AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.304

Hur hittar jag min drömbil? *Hjälp*

Mr Jim
Hej

Jag har tänkt köpa en BMW E46. Helst en Ci som är välutrustad och har minst 170hk eller mer. Mitt val kommer framförallt att styras mkt av försäkringen (har t.ex. inte hittat bra priser för 330, tips?)

Har letat en del i annonser, funderat på att importera, fått erbjudande från importföretag men eftersom jag inte är nån expert så behöver jag tips på hur jag skall göra för att minimera risken att bli lurad. Skall man låta något importföretag ta hem en bil? Finns det tips på vilka som är bäst? Eller skall jag försöka importera själv eller satsa på en sv-såld?

Vilka bilar står sig bäst i värde? Ci, sedan, 320, 323, 328 eller 330? Kommer köra ca 3000 mil per år vilket gör att jag inte vill ha en bil som gått så långt (max 8000 mil), vilken är att rekommendera av dessa?

Har tänkt mig prisklassen 160-200 000:- (räcker detta för mina önskemål?) Mycket tacksam för alla goda råd & tips !

Mvh / Jimmy
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För 200´ får du svårt att hitta en 330 som är välutrustad med få mil. 330:n är relativt "het" fortfarande och kostar mer än så. Undantag finns alltid men räkna inte med att hitta en fin och välutrustad för dom pengarna. 328 under 200 tror jag däremot är lättare. Om ditt spann sträcker sig ända från 320 upp till 330 så föreslår jag en provtur. Skillnaden är väldigt stor motormässigt. Vilken håller bäst i värde? Ja, coupen håller ett högre pris men det betalar du ju i extra i dagsläget så du lär inte spara några pengar på en coupe direkt. Skillnaden i försäkring är för mig inte så stor om man väljer en 320 eller 330 men det kanske skiljer sig för dig? Soppaförbrukning är ju marginell, säg att det rör sig om en skillnad på 10-20%, hänger ju självklart på hur mycket du utnyttjar den större motorn isf. En 330 kan ju vara riktigt snål om man vill.
Råd om att köpa svenskt eller importera lämnar jag helt åt dig. Det beror på hur kinkig du är, om du vill/orkar leta bil utomlands etc. Sök inlägg om detta så minskar du riskerna för att bli lurad.
Du kan utesluta 330ci i de prisspannet du nämner.
Om du inte gör det så är risken stor att du blir lurad.

Hade jag varit dig hade jag letat efter en välutrustad lågmilad 323 Ci. Försäkringen är inte direkt blodig och bränsleförbrukningen är human.

Idagens läge ser jag ingen anledning att importera, de är köparens marknad och utbudet är gott i Sverige.

Du borde kunna hitta en välutr 323Ci med under 5000 mil på mätaren för de pengarna du nämner.
Svensksåld fullservad osv.

Vilken bil som står sig bäst i värde av ovanstående är för stunden 330 eftersom suget fortfarande är ganska stort.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Ett tips till, provkör INTE 330 om du inte har pengarna för en sådan. De är onödigt beroendeframkallande :)

Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Värdeminskningen för dessa bilar du vill ha är stor. Så att du ska göra en bra affär är nog inte att tänka på men man kan ju försöka göra en mindre dålig affär. 330 kommer nog stå bäst i värde även om nya 3-serien snart är här. En bra och populär motor som kommer hålla några år till. Ci modellen kommer nog alltid att stå sig bäst av 3-serien om vi räknar bort cabben.

Importera eller ej vet jag ej. Men av rent förnuft säger ju att om du har bra koll på bilar så är ju import ett bra alternativ. Idag är priserna på bilar ganska pressade av all import så utan att få stryk skulle man väl kunna säga att det näst intill samma priser på svensk sålda som import. Det är ju helt klart lättare att kolla historik på svenksålda. Om du har inte har så bra kolla på bilar skulle jag nog rekommendera att använda ett företag som tar in önskad bil till Sverige.

Personligen tycker jag du ska titta på bilar efter -01 320, 325 eller 330. De bilarna har den nya motorn M54 och låter skönt oavsett motoralternativ, mer teknik för att justera motor osv.

En bil som är underskattad är 320 170HK varianten. men det beror ju på vad det får kosta. Du kan få tag på en fin 323Ci, 328Ci fullutrustad för priset du anger i din fråga men kan säkert också finna 330 Sedan runt dem pengarna. Prova lite bilar åk till BMW och testa några bilar.

Lycka till

Mvh
Kristian

Mr Jim
Tack för Era svar !
Att 330 går bra det visste jag, körde på kapp med en med min Porsche för en tid sedan och den var inte så lätt att hänga av som jag räknat med =)..

Men hur är skillnaden mellan 323 och 328?
Jag hade en gång en 328 E36 Coupe som jag var väldigt nöjd med, kommer 323:an att kännas tråkig i jämförelse?

