|
|
|
|---|---|
|
Var på bilprovningen i dag sorgens dag. Jag har en 3.8litersm5motor men jag tror att drt är en disel- enligt bilprovningens resultat.... CO0.7 CO 2500 varv 0.8 HC 178 LAMBDA 1.02.... beror på vad??? HJÄLP....................... MVH janne mix | |
|
Kan en eller båda kattarna vara dåliga? Om man kan kolla det på något sett. //Schnitzer *Svenska M5 E34 Registret: Länk *Svenska M5 E39 Registret |
|
|
Om du har Lambda 1.02 tyder det på att Lambdaregleringen inte är riktigt i ordning. Värdena tyder på att motorn går fett. Ett mycket vanligt fel på de här motorerna är, att gummibälgen mellan luftmassemätare och insugsrör har spruckit. Sprickan är ofta på undersidan och syns därför inte. Tjuvluften ställer till det så Lambda-regleringen får gå in och kompensera. Dessutom är det risk för motorskador, eftersom lambdan kopplas bort vid fullast och tjuvluften då får motorn att gå för magert (Hålet blir dessutom större eftersom bälgen 'dras ut' av att vridmomentet vrider motorn i fästena). Bälgen kostar kring 200 kr hos BMW, har nr 11 61 1 317 495 - bör bytas minst vid varje Inspektion! Kattarna kan säkert vara dåliga, men det är viktigt att ha rätt lambdavärde (1,00) innan man dömer ut dom.... /// Gunnar E. |
|
|
Hej Gunnare skall gå ut och kålla dragspelet så får vi se om det- är hål i bälgen.kattarna tror jag inte på. Har gått 150 mil sen föra besiktningen då var CO halten 0.02. Kram så länge alla M5 vänner. |
|
|
jag håller helt klart me de andra me de svar du redan har fått.lycka till me pärlan mvh micke M5 THE REAL POWER |
|
|
Men inte jag micke.För bälgen var så hel. Några nya förslag kanske! EN BÄVER I INSUGET KAN DET VARA HAR JAG HÖRT. skroten är också öppen på måndag från 07:00. är jävligt trött nu.. |
|
|
Janerik, eftersom bilen bara gått 150 mil sen förra bes, och alla värden var OK då, så håller jag med dig om att kattarna sannolikt är oskyldiga. Det troligaste är att du har dålig kontakt i någon kabelförbindning, eller att någon givare gett upp. Går bilen som den ska? Drar den mycket soppa? Rycker eller ryker den? Det kan vara en god ide att åka in till BMW (eller nån annan som har en DIS+) och få felminnet avläst - med så tokiga värden borde något vara loggat! En annan tanke... kan ett tändstift vara igenslaggat eller skadat, så motorn misständer? Lycka till med felsökningen! /// Gunnar E. |
|
|
Lambdavärdet kan man nästan helt bortse från i detta fallet. Ett Lambdavärde på 1,02 (vilket inte är helt fel) är snarare en följd av att de andra värdena inte är riktigt bra. Har bilen gått 150 mil sedan förra besiktningen för ett år sedan, eller den är besiktad nyligen? Har bilen bara gått 150 mil på ett år kan en service vara välbehövlig och kanske kan hjälpa avgasvärdena en hel del. Nya tändstift, ny olja och nya filter kan göra underverk ibland... Se även till så att motorn är riktigt varm (en M-motor kräver en hel del för att katalysatorerna ska uppnå full driftstemperatur) vid nästa utsläppskontroll... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jeppe, du slog nog huvudet på spiken.... Lambdavärdet är inte alls så mycket 'off' som HC- och CO-värdena, vilket ju snarast tyder på att katalysatorerna inte jobbade alls vid mätningen - värdena känns på något sätt typiska för motorer utan kat.... jag håller med om Jeppes råd att ge motorn en rejäl service, och se till att allt är ordentligt driftvarmt vid ombesiktningen. /// Gunnar E. |
|
| Lambda värdet som besiktiningen mäter är ett värde som räknas ut av co, hc, o2, c02 | |
|
Service Den har ny olja och filter stiften är ok. PENNZOIL 10w-40 semi-synthetic- det finns väl inget bättre så vitt jag vet. |
|
|
Hade du varmkört bilen ordentligt innan besiktningen? Mvh |
|
|
NÄ jag bar bilen på ryggen 2.8 mil. För slitaget blir så stort är rädd on bilen. Hoppas att svaret är väldigt uttömmande - väldigt varmt om ryggen blev det när jag gick hem. |
|
| stod du länge innan du gjorde avgastesten på besiktningen, det kan påverka värdena negativt, helst ska man ligga och köra hårt innan man gör avgastest på m5 och alpina, deras katalysatorer är känslig om dom inte har rätt arbetstempratur, åk till en bilverkstad och gör en avgastest efter det att du har kört ganska hårt med bilen under längre tid | |
|
janerik Hagman: Jag hoppas du förstår att intresset för att hjälpa dig minskar när du bemöter ett ärligt och välriktat försök att hjälpa dig med spydig sarkasm...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Besiktade nyss m5an och fick först tokhöga avgasvärden. Besiktningskillen sa dock lugnt, åk en tur och kom tillbaka om 5 minuter. Jag åkte en sväng körde sedan direkt till avgaskontrollen och se då blev alla värden perfekta. Skulle således börja där och se till att katalysatorn är ordentligt varmkörd (med betoning på ordentligt). Mvh axel |
|
|
Tack birka. skall in på ventil spelsjustering i slutet av juli. Om ni vill hjälpa så skriv inte insämmer med föregående talare. Det hjälper inte så mycket.För lite hjärna har jag kvar efter 35 år- och 19st 3.5 liters motorer. Har funderat på ohm värdena till- vattnet för varvtalet är lite lågt vid kallstart. MVH janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.