AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.833

Tips om proffs torkskrapa.

Sida 1 av 2
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Ute efter en torkskarpa som man kan torka bilen med, måste vara en proffs och inget som repar lacken. några förslag?

funkar turtle wax torkskrapor?
Jepp! De gör de!
Men jag vettefan om jag hellre skulle föredra en skrapa med T-profil..!
ditec har fina gummiskrapor tycker den fungerar bra, quickdry heter dom

___
316i, när du inte har råd med annat ;)
De är FRUKTANSVÄRT viktigt att bilen är 100% ren när man använder torkskrapor. Minsta gruskorn repar ordentligt.

Ditec centert jag hade min bil innehos rekommenderade inte mig en skrapa om jag inte avfettade/tvättade bilen väldigt noggrant.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Sämskinn är det sämsta som finns oxå, för man får tvätt repor så lätt av de. Att de ska vara ett stort problem att torka en bil... Ibland överväger man att tvätta i automaten utan borstar. Då för man bilen tvättad o torkad utan några repor...
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Hm jag har hört att sämsskinn skulle vara bra och effektivt. Men om det inte fungerar och man ska vara väldigt noga med skrapan (som väl ändå inte kan ta väck de sista dropparna) hur ska man då torka sin bil.

Länk
Jar förstår inte det där resonemanget med att skrapor skulle repa lacken? Varför skulle det vara skillnad mot sämskinn. Det är väl samma underlag och förutsättningar när du kör igång och torkar. Om det är grus kvar på lacken och du går på med skinn blir det väl också repor...eller har jag fel?
Sonax tycker jag har bra saker om man ska torra bilen.

Deras skrapa är kanon, den är lätt att ta rutorna med och är mild när det gäller repor.

Det finns även en trasa från Sonax i microfiber som jag personligen tycker är det bästa produkten. Du kan lätt gå över och torra hela bilen med den och du får inga repor! Har du trasan slipper du skrapan! Pris: 99:- (Mirco)

MVH / Jacob
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3

Håller med Jacob där. Har använt Sonax trasan ett tag nu och den funkar kanon, inte en enda repa på bilen och den funkar även till rutorna!

Länk
Turtle´s nya skrapa har jag använt tills jag köpte Sonax blåa proffs-skinn. Grymt bra och inga repor. Finns också på Meca.

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Håller med att sämskinn borde vara bättre men jag har en urdålig erfarenhet av den då jag har tvättat pappas svatra bil och den är alltid 100 % ren när jag börjar torka men får ändå tvättrepor. (!)
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jag har använt både skrapa, fuskskinn och äkta skinn och 160 på motorvägen. Men det bästa tycker jag är ett stort badlakan! Det suger upp vattnet otroligt mycket bättre än skinn, och kommer åt bättre än skrapan, och är säkert det skonsammaste för lacken då den är så mjuk och aldrig behöver tryckas eller gnuggas mot lacken för att fungera.

En liten nackdel är att de luddar lite, men det blåser av på nolltid bara bilen börjar rulla.

Mvh micke
Ja vad ska man säga använde en dyr silikonskrapa en gång och fick förödande repor, som jag fick polera bort sen. Har aldrig haft nå problem med sämsskinn fungerar utmärkt för mig.
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
jag har alltid använt semskinn...funkar HUR bra som helst.. har även börjat använda torkskrapa åxå... No problemo

BMDoubleV

Min bil:
Länk
Har inte prövat någon skrapa ännu, utan alltid förlitat mig på sämsk-skinn. Har däremot hört via amerikanskt forum att lövblås är väldigt effektivt. Så länge man inte står i dammig lokal eller på grusplan antar jag..

M Coupe
"it´s a lot like nothing else"
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
En väl använd och tvättad (utan sköljmedel) frottehandduk anser jag vara det bästa, om jag nu torkar bilen.
Intressant tanke det där med en badhandduk...de är ju som sagt väldigt mjuka....känns som att det är en grej att testa faktiskt...tack för tipset!

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför åker jag BMW!
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Badlakan (vältvättade) använder jag ibland, funkar klockrent...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Någon av er "badpojkar" som har en mörk bil som inte är metallic?
Inte ens ett vältvättat sämskinn funkar på min bil.. Blir synliga märken av vattnet iaf. :-(

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Min är svart, men metallic. Blir inte ett märke!
Nästa bil jag äger SKA vara metallic! Är så toktrött på detta "fjäsket" för att få bort alla vattenfläckar!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.