AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
721

Köp av 316 compact ?

gammal man
Har funderat på att köpa en 316 compact av 98.s årsmodell.
Bor i norra Sverige där vi har lång och kall vinter. Min fundering
är om compact modellen är en bra vinterbil eller inte ?
Hur är vägegenskaperna på vinterväglag om man jämför med
t.ex 316 sedan ? Båda bilarna är utrustade med dubbdäck och
ASC . Har compact modellen samma värmepaket som sedan modellen och är den tillräcklig ?
Jag trodde att compacten var en "förkortad" version av sedan modellen ,men jag läste här på forumet att den hade även en annan bakaxel ,som var sämre och medförde sämre vägegenskaper.
Kan det stämma ?
Tacksam för många synpunkter !

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
compacten har ärvt bakaxel från E30... om än modifierad...
men vinter egenskaperna är... hum... roligare :)

/Jonas
CJ
76
CJP.
BMW 316 1,9 Compact
"Sämre" är väl lite svårt att definera. Jag tycker kanske du skulle försöka hitta en 99:a, där den får 1,9 motor i stället för 1,6. Ang. vinteregenskaper vet jag det tyvärr inte ännu (och i så fall bara när det gäller den danska vintren..).

Mvh.

Carl Johan, DK
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Hej!

Jag hade en 316 compact -95 som jag sålde i februari!
jag tyckte allt att den skötte sig bra på snövägarna.. dock va motorn lite för klen för min smak och utväxlingen va dålig.. motorn lät väl mycket när man körde i 90! för att inte tala om 110...

jag betalade 50.000 för min och sålde den för samma pengar..
hade inte lagt dom pengarna på en 316 igen! Det hade nog blivit en sedan med lite större motor.. men smaken e som baken.

Lyck till!
Visa användare
19
Leo
E34 BMW 520i -90
Bakaxeln kommer väl tillochmed från 2002:an, fanns ingen annan som passade. Bilen i sig (har själv aldrig provat) borde vara rätt kul att köra med ett hjul i varje hörn. Mortorn tror jag räcker bra och i övrigt skiljer den sig inte från övriga 3-serien. Däremot är den ju extremt bakhjulsdriven så det kräver sin förare på vintern och framkomligheten är sämre i t.e.x. uppförbackar.

/Leo
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.