|
|
|
|---|---|
|
Nya 530:an lär ha perfekt viktfördelning, dvs 50-50. Därmed har 545 med tyngre motor inte optimal viktfördelning. Har då också 530 bättre väghållning? Är balansen bättre? Jag funderar på denna viktiga fråga inför köp av ny bil. Vem har svaret? | |
|
Rimligtvis borde 530 kännas lite spänstigare iom att motorn är lättare samt att viktfördelningen blir bättre! Men 545:an är väl ändå bättre, eller hur? |
|
|
Jag skulle säga att du själv har svaret så snart du provkört de båda bilarna. Ingen annan än du bestämmer detta då skillnaden troligtvis inte är som natt och dag på en så stor och tung bil. /Anton |
|
| 545:an må vara tyngre fram, men har inte BMW:s konstruktörer tänkt på det? Jag menar, det borde de väl ha kompenserat med något tungt där bak? | |
|
545:an lär nog ha en chassisättning som är anpassad för den lite tyngre motorn. Tror det skulle vara svårt att märka någon större skillnad i praktiken. Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
Helga |
Har provat 528/530/540. Och tyckte att 540 var lite framtung mot sexorna. Vad som har sagts är också att den sliter lite mer på framdäcken och vissa stag i framvagnen i förhållande till 528/530. Men så är det ju en bumsemotor på 4.4 liter också. Helga |
| Är V8:an så mycket tyngre än R6:orna? 4,6 liters V8:an i Alpina B8 ska ju tydligen vara något lättare än 3,2 liters R6:an i E36 M3. | |
|
Citerar Dave Abrahams, www.motoring.co.za: Test BMW 545: "It's built on a combination body shell, with steel where it's needed for ultimate strength around the body pillars and passenger cabin and aluminium sheet and suspension components forward of the firewall to compensate for the weight of the big V8. Thus the 545i has 50/50 weight distribution, ... Nu vet jag! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.