|
|
|
|---|---|
| Hittade en sänkningsats Sachs/Eibach för 6000:- sänker 25 bak och 40 fram,gasdämpare. Kan det vara nått? Fanns att beställa på den lokala OK/Q8 macken... | |
|
Sachs performance väghållningssatser håller högsta tänkbara kvalité, både gällande hållbarhet och prestanda! Jag kan nästan garantera att du kommer bli nöjd! Jag ska själv montera en Sachs Performance-sats på min bil så snart jag hittat en uppsättning större fälgar... Det är inte för inte som Sachs stötdämpare sitter monterade som original på i princip alla europeiska bilar, inklusive BMW och Mercedes... Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
| Låter riktigt bra, man vill ju inte montera dit vad som helst. | |
|
Locke: Vill du ha riktigt förstklassiga dämpare då kan du ju satsa på Öhlins men då lär du få hosta upp många tusenlappar till. ///Foppa |
|
|
Man kan även satsa på Sachs Race Engineering- dämpare, som exempelvis sitter monterade på Kenneth Hansens rallycrossbil och Ferraris F1-bilar...De kostar dock från 100 000:- /styck... Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
| Det känns som om Sachs kittet för 6000:- räcker för min 318... | |
|
...kanske uttryckte mig lite klumpigt här ovan. Det är alltså F1-dämparna från Sachs Race Engineering som kostar runt 100 000:- /styck. Poängen med mitt inlägg var att ifrågasätta "Foppas" insinuation att Öhlins dämpare överlag skulle vara bättre än Sachs'. :) |
|
|
Kalle: Nu ska jag vara dryg. Stå ut! ;-) Vad innebär "F1-dämpare"? Har det något med Formel 1 att göra? Vilket team använder sig av dessa dämpare isf? /Anton |
|
|
Ferraris F1-bilar skrev han... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ja det gjorde han.. Hrmm ;-) Men kostar dom verkligen bara 100kkr? /Anton |
|
|
Jag monterade dessa och är varnsinnigt nöjd! Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Micke///Vad fick du betala för det? | |
|
Se min sida för info om kostnader. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Kalle Hansen Jag ser ju ingen anledning för att varken turistguiden på Koni's fabrik i Holland eller min far skulle ljuga, då de säger att Koni levererar dessa pyttesmå stötdämparna till Ferraris F1:or. Dessutom var det priset som nämndes per styck inte alls i närheten av vad du påstår... Detta var iofs i höstas så Ferrari kanske har slutit avtal med Sachs istället, men vad vet jag..? |
|
|
Här är en lista på team/märken som använder Öhlins tex. Länk Btw. någon som vet om det sitter olje eller gasdämpare på min 325 e36 standard samt vilket märke är det på dom? Hur som helst har dom gått ca 15550 mil och är helt kass. Tex i högre farter genom en skarp sväng i ett långt gupp så kränger bakändan på väg ut ur guppet. Väldigt läskigt! Den får dålig markkontakt..ingen strykjärnskänsla alls. Styrningen är väldigt dålig under ett sånt gupp i en kurva. Nu pratar jag alltså om farter i kring 120 och uppåt. Kommer detta fenomen försvinna om jag byter stötdämpare runtom? Jag vill helst inte lägga ut mer än 4000 kr på nya dämpare. Tips på vilka dämpare jag kan få för det priset. ///Foppa |
|
|
Anton, Helt 100 är jag inte på att prisuppgiften stämmer...det är snarare ett minne. Ska kolla upp det imorgon om jag hinner! camata, Se följande länk om du inte tror mig: Länk Det är inget fel på varken Koni eller Öhlins, skall kanske tilläggas! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Foppa, Som jag skrev ovan så sitter det Sachs/Boge- dämpare originalmonterade på din bil - vanliga oljetrycksdämpare. Symptomen du beskriver kan vara exempel på dåliga stötdämpare, men också på dåliga bakvagnsbussningar! Har du klonkande ljud från bakvagnen vid gaspådrag, gasuppsläpp och när du frikopplar? -I så fall är det bussningarna. Efter 15 000 mil är det hur som haver ändå dags att byta stötdämpare - i den prisklassen du nämner kan jag rekomendera Sachs Supertouring stötdämpare som motsvarar eller överskrider originalkvalitén och prestandan. Dessa kan du köpa på bland annat Autoexperten/Laitis, se www.autokatalogen.se för mer info Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
Kalle: Det är inga klonkande ljud alls bakifrån, vet inte om tidigare ägare bytt silentblocken (antar att det är dessa du menar). Jag måste säga att jag är besviken att dom kör med oljedämpare på en 325. Jag ska tillägga att för cirka 140 mil sedan tog demonterade jag bort orginalfjädrarna och satte dit Lesjöfors sänkfjädrar köpta på Motornord ; sänkningsats 30/15. Passar dessa Sachs Supertouring dämparna till dessa fjädrar jag köpt? Mer att tillägga; jag är inte ute efter komfort utan väldigt bra väghållning. Motornord säljer Bilsteindämpare i ett kit tillsammans med dessa fjädrar jag monterat men dom kostar 1800 kr styck fram och 1200 kr styck bak. Känns inte som jag vill punga ut så mkt på en gammal bil. Om dessa dämpare du förslog ger mig mkt bra väghållning , så kanske jag slår till på dom. ///Foppa |
|
|
Foppa, Det ska gå utan problem att köra med Sachs Supertouring dämpare ihop med de lesjöforsfjädrarna, nackdelen är att dämparnas livslängd minskar(uppskattningsvis med 10-20%), i och med att de får ett lite annat arbetsområde än de är optimerade för. Detta blir en hyfsad kompromiss mellan prestanda, komfort och ekonomi. Optimal väghållning kommer du dock inte få med denna kombination. Då gör du bättre i att köpa Sachs Performance- dämparna(de är alltså gastryck-dämpare) lösa och montera ihop med dina befintliga sänkfjädrar - det finns tyvärr inga genvägar till bra väghållning (som fabror barbro skulle ha sagt)! Mvh, Kalle _____ Min E34: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.