|
|
|
|---|---|
|
...går den någonsin att sälja??? Eller är det ingen som vill ha dom när garantier har gått ut o mätarn rullat över 10.000mil... Herr Ober, ein Autobahn bitte! | |
| Jag köpte ju nyligen en. Så de måste ju gå att sälja, men marknaden är nog inte så stor. | |
|
de går nog alldeles säkert att sälja de e en fin o bra bil så de e nog lugnt mvh m5 micke M5 THE REAL POWER |
|
| Allt går att sälja till rätt pris... | |
| Ju dyrare en bil är dessto svårare är det att sälja. | |
|
Det finns definitivt en brytpunkt ... hur många vill köpa en 99:a som gått 20.000 mil? 15.000? 10.000? Är den dessutom inte svensksåld lär det gå ännu trögare. Visst finns det pedantskötta importerade M5:or som gått 15.000 mil, men hur många? Vet inte exakt var det magiska miltalet är, men en högprestandabil som gått långt är ett högriskobjekt, allt är dyrt till en sån bil. Man kan alltid diskutera vad som är värst, 10.000 långmil på tre år eller 4.000 stadsmil på fem år. Det är dessutom skillnad på långmil och långmil, en bil som gått 5.000 mil på Autobahn har gått mycket hårdare än en svensk bil som gått 5.000 mil på svenska landsvägar. Fråga: hur säkert kan man kolla miltalet på en BMW, importerad eller ej, kan man kolla till 100% säkerhet hur långt den gått? |
|
| Förtydligande: visst går de att sälja, men var sker prisraset? | |
| Milskräcken börjar vid 10.000, stegras vid 15.000 och bilen blir iskall även om du nästan ger bort den efter 20.000 mil. | |
|
Skulle vilja komplettera LME:s uttalande....ju dyrare en bil är att äga desto snabbare faller den i värde och blir svårare att sälja... /Simon |
|
|
Om man leker med tanken då.... kolla runt lite på börsen här fanns en: Modell BMW M5 Årsmodell 1999 Färg Antrazitgrå Metallic Mil 9.300 Kaross E39 (5-Serien) Pris: 285.000:- Säger man kör den en 500-700mil om året o har den ett år eller två vad får man då 200.000 då typ eller står sig en sådan så man kan få 250.000 eller liknande... Värdeminskningar är min värsta mardrömm.... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Jag tror tyvärr att det kommer att bli svårt att få 200k redan om ett par år. Problemet med dessa bilar är ju att de faktiskt inte direkt åldras med behag... jag har kikat på flera 99'or som har sett duktigt buskiga ut, trots noggranna ägare. Av någon anledning så verkar det som att E39orna åldras betydligt hårdare än ex. E34. Man ser ofta E34 som är riktigt fräscha på ut och insidan, lika ofta ser man E39 som ser allmänt småtaskiga och dassiga ut. Sedan är faktiskt M5 jävligt omtalad som en problembil. Varje gång jag legat i startgroparna och tänkt hala upp degen, så har jag dykt på någon artikel eller människa med insikt, som har berättat om allt från vanosras till sura kopplingar och diverse skitfel som kostar multum. Jag har tagit djupt intryck av sådana artiklar, och idag är jag osäker på om jag någonsin kommer att köpa en E39 M5a. det skulle vara om några år, när man lyckas springa på en finåkt garagebil för 150k eller motsvarande. Nu tycker ni kanske att jag snackar skit "E39 M5 kommer inte att kosta 150k på minst 6-7 år" men då säger jag att ni har fel. Ett par år, sedan kommer man att kunna hitta fräscha E39 M5 för 150k, det kan jag svära på. Därefter kommer nog prisraset att minska, men riktvärde är nog ner till vad E34 M5 betingar idag, eller mindre... vem vill ha en bil med icke fungerande NAVI/TV, som E39 kommer att ha inom en 3-4 år?! |
|
|
Den tilltänka livslängden på en bil verkar inte vara längre än fram till nästa modell kommer. Så en M5 -99 ska "hålla" sig fram till ungefär 2005 sen är den tyvärr förbrukat och då finns en ny M5 på marknaden. Detta är givetvis rätt krasst men tyvärr funkar det så (tänk en E39 från -96, förbrukad, nu finns e60). Det är inte direkt så att Mercedes byggt upp sitt kvalitétsrykte de senaste 5 åren (tvärtom är väl det ett rykte som håller på att raseras?). Jag håller med quixotic att köpa en E39 M5 -99 för närmare 300.000 är ett tickande ekonomisk bomb. Vill också påpeka att E39 M5 är en utav de absolut bästa bilarna jag någonsin kört, och att det är synd att bilar som dessa inte får åldras med värdighet. |
