AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.470

M635CSi + M30B35 - går det?

Hej!

1. Passar en M30B35 som suttit i en 635CSi i en M635CSi? S88:an (eller vad den gamla M-motorn heter) har ju faktiskt samma block som M30:n.

2. Vad har M635:an för sprut? Motronic? Om den inte har det - måste man byta till motronic från en annan bil för att få M30B35:an att fungera?

Jag blir enormt tacksam om någon kan svara på frågorna!

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Besiktningsproblem?? ;)
jo
972
johnor
Några gamla BMW:er
J.Lindgren. Den passar, båda har motronic, M88 har ett annat termostathus och därmed andra kylslangar, är du ute efter en röd M6:a utan motor?

/Johan
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Det passar med en m30 maskin, dock får du montera motorstyrningen från den maskinen du annvänder dig av!

Men är det inte bättre och jaga tag i en s38b36 och montera i den istället?

Bes problem...tja om teknikern vet hur det ska se ut underhuven på den bilen kan det bli kinkigt. Men chansen är minimal

/Pelle
jo
972
johnor
Det tråkiga med de flesta "lösa" M motorer är att de är väldigt "heta", svårt att få fatt på en komplett ärlig M-motor i gott skick. Det finns några lösa M5-E28 samt M635CSi motorer runt om i sverige, få av dessa är dock något att ha. Vad det gäller besiktning så beror det helt på kunskapen hos besiktningsmannen, risken att denna skall se skillnad på en 3.6 eller 3.8 i jämförelse med originalet är inte stor, men man kan ha otur och då blir det registreringsbesiktning, inte kul...

En alternativ motor i en M6 är ju 745 motorn på 252 Hk, den går dessutom väldigt enkelt att få lite mer effekt ur.

/Johan
Hej!

Enormt tack för svaren!

Jag har en M30B35 med "lite" mer effekt än original som jag vill lyfta ned i en annan bil. Och ja, den röda M635:an är helt klart intressant.

Pelle Persson: Vad menar du med att ta motorstyrningen från bilen jag har? Menar du själva boxen?

Är det bara att sätta den i kontakten och starta? Passar alla övriga kontakter? Är det enbart termostathuset som skiljer, eller måste jag dra mycket ny el?

Om ni vet något objekt, en M535, 635, 633 eller M6 - tveka inte att ringa mig! Alla objekt, besiktigade som obesiktigade är intressanta.

Johan
070 - 643 30 95

___
jo
972
johnor
att bara plugga i kontakten i boxen och köra är nog lite optimistiskt, du bör kolla upp vilka stift som går till vad först. Misstänker dessutom att någon kontakt till något styrdon kan se lite annorlunda ut/annorlunda placering, men det är enkelt att åtgärda.
johnor >> Jo, jag förstår att några kontakter kanske är annorlunda, men huvudsaken är att M6:an har motronic.

___
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Du måste nog ta hela kabelstammen+box från den motor du tänker använda. Vet inte hur lika alla sensorer är på m30 resp. m88 (troligen ganska lika men inte "perfect match") men boxarna har helt olika program/mappar.
Ifall du skulle ha turen att får igång en motor med "fel" så går den nog som en påse nötter.

/// Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.