|
|
|
|---|---|
|
Dieselpower: Läs om världens största dieselmotor. 109.000hk borrning 1,0m slaglängd 2,5m Fasta stegar ner i vevhuset.... Tyvärr kan man inte skohorna ner den i en E30, den väger 2300 ton =( Länk Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! | |
| Grym! | |
| Fast inte så effektiv - bara 4hk i litereffekt :) | |
|
jo..Men effekten finns vid 102 varv/minut :) Kolla vad din motor har för effekt vid 102rpm ;) ///Jesper BMWCS #5494 |
|
haimaul |
Den kanske går att chippa så att man kan varva upp mot 150 rpm? Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
| tja, bmw V8 vetdu - det är mycket kraft i låga registren :) | |
|
hahaha ja chipptrimma den måste ju vara bra! haha En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
haimaul |
Men allvarligt, vilket jä**a monster! Hur stora är turboaggregaten förresten? Som kraftverksturbiner? Undrar hur mycket turbo-lag det blir. En halv minut? Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Skapligt vridmoment 7,6 miljoner nm vid 102rpm. Hade man den motor så skulle den under en stor del av året kunna stå och förse hälsingland med el!! Den ger effekt än Norränge kraftstation i arbrå när det flödar 300 m3/s vatten genom stationen!! En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW! |
|
|
Turbo? Det finns ingen turbo på den. Skulle det finns så är fördröjningen ointressant, man kör ju på konstant varval med en båt. Om ni har möjlighet kan jag rekommendera att försöka få en visning av maskinrumnmet på någon Tysklands- eller Finlandsfärja, det är häftiga pjäser även i dem. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
spookshow: Tänk på att du ska driva motorn också, tror vattenkraften är en mer effektiv energikälla i det här fallet ;) /Masten www.z3roadster.net/home_sweden |
|
haimaul |
Erikw: "Wartsila-Sulzer RTA96-C turbocharged two-stroke diesel engine"... Men visst, fördröjningen är ointressant i en båt. Och det är nog tur... Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Vist är den turbomatad ErikW. Min pappa är styrman och jag har sett en del imponerande maskiner. Turbohuset på gotlandsfärjornas dieslar är ungefär 1,5 m i diameter(inkl inkapsling) Här är en annan fin maskin; 28cyl stjärnmotor. Länk Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
Haimaul: Helt rätt! Ögonen är det första man blir blind på... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.