AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
462

Någon som skruvat sönder sin regler ventil till nivåregleringen e32

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag har pillat bort armen från axeln och funderar på hur man ska få tillbaka nolläget som beskrivs på Bentlys manual.

Jag har en grov markering som jag gjort själv för att inte verka dum, men troligtvis så räcker det med att det blir lite fel för att nollningen inte ska fungera.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Normalt sett ska man inte lossa armen från axeln, utan man lossar bara stången från armen. Har du redan gjort det, så vet jag inte exakt hur man gör för att själv hitta nollan.

Troligen så ställer man in den genom att provtrycka den och ser när den öppnar. Kanske kan det gå med tryckluft, men kom ihåg att det ligger en spärr i ventilen som gör att minsta tryck i klockorna alltid är 30 bar.

Jag antar du läst denna tyska info: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Nu är det inte för att vara rolig som jag plockade bort armen.. det var för att rensa skiten från rost.

Ja ja, får prova att montera ihop eländet och se ifall man kan justera med ögonmått. någon gång måste ju bilen sluta resa sig.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, det borde gå att göra på måfå. Instämmer i att dessa sakerna rostar duktigt, jag kunde inte ens få bort rören ur min gamla ventil.

Egentligen ska ju ventilen ställas in genom att lossa stångens anslutning på armen och eventuellt även på krängningshämmaren. Därefter justerar man höjden (med motorn igång) och låser ventilen genom att sätta ett 6 mm stift (eller borr) i ventilens noll-läge, till sist drar man fast justeringen.

Jag tyckte dock att det var lättare att prova sig fram till lagom höjd, man kan ju se hur mycket man justerar den. Dock krävdes det ett par gånger innan jag hamnade rätt, det finns en del tröghet i systemet.
Du borde kunna gör likadant, att montera tillbaka allt och sedan hitta där ventilen stängd. Om det behövs så flyttar du armen till noll-läget på axeln, så att du kan sticka in ett 6mm stift. Justera därefter enligt ovan.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.