|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Hobbe Z4@ vad gäller BMWSC Knutstorpträff 7-8 Aug kolla -länken- på -www.bmwcs.com- ""Bankörningen med PR-licenser är till för alla som vill prova-på att köra på bana med sin egen gatbil. Avsikten är att alla förare efter sin egen förmåga, oavsett om man är nybörjare eller lite mer rutinerad, skall få en säker, rolig och lärorik helg med mycket bankörning"" - OBS! kolla övr villkor, hjälm m.m. |
|
|
"m5toureg": Tror säkert "höfläkt" avsåg "fri" bankörning med cab.ar och inte BMW Cup. Brukar vara så att cab.ar normalt sett inte får deltaga på "fri" bankörning. Men med åtgärder enl. "höfläkt" är därför säkert även "fri" bankörning tillåten. För säkerhets skull se bmw.sc för mer info betr. vad som gäller bankörningen. -Upplev körglädjen i M3 E30! |
|
|
Mina vänner, vad gäller 'gatbilar' är det solklart vad som gäller. Följande finns att läsa på BMW Sport Clubs website: ------------- Cabbar / Öppna bilar – Är inte tillåtna. Endast täckta bilar får användas på bankörningarna. Öppna bilar, bilar med hardtop alt. eftermonterad burbåge eller liknande får inte användas. Anledningen är att om en bil slår runt är skaderisken oacceptabelt mycket större i en öppen bil än i en täckt bil. En öppen bil med burbåge kan ex.vis sjunka ner i lösa partier utanför banmarkeringen. (BMW Sport Club har inte heller kunskap och möjlighet att avgöra eftermonterade burbågars kvalitet/styrka för att kunna göra undantag från nämnda regel.) ------------- Eftersom tävlingsbilar vad jag förstår inte tillåts på den 'fria' bankörningen, är det inte aktuellt med SBF-godkända och i vagnbok införda burbågar. (Kan tänkas att gatregistrerade tävlingsbilar får användas, typ rallybilar och BMW Cup-bilar i klass Standard, men jag har aldrig sett någon öppen sådan...) Fast nog är det trevligt att se Z-bilar på 'Knutan' även om dom inte släpps ut på bankörningen..... (Banvisningen efter ledarbil är däremot OK om jag fattat saken rätt). /// Gunnar E. |
|
|
Tack gunnare ! Jag får pilla i väg ett e-mail till BMW AG angående deras syn på Z4:ns säkerhet gällande bankörning, och påståendet "oacceptabelt högre" tror jag på om det finns statistik som påvisar detta. Det är väl därför som all F1-bilar kör med tak...För att det är så säkert :) Att gå med och stödja i BMW SC för att agera åskådare och/eller funktionär enbart är knappast aktuellt för mig. |
|
|
...dessutom så är taklösa bilar utrustade med krockkuddar bevisligen mycket säkrare än bilar med tak utan krockkuddar eller bur om man träffar olyckligt "rätt". Mer statistiskt troligt att en sådan olycka händer än att en Z4 hamnar på taket i en grusgrop. Argument kan vändas och vridas som man önskar. Kanske denna risk också är oacceptabel ? |
|
|
Jag har också frågat om hardtop är OK för då kan jag banåka med min e-36 325i cabrio men det ser mörkt ut. Jag har frågat på BMWSCs forumsida och fått ett inledande svar men inte svar på följdfrågorna ännu. Jag är inställd på att det blir depåträff för min del men blir gärna positivt överraskad om jag blir utsläppt på banan. Dock vill jag gärna veta ltie mera i förväg om jag ska ha hardtopppen på till Knutstorp eller inte. En annan fråga: Depåparkering 200 kr för BMWCS medlemmar: ÄR det alltså för oss taklösa som vill parkera i depå och bara titta på, eller är det för rejsknuttarna som vill ha plats inomhus och vill ha el till sitt mekande? /Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096 Länk |
|
|
325cabrio, Vi får väl fortsätta att irritera BMWSC tills dem tröttnar och släpper ut oss på banan :) |
|
|
Eller så skaffar ni en bil med tak så är det inga problem att bli utsläppt på banan ;-) Depåpakering gäller dom som inte har tänkt köra på banan utan bara parkera bilen i maskindepån. _______ //Niklas |
|
|
Koni, Poängen var att tak inte behöver vara säkrare än taklöst så förbudet mot att köra taklöst är enligt mig enbart ett påfund. Nu är det nog tjatat från mig. Ursäkta att jag kapade tråden. |
|
|
