|
|
|
|---|---|
|
..om man ska tro reklamen. Volvo har tydligen gett upp säkerhetsbiten och profilen av en robust och praktisk bil. Nu är det "känsla, design och körglädje" de marknadsför sig med. Saabs "upplevelsefabrik".... Det finns väl fler exempel. Det verkar iaf som trenden är att man ska ha roligt när man kör bil. Gomorron. Audi A3: "Med effektstarka fyr- och sexcylindriga motorer som utvecklar upp till 250hk (184kW), quattro, den nya automatiska och sportiga DSG-växellådan samt det dynamiska chassit, blir nya A3 precis så körglad som karossens linjer utlovar. " | |
| En provkörning räcker för att syna bluffen. Det har gått överstyr när bilar som Ford C-Max ska vara superkörglada. Men helt rätt, får jag höra "upplevelseindustrin från trollhättan" en gång till så spyr jag. | |
|
Heheh.. Har du en hink till låns acey? hehe Jobbiga verkar vara att motorpressen verkar se reklamen istället för att köra bilarna! HAR otroligt svårt att förstå hur Ford Ficusen kan vara körgladast i dess klass.. har kört den flertalet ggr och det är det näst värsta att köra (ifrånset Huyndai Atos) som jag vet om! Skrattretande är det... __ Länk |
|
|
acey: upplevelseindustri, upplevelseindustri, upplevelseindustri .... Nej det är inte många bilar som är riktigt körglada idag. Golf 1:an var kul. Min E30 är kul. Å en Porsche 911 är dödskul! I alla fall 1975:an som jag kör ett fåtal glädjefyllda mil med per år. |
|
|
Volvos historia och image som säker familjebil är en av de grundläggande orsaker till varför jag inte har lust att äga en. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
|
Och jag håller med theprophet. Kör Ford Fikus -03 på firman. Jag har inte kört någon modern bil som har samma höga vägbuller (fruktansvärt redan när man kör i 70), som har så opålitliga och värdelösa vägegenskaper och som har ens i närheten så plastig och ful inredning med den ytterst tveksamma detaljkvalitén. SKRÄP säger jag. --- /// Olof (FKA "Oakman") |
|
| Hade det tveksamma nöjet att under en förarutbildning köra simulerad halka i en fokus. Uch och fy! Dessutom är växellåda så odistinkt så att det finns inte - som på alla fordar. | |
haimaul |
Olof: Precis! Sen spelar det faktiskt ingen roll om nån chippat sin torslandalåda så att den eventuellt spöar en M3:a typ, som så många trådar på forumet handlar om. Det finns så många fler parametrar än prestandan när det gäller vilka bilar man gillar. Inte minst image! Lite intressant hur bilföretag nu - precis som våra politiska partier! - försöker addera andras positiva egenskaper till sitt eget varumärke. Och att även de i första hand gör det genom att SÄGA att "vi är sportiga" (jfr. "vi är för välfärd") mer än att göra något konkret för att visa det. Med en sliten men här väldigt passande formulering: Mycket snack och lite verkstad: Det enda bilmärke som idag inte går ut med att samtliga deras produkter är körmaskiner för yngre sportiga förare är väl Opel? Heder åt dem för det. Why pamper life's complexities When the leather runs smooth on the passenger seat |
|
Upplever att många tillverkare går på körglädje i reklamen men jag tror inte de har gjort ett skit med bilarna. Det är bara ett nytt sätt att lura köparna när man inte kan hävda unika egenskaper som: säkerhet(volvo tom -95) design (alfa) driftsäkerhet(mazda,toyota,nissan) kvalitet(MB) egensinnig design/komfort(Citroén) kvalitét och andrahandsvärde(Porsche), Körglädje och prestanda(BMW) Lyx och komfort(RollsRoyce, Bentley) billig(Skoda, Fiat) Kraft(Lamborghini) Sport och prestanda(Ferrari) Rostskydd(Audi) Robust och praktisk(Opel) Turbomotorer (Saab) Hade en golf II för 13 år sen. Otroligt tråkig både bil och motor. Den enda roliga japan jag ägt var Honda CRX 12v. Alla andra japanska nyttobilar är döden. Meningslöst att varva >3500v/min. Noch ein kurbelzapfenversatz, bitte! |
|
|
Om man kommer på sig själv med att sitta å le fånigt i sin bil när man sitter fast i morgon tra(giken)fiken på essingeleden, då vet man att man har en bil som ger en körglädje.. Vad som ger var & en "körglädje" skiljer nog från person till person och även en del på vad man är van att köra, allt bilr vardag tillslut & leendet försvinner... Jag upplevde när jag va 19 år lika mkt körglädje i min E30 cab som jag idag gör i en Lamborghini. Samtidigt ser jag hur min far blir jätte glad av att köra en Fiat 500 från 50 talet & inte alls lika glad som han tidigare varit när han rattat sina Porschar & "glädje maskiner". Den största glädjedödare jag kört var en tidigare firma bil jag hade, Ford express 1,4.... *brrr* |
|
| När jag tog körkort så hade min körskola ford focus och den gjorde mig inte imponerad.Min 518 e 28 hade mer körglädje än den och inte ens min första bil alla bensinbolags dröm min 244 från 76 hade mindre körglädje | |
|
Har ni tänkt på att en bil i reklamen alltid är sänkt, och med alla rutor svarta? I alla fall alla reklambilder i tidningarna. Var med en polare och kikade på en Mazda 3 som han ska ha åt sambon, den såg rätt grym ut i annonsen, 5 cm från backen, stora fälgar och svarta rutor, men då vi såg den i vekligheten var den inte lika imponerande. De fotograferar bilarna så skickligt att till och med en inbiten BMW entusiast som jag gillar det.. "bilden på bilden är specialutrustad" läste vi sen då vi kom hem.. :( En annan sak som "stör" är då de skriver att t.ex Volvo S40 har 200 hästar, mycket vrid osv, men som prisexempel tar man 1,8i utan nåt extra. Man luras att tro att modellen med värsta motorn och mest utrustning kostar det som den billigaste kostar... En skicklig bilhandlare är den som skickligt luras lagligt. Oj vad jag eldar upp mig nu.. :) "-BMW- Making your privates bigger since 1928" |
|
|
BeemerFInne: Jo det är välkända fenomen du skriver om. M-bilar i Eskilstuna brukar ha nåt säljknep. "BMW 3-serie från 199.900kr". Jovisst en 316 compact utan utrustning! Jaja man är så medveten om sånt nu att det inte finns en chans att man går på något. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.