AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.138

Olja på lamell eller är koppling slut?

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
När jag kollade kopplingen vid motorbyte för ett år sedan hade den en bit kvar till gränsvärdet i Haynesmanualen, så vi satte dit den. Jag har inte kört speciellt hårt med bilen sedan dess utan mest pendelkört.

Motorn har läckt olja ett tag ganska kraftigt och denna olja har runnit bakåt längs blocket. I samma veva började kopplingen att slira vid vridtoppen ungefär. Den läcker inte olja längre men kopplingen slirar iaf ibland (jag släpper alltid på gasen om jag märker att den slirar...). Ibland är den felfri dock.

Hur kan jag ta reda på ifall det är lamellslitage eller olja på lamell som är problemet? Jag tycker inte att kopplingen börjat greppa längre "upp" eller dylikt.

Om det nu är olja, kan jag då "slita" bort den? Eller finns det andra knep?

Patrik, 535i -86

en konstig fråga.. men varför i fridens namn sätter man tillbaka en begangnad koppling om den är "nästan" slut..

låter juh som att be om mer jobb, försöker inte vara skadeglad lr nåt sånt, men resonemanget funkar inte riktigt för mig.

/mvh jocke

La
469
Larsa10
518i -81 E12
Padde
Jag tror jag har samma problem, har dock inte koll om den har läckt olja. Upplever du det som att motorn har tappat effekt på toppen?

mvh
Larsa
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jokko-> En ny koppling kostade trots allt en del pengar. Hela motorn som jag lyfte i fick jag för 2000. En ny koppling hade nära på fördubblat kostnaden och den gamla hade ju som sagt halva slitmånen kvar som det såg ut. Det är knappast troligt att bilen skulle gå mer än "en halv koppling" till utan att jag ändå hade behövt göra en större renovering.

Jag kör bilen för att jag gillar de här gamla sexorna och tycker att det är lite kult med e28 535. Inte för att jag vill ha en toppfin bil att glänsa med. Men främst för att jag måste ta mig till och från arbetet 4 mil bort samt till skolan. Som student/extrajobbare utan studiemedel kan man inte tänka att det är "lika bra att göra det rejält när det ändå görs", då hade jag blivit tvungen att göra många fler byten när motorn ändå var ur. Det finns alltid saker som "är på g" på en bil med 38" mil på mätaren.

Har man 2000 så har man fan inte 4000. Tro mig. Kopplingen borde ha hållt mer än ett år så som den körs. Jag pendelkör bilen, åker inte med ställ runt torget med doftgran i rutan.

Larsa->Beträffande felsymtomen så är ingreppet lika mjukt som vanligt och när bilen är kall brukar den klara att man varvar ur. Men efterhand så släpper den vid runt 3000 varv om man trampar. Det är sällan jag drar ur motorn sedan problemen kom, men det vore logiskt att den tappar lite driv på toppen om det slirar.

Men: måste koppling bytas eller kan man göra nån "Bossebildoktor fix" mot ev. olja på lamell? Typ slänga in bakpulver i kopplingen eller nåt. Kan den justeras?
Antar att man får riva igen :(

Trevlig Helg, Patrik

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jo...var kanske inte så tydlig i första inlägget, men det var alltså ganska god marginal till gränsvärdet när kopplingen byttes. Den var inte "nästan slut". Men visst borde den ha bytts ut om man vore seriös (läs: hade pengar).
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Coca-cola på kopplingen brukar funka en kortare stund, alltså nödlösning, även ättika ska ge samma effekt.
Men är det olja som ligger mot lamellen så kommer det bara att funka kortvarigt.
Denna metod är väl bara att tillämpa om man vill få en defekt koppling körbar för stunden, och inte vil demontera lådan!

Annars kan det säkert räcka att köpa en ny lamell om du demonterar lådan och använder den gamla tryckplattan, blir ju betydligt billigare om du har ont om pengar!

Glöm inte bort o fixa oljeläckaget också då......

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.