre bottenvrid som det är i en sexa. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.