|
|
|
|---|---|
|
ABS+ASC+hastighetsmätare+bränsleförbrukningsmätaren har lagt av. Antar att det är någon givare som slutat fungera. Vad säger expertisen? | |
|
Skulle gissa på ABS-sensor vänster bak som gett upp. /Micke |
|
|
brukar den krångla? för min abs lampa har börjat tända sig när jag köra i hållor, och har blivit känsligare på bara en vecka. |
|
|
brukar den krångla? för min abs lampa har börjat tända sig när jag köra i hållor, och har blivit känsligare på bara en vecka. |
|
|
Sensorerna tillverkas av Siemens bl.a och har varit en ständig källa till problem i många bilar. Vilken som helst av de fyra gör att systemet slår från och lampan tänds. Signalen från just vänster bak på E39 tas även till bl.a hastighetsmätaren, men för att veta vilken som krånglar av de övriga får man åka in till BMW för läsa av av felminnet. FP |
|
|
Tusen tack! Jag visste att jag kunde lita på er ;) I och med att hastighetsmätaren lagt av kan man då anta att det är just vänster bak? Och förmodligen ingen av de övriga? |
|
|
Yepp, och du kan även byta plats på vänster/höger bak om du skulle vilja testa detta. FP |
|
|
Självklart kan det vara flera eller andra fel, men hastighetsmätaren tar sin signal från sensorn just vänster bak, så det är iaf mycket troligt att den är kass. /Micke |
|
stefannorr |
BjörnB> du får hoppas att du slipper byta boxen...o att de bara är abs sensoren.. |
|
Jag hade bytt 3st sensorer på min förra 528. Själva sensorn kostar 6-700:- och för jobbet tog dom 4-500:- på aukt. BMW verkstad. Då ingick avläsning av felminnet. Om man skall göra jobbet själv, och behöver göra en felsökning med, så hamnar du runt 1000 lappen iaf. Bättre då att låta verkstan göra jobbet. //Marin |
|
|
Köpte en ny sensor. Beskrev problemet för BMW handlaren och han ansåg (precis som ni) att det var mycket troligt att det är vänster bak som krånglar. Återkommer med resultatet då jag bytt den. Tack igen! |
|
|
Glömde en sak. Konstigt nog fungerar farthållaren, tar den signalen från någon av de andra hjulen eller går den på motorvarvtalet? Tycker motorvarvtalet låter orimligt eftersom varvtalet kan variera en del trots konstant fart (pga det är en automat) |
|
|
Man kan ju tycka det är skumt iofs om den verkligen håller farten konstant, möjligt att den tar signalen från annat håll. När du bytat givaren så bör ABS-lampan släckas och allt funka. Nollställning av felminnet kan ju anstå tills ett annat servicetillfälle, eller så kanske man kan köpa lite kaffebröd och fresta med så kanske man kan få minnet återställt utan extra kostnad..)) FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Farthållaren ska ta signal från höger bak, men även kan en framsensor också vara inblandad. ///MVH Hasso Länk |
| På min bil så var farthållaren relaterad till någon av de främre ABS givarna som felade. Byte av båda främre givarna => farthållaren funkar :) | |
|
Det verkar vara en sjukdom på nästan alla dessa bilar , Då undrar jag vad det är för fel på min ABS lampa som lyser. Det är så att den lyser bara ibland , då och då .fast jag har byt sensorn på höger bak .Då när den lyser så går inte farthållaren heller. Jag testade idag , ABS och antispin systemet lyste, och jag tvär nittade med bilen och vänster framdäcket låste sig men inte höger framdäcket . Vad säger experterna ???? Vad ska jag göra ???? MVH jossi |
|
stefannorr |
Ett dåligt omen kan va att du har en 99-a...kan va styrboxen som krånglar på din,tydligen relativt vanligt på 99 or,men kan ju va nån givare eller annat fel..hasso kan säkert hjälpa. |
stefannorr |
Min fars kusin köpte en BMW 523 Ia- 99...tydligen spökade den från första dan med blinkande lampor i instrumentbrädan..har väl bytt ett antal sensorer..BMW Luleå kunde tydligen inte lösa felet på några försök så han lessna o köpte Lexusen ja ville ha : ( .......han har ju en 99 a dom som verkar ha problem med styrboxen eller va boxen heter som verkar ha orsakat detta problem i åtskilliga sena 98 or o 99 or,,man byter abs sensorer men blir inte bra..till man kommer på boxen...skumt att inte BMW verkar känna till detta fel. |
|
ABS o Airbag lyser= BMW e39 sjuka....behöver ej vara nått som är fel utan sök service och be de återställa grejen...lampor släcks på en gång! Garanterat! |
|
stefannorr |
Nja....förhoppningsvis ja.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.