Hobbe Z4, eftersom jag för flera år sedan varit lite inblandad i beslut om cabbar när det gäller bankörning, kan jag säga att det inte är någon lätt avvägning. Poängen är, att arrangören har ansvaret för säkerheten. Risken för en rundslagning är väsentligt högre vid bankörning än i vanlig trafik - det hoppas jag alla förstår. Slår en 'taklös' bil runt, gäller det att det finns fungerande skyddsanordningar om föraren ska ha en chans. Funktionärerna på en banträff saknar oftast kompetens att avgöra vad som är 'tillräckligt' säkert, och man har heller inte tid att 'ta debatt' om varför man släpper ut den ena bilen men inte den andra. Det enda rimliga alternativet är därför att dra gränsen vid bilar med fast tak. Glöm inte att det är deltagarnas säkerhet det rör sig om - alltså i slutänden omsorgen om DITT liv och hälsa! /// Gunnar E. |
|
|
gunnare, Tackar för svaret, och se inte mitt argumenterande som något personligt påhopp. Om taklösa bilar med fungerande överslagsskydd är fullt säkra att framföras på allmänna vägar så har jag svårt att se varför dessa ska förbjudas på banan. Risken att slå runt ökar vid bankörning, men förbudet var baserat på ett exempel typ om taklös bil hamnar upp och ned i grusgrop, och útrymmet fylls med grus. Hur sannolikt är detta ? Med ett överslagsskydd kompletterat med hardtop vilken har blivit OK:ad av alla möjliga myndigheter så borde sannolikheten har krympt till "bli-träffad-av-blixten-odds". Nåväl, det är väl snarare SBF som ska attackeras med frågor än BMWSC. |
|
|
Hobbe Z4, Som representant för BMW Sport Club kan jag försöka ge dig svar på varför vi inte tillåter cabbar på våra banträffar. På våra Svenska banor används idag nästan uteslutande avåkningszoner med fyllning av s.k. "leca-kulor". Dessa avåkningszoner med leca-kulor är till för att bromsa upp bilen vid en avåkning och förhindra att bilen hamnar i räcket. För att åstadkomma denna uppbromsning är fyllningen väldigt tjock (djup), ofta en halv meter eller mer. En bil som åker rakt av (d.v.s. i bilens färdriktning) bromsas upp mycket effektivt genom att bilen sjunker ned helt, lägger sig på underredet och får på så sätt en stor "yta" som effektivt bromsar upp bilen. Helt suveränt och mycket bättre än tidigare när det var gräs eller grus som nästan alltid fick till följd att bilen fortsatte med oförminskad fart och kraft in i armco-räcket ( = gör både ont i kroppen och orsakar stora plåtskador). En bil som åker av banan på samma ställe med kraftig "bredsida" löper väldigt stor risk att rulla när hjulen sjunker ned. En bil utan tak kommer alltså i stort sett att ligga platt med skuff och huv mot leca-kulorna. Så kallade "skyddsbågar" bakom förare och passagerare gör ingen större nytta i det fallet vilket i sin tur får allvarliga konsekvenser för den som sitter i bilen, tyvärr. Att rulla med t.ex. en Z3 eller Z4 på hårt underlag (som asfalt, grus eller gräs) är inte problemet, det klarar dessa BMW modeller väldigt bra. När det gäller cabbar som har hardtop så är det ingen tvekan om att t.ex. Z3 och Z4 med BMW orginal hardtop skulle fungera, om inte lika bra som ett "riktigt" tak, så i alla fall fullt tillfredställande. Problemet för oss det är att det tyvärr finns alltför många hardtop's som tillverkas av eftermarknaden, vissa som till det yttre ser helt identiska ut som BMW orginal dito. Vi varken har resurser eller kunskap att på plats stå och avgöra om en hardtop är BMW orginal eller ej och därför har vi dragit alla över en kam och säger nej till cabbar. Det kan tyckas och kanske uppfattas som att vi "gör det enkelt" för oss men vad det handlar om är precis det som Gunnar E är inne på, nämligen omtanke om Din säkerhet vilket vi som arrangör sätter som högsta prioritet. Det är också så att detta inte är något stort problem då vi i snitt får max en (1) till två (2) förfrågningar om cabbar per år. Vi tycker helt enkelt inte detta har tillräckligt stor prioritet för att vi skall lägga resurser på det. Har du någon bra patentlösning på hur vi löser detta "problem" på annat sätt så rekommenderar jag dig att gå med i BMW Sport Club och aktivt hjälpa oss med detta. Du (och andra också) är ytterst välkommen och jag lovar att vi tar emot er med öppna armar. Ingen skall tro att vi tagit detta beslut för att "jäklas" med er som har cabbar utan det beror helt och hållet på att vi har andra saker att göra som är betydligt viktigare för medlemmar i både BMW Sport Club och BMW Club Schweden. Lars-Åke Carlsson BMW Sport Club |