Är det viktigt att välja en bil med sportstolarna? Blir det svårsålt annars den dag man skall sälja vidare?

Har sett en sv-såld 323 Ci -00 med under 4000 mil på mätaren för 185 000:-. Bilen har skinn (inga sportstolar) och komfortpaket, acc men ingen navi. Är det bra pris? Vad kan denna bil vara värd om 2 år när den gått 10 000 mil?
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Ett annat tips är att köpa ett fint expemplar och betala lite mera. Det brukar löna sig. Många jagar det absoluta billigaste men snålheten kan bedra visheten. man brukar faktiskt få det man betalar för av någon anledning.

mvh
Kristian

Mr Jim
Jo föressten, någon som har erfarenhet av Europabil i Gbg?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Värdetappet beror på hur länge du skall äga bilen, normaltsätt kan man säga att desto större motor och desto dyrare in inköp ny desto större är fallet och skillnaden mellan modellerna blir mindre (se E36orna som bra exempel). Hur som helst så skulle jag hellre satsa på mycket utrustning och låga mil än stor motor, mindre utrustning och mer mil. Om 2-3 år kommer E46 inte vara speciellt "het" på marknaden och att ha en bil som rullat långt och är dåligt utrustad är inte att rekommendera. En 323/328 med låga mil och välutrustad (navigation, pdc, skinn, sportstolar, HK, farthållare, osv osv) skulle jag köpa om ja vore du. Räkna med betydligt lägre försäkringskostnader (speciellt på sikt) i en 323 som av någon anledning aldrig varit speciellt populär bland den kretsen av bmw ägaren som köpen en begagnad coupe för runt 80-140.000 och är dörför inblandad i mindre olyckor osv.

En 325ci med M54 vore bra men jag tror att även den är utanför ditt prisspann. En 320 tycker jag personligen är lite för klen.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
I ärlighetens namn skulle jag nog välja 328 det är nästan samma priser på 323 och 328 och det är lättare att få tag på full utrustad 328:a med navi osv.

Enligt tidigare trådar som vi diskuterat detta borde du enligt folk här på forumet få en 328 med allt för 160k-180k. Och 328 är ju större än 323 och borde gå bättre, rent teroetiskt.

Men som sagt hellre en fin 323 än en halvskabbig 328:a.

Sportstolar är näst intill ett måste enligt många, om du vill få sålt den senare. Dessutom sitter man ju bra mycket skönare.

Mvh
Kristian
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kanske stämmer att sportstolar är mest populärt.
Personligen skulle jag mycket hellre välja vanliga skinnstolar före halvskinn i sport. Men jag tillhör kanske inte majoriteten.
320 är inget alternativ för mig om jag väljer. 170hk låter skönt men drar inget vidare jämfört med både 323 och 328...

Mr Jim
Hur är det med manuell vs Automat? Mer svårsålt med automat?
En Manuell Ci är jag övertygad om är mer lättsåld än motsvarande Steptronic.

Sportstolar gör den mer lättsåld, utan tvekan. Speciellt en coupe.
Komfortpaket är ett verkligen ett måste på en coupe, Multifunktion för ratt, Larm, Regnsensor, Xenonljus, Klimatautomatik, CD-spelare, Radio BMW Business

De sitter iregel alltid på svensksålda bilar, Tysksålda är de värre med då de inte har samma utr paket.

Länk
anders_m
Har en polare som ska sälja sin bmw 320ci årsmodell 01.

Den saknar sportstolar och skinn men tror att den har resten utav det du är intresserad utav.

Du kan ju skicka mail om du är intressad så ska jag se vad jag kan göra =)

Lycka till

ykopkiin@hotmail.com
Mr Jim
Anders>> Du har mail..
Mr Jim
Avslutar tråden med att säga att det vart en sv-såld 323 Ci -00 med 3700 mil på mätaren som jag köpte privat. =)
Vad fick du betala?
Mvh Andreas
Grattis till nya bilen då! Hoppas att det är din drömbil nu då :-)

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B, därför kör jag BMW!
Mr Jim
Tja, drömbil o drömbil.. jag har ju haft snabbare och roligare bilar men jag tyckte 323:an gav mkt för pengarna, framförallt var det stora skillnader i försäkring mot 328:an. En annan positiv överaskning var bränsleförbrukningen som visat sig vara riktigt hygglig.

Pris ja.. Vad är en sv-såld 323 Ci -00 med 1 äg, 3700 mil, komfortpkt (xenon, multiratt, klima, farth. elstolar m.m), helskinn värd?

Vore ju intressant att se om jag fått bra pris eller givit för mkt innan jag svarar. =)
stefannorr
Bränsleförbrukningen i en BMW brukar va en överaksning för nya ägare,dom drar lite i tanke till storleken på motorerna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.