AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.151

Dubbelmassesvänghjul? För - och nackdelar?

Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Hej!

Så långt har jag fattat att det är nån form av dämpat svänghjul, men vad är dom till för? Blir det mindre "ryck" när man växlar? Vad har dom egentligen för funktion och för - & nackdelar?

Låter som nått man inte ska montera om man vill ha en "pigg" motor med tanke på att det borde väga en del och nått som väger mer tar längre tid att få upp i varv...eller har jag helt fel? ...kanske inte har så stor betydelse i praktiken, men ändå...

Mvh Daniel

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Jag vet inte fördelarna mer än att det borde ge samma sak som ett jättetungt enkelmassesvänghjul. Förmodligen har jag fel där. :)
Nackdelarna är däremot att de inte går att lätta som man vill och att de väger så förbannat. :(
in
438
inkognito
E34 535-92
har inte det nånting med ac:n att göra? När man slår på ac:n så blir det ju ett knyck och det är väl det knycket som dubbelmassesvänghjulet ska minska. (min teori) är inte helsäker kanske nån som vet kan flika in hur det är

Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
/Stefan F
Som jag har förstått det så sitter de dubbelmassesvänghjul på alla S-M52 och S-M54. Vätske"kuddarna" imellan svänghjulen är till för att ta upp och eliminera vibrationer som uppkommer.

De uppenbara fördelarna med ett dubbelt svänghjul ser jag dock inte. Möjligen att de tål mer effekt.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det finns en bra förklaring (på tyska) med bilder här: Länk
Några av fördelarna: Mindre vibrationer, lättare att växling (med mindre slitage på synkringarna), möjlighet att köra på lägre varvtal (och därmed minskad bränsleförbrukning).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
Men hur mycket tål ett sånt svänghjul?
Går det plocka isär och montera hårdare fjädrar så det inte "bottnar" vid större effektuttag?
Eller ska man ta bort det helt om man ökar effekten?

Mvh Daniel
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Hur mycket effektuttag pratar vi om att svänghjulet ska tåla? T ex har både M5 E39 och 850Csi dubbelmassesvänghjul, och där pratar vi ju om ganska rejäla effektuttag och vridmoment.
Tror dessutom inte att det gör något om fjädrarna 'bottnar', det är säkert grejorna gjorda att klara! F.ö. sitter det ju motsvarande fjärdar i lamellcentrumet då man har konventionellt svänghjul, så då borde väl problemet finnas där också..??
Däremot är det nog svårt att lätta ett dubbelmassesvänghjul, så vill man minska svängmassan är det kanske läge att byta.

/// Gunnar E.
alla dieslar har det också eftersom dom har ett väldigt högt vridmoment som ligger runt 300-500nm på dom flesta moderna
dieslarna
på min så gick den sönder pga av för mycket trim
2bar laddtryck och bra fäste sliter på det mesta

helgonet
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Helgonet, hur fick du upp 2 bar i laddtryck?

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Da
176
DannyDallas
635CSi -86
535iA -92
520i Touring -92
använder man samma typ av lamell och tryckplatta till ett vanligt som ett dubbelmasse?

Så om det sitter ett dubbelmasse på motorn så bör man behålla det...eller? är det bara en smaksak?

Mvh Daniel
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Har man dubbelmassesvänghjul är det en annan lamell i allafall, och jag tror tryckplattan skiljer också.

En av finesserna med dubbelmassesvänghjul är, att ryckutjämnaren sitter i svänghjulet - därmed slipper man ha ryckutjämningsnav med fjädrar och annat i lamellen. Dels blir lamellen lättare vilket ger mindre belastning på sykroniseringarna i lådan (=mindre sltage, lättare växlingar), dels blir det ett mer 'exakt' kopplingsingrepp då lamellen inte flexar.

/// Gunnar E.
Visa användare
396
dieselmeken
330 diesel-06 powerchip edition
Gunnar, där sa du en sak, när jag monterade en 4 pucks sinterlamell i min trimmade 525tds, så var den betyligt "körbarare" än tex Golf dieseln med 4 pucks sinter. Golfen hoppar igång, BMW:n gick att köra igång.

MVH Göran dieselmeken Lindgren
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.