|
|
Tackar Lars-Åke ! Jag går gärna med i BMWSC och driver på personligen då jag gärna vill få utveckla min körförmåga, och detta görs lämpligen på bana och inte på allmän väg. En patenterad lösning finns säkert. Ett spontant förslag: Samtliga BMW originalprylar har ett artikelnummer, och kan resp. Z3 eller Z4-ägare uppvisa ett bevis från svensk BMW-återförsäljare att prylarna, tex överslagsskydd och hardtop, är BMW original samt fungerar så borde detta duga. En halvtimmes arbete max för återförsäljaren för kontroll, och utförande av bevis där lämpligen reg., chassinummer, och "bäst före datum" är inkluderat. Ingen kopia av beviset utan enbart original medförs och uppvisas. Kostnaden står givetvis den körsugne ägaren för. BMW SC kanske vill bestämma formatet på beviset ? Det finns säkert mer kreativa lösningar/förslag från övriga taklösa BMW-förare. Vi har ju inget som stänger inne våra fritt flödande tankar :) |
|
|
Hej alla BMW-Tokar! Ni som tycker depå-avgiften är för hög och funderar på att lägga de 200 pistolerna på något annat, tänk om! Depån kommer vara väl fylld med spektakel och sevärdigheter ni inte skulle sett någon annanstans, rabatterade prylar, udda bilar och spektakulära tävlingsbilar från förr i världen inom märket. Har ni Cab och ej kan köra bana så finns det konkörning på en annan del av området där ni kan svänga runt så mycket ni orkar. Jag garanterar att ni inte kommer bli besvikna, dessutom kommer ni träffa en massa lik-intresserade människor och utbyta ideér. Iställer för ett par timar på krogen,- besök årets största BMW-händelse! Vi ses på Knutstorp 7-8 Augusti! Mats Kinnby BMW Sport Club ___ Mats Kinnby --- Team Kinnby Motorsport Länk |
|
Paap Reeder |
.... bra skrivet Mats K! Kom att tänka på dig idag när jag putsade på mina vita blinkersglas till M535:an som jag köpte av dig för nga år sedan. Är fortfarande helnöjd med dom och bäst är att de inte är helstela utan formbara varvid tätningen mot min hemmapulade packning blir perfekt. Lycka till nu på Knutan! MVH /// Paap R |
|
"Lik-intresserade", jag hoppas att det inte blir en träff för obducenter... (Förlåt, jag kunde inte låta bli... ;)) Jag kommer förhoppningsvis att vara där. "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
OK sörpan! Likasinnade, det var nog egentligen det jag tänkte :) Kommer du ner? Du har ju en liiiten bit att köra! Men det är ju klart, kör du fortare så känns det ju inte lika långt... Paap: Tackar, man ska göra vad man kan, har nu fine-tunat E28:an så allt lirar. Men Knutstorp är tuff när man har E30 och E21:or att slåss emot, sist förlorade jag kvalet med 6 hundradelar mot P-O Mattsson, men denna gång blir det annorlunda! ___ Mats Kinnby --- Team Kinnby Motorsport Länk |
|
|
Nja, jag har inte såå långt att åka, befinner mig på Gotland just nu och gör mitt bästa för att hinna med så många varv på Gotland Ring som möjligt... "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
L-Å och Gunnar har preciserat det hela mycket väl gällande cabbar på bana. Jag uttryckte mig efter vad jag viste tidigare, och det var rätt....tidigare men allså inte hållbart i dag. Skall försöka släpa med mig Sören till knutstorp. ;-) Vi ses där! / Stefan |
|
|
Ska man föranmäla sig till den gemensamma middagen som ska äga rum på lördagskvällen, eller kan man anmäla sig på plats? Kostnad för detta? Kan låta meddela att SACHS Testbänk för stötdämpare med all sannolikhet kommer finnas tillgänglig, givetvis kostnadsfritt. Välkommna :) Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.