|
|
Jag tror du har rätt Acey, som tillverkare bygger man inte längre bilar som ska hålla "för evigt". Ambitionen verkar vara att göra bilarna återvinningsbara (efter skrotning) och sälja nytt. Helt korrekt ur företagsekonomisk synvinkel, men fruktansvärt tråkigt för de som uppskattar att köpa och köra en fin beggad bil. Paradoxalt nog så marknadsför sig ju Mercedes genom att annonsera om sina TIDIGARE modellers slitstyrka. Jag har sett annonser med allt ifrån SL till kompakkarossbilar med undertexter som antyder att de går och håller hur länge som helst. Problemet är ju bara att Mercedes nyare bilar inte gör det... förra e-klassen rostar ju som en åttiotalsjapanare, hemskt!! Dessutom börjar elektroniken bli på en sådan nivå att den är snudd på utdaterad innan bilarna har rullat ur hallen. jag nämnde tidigare TV/Navi tillbehören, men detsamma gäller ju för mobiltelefoner, ipodintegrationer och fan och hans moster som de stoppar i bilarna nuförtiden. Jag tror det är dags för nittiotalsbilens återupprättande, det blir inte bättre än ex. E32/E34 eller W124, osv. För att återgå till ämnet, så verkar det väl som att det är en dunderprutad 01'a man ska satsa på, om man är M5 spekulant? |
|
|
Det finns bara ett märke kvar som har äkta kvalitet/hållbarhet som ledstjärna och det är Lexus. BMW är hyfsat bra, men lååååååångt efter Lexus. Att E39 generellt ska vara dålig har jag inte hört, men att E39 M5 har en del problem är ingen hemlighet. Synd bara att Lexus inte har någon M5 eller M3 ... en Lexus IS430 hade varit perfekt, men det stannade tyvärr på prototypstadiet. Nästa generation kanske ... Porsche ska väl ha bra kvalitet, åtminstone på äldre modeller. Kanske bättre investering att hosta upp 300 papp för en Porsche 996 från 90-talet, den lär hålla värdet bättre än en M5:a i alla fall. |
|
|
Tror det är svårt att få ut över 230.000:- för en 99:a idag om den passerat 10.000 mil. Om två år får du knappast ut 200.000:- för en 99:a. Tror som quix att de kommer ner till 150.000:- inom inte allt för överskådlig tid (1-2 år?) Har också lurat lite på M5 men när de kommit ner i pris så att de stabiliserats är man inte såg sugen längre. En sådan bil är endast kul att ha om den är riktigt fin. Det är det som är dilemmat och anledningen till prisraset. |
|
|
hehe okej tror jag fått mig en ordentlig tankeställare, känns som att vill man ha en M5:a får man räkna med att hela sparkassan varje år går till värdeminskningen o det känns väl inte så stimulerande... Får hålla mig till cabbarna ett tag till, dom rasar i alla fall inte så hiskligt i pris... =) TACK ALLA! Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
Existerar det någon lista eller motsvarande på vilka "problem" som finns eller som är fixade på de olika "årsmodellerna"? Eller har alla M5-E39 samma svagheter? (typ oljeförbrukning,koppling,vanos etc) |
|
| Normalt sett så blir det mindre typiska "m5" fel och fler "normala" E39 fel efter 01 (facelift). Sök på forumet så står det en hel del om M5an och dess svagheter. | |
| Normalt sett så blir det mindre typiska "m5" fel och fler "normala" E39 fel efter 01 (facelift). Sök på forumet så står det en hel del om M5an och dess svagheter. | |
|
Tror absolut inte M5 E39 är en problem bil i den bemärkelsen att saker och ting skulle gå isönder. Sen att M5 E34 åldras på ett värdigare sätt än M5 E39 har jag svårt att tro, känns lite som en ursäkt varför man själv inte har en, quixotic2;) M5:an är en dyr bil att äga, det tror jag de flesta har klart för sig, men jag tror inte att de största kostnaderna är reperationer om man köper en bil som är väl skött och inte har gått allt för långt. Värdeminskning är dock ett faktum. Lycka till! |
|
pectoralis_major |
problembil NR1..M5 mafiabil |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.