AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.439

hur minskar jag bränsleförbrukningen

52
27
525 TOMPA
BMW 320 D X drive e91
Jag undrar om man kan få der bränsleförbrukningen på 525 95 med chip eller luftfilter och hur mycket det gör
den effekt ökning som blir får man ju som inpå
nu snittar jag runt litern men om man gasar på så vill den ju alltid ha mer.
Ligg alltid i högsta möjliga växel, undvik onödiga stopp, motorbromsa osv... eco-driving kallas det visst :D

---
/// Olof

(FKA "Oakman")
Motorn drar minst soppa om den får arbeta där max vridmoment utvecklas...

När jag chipade min motor så började den dra något mer bensin...

/Anton
52
27
525 TOMPA
BMW 320 D X drive e91
Det lät inte så kul nån som vet hur det är med ett typ KM filter
ta en eco driving kurs

---
WWW.JK-RACING.SE
I samarbete med:
www.tribal-racing.se
www.bobkit.se
TMT

Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Anton> Inte har du lust att utveckla ditt resonemang lite? Är mycket intresserad av att få höra hur du har räknat ut det där.

*BAWORAK*
52
447
528:n
528i -96
Inte riktigt sant att motorn drar minst soppa vid högsta vridmomentet. Den ger mest styrka vid dessa varvtal (Vrid) Men en del bilar har bäst vrid vid höga varvtal, och då drar en bil nästan alltid mera bensin. Det stämmer alltså inte på alla bilar. Annars så skulle en vanlig bil dra minst bensin i runt 110km/h och nästan alla bilar drar minst i runt 70. Sedan så kanske inte motorn arbetar EFFEKTIVAST i dessa hastigheter. Vissa motorer (Äldre speciellt) kan sota eller trivs inte att alltid gå slött.
Filter och chip ger endast marginell (försumbar) skillnad.

Eco-driving som många nämner är ett betydligt effektivare sätt att få ner förbrukningen på.

En stilla undran dock - att äga en BMW med 6 cylindrar och sedan försöka köra så snålt som möjligt (tråkig körning) verkar vara fel val av bil...

Eller?
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
TOMPA: Jag har ett K&N öppet filter som jag körd med på somrarna! Och i blandad körning märker jag ingen skillnad.. Långkörning har jag bara mätt med öppna filtret och då drog den 0,87, lägre går med men då var det medelmåttig momskörning ;)! Annars snittar jag 0,95-0,97 Vintertid kan jag stundvis snitta 0,99 men över det har jag aldrig varit med om!
Men det märks direkt om man skippar omkörningar, motorbromsar, tar sig "snabbt" upp i fart på få växlar och så fort man uppnåt given hastighet hoppar till högsta möjliga växel!

__
Länk
Det jag menar är att man får bäst bränsleekonomi om man ligger nära det område där motorn utvecklar mest vrid.
Självklart är det en sanning med modifikation då man oftast åker på "dellast" (gasen långt ifrån max nedtryckt) vid vanlig körning.

Men om man kör med insidan av huvudet i jämt tempo utan störningar så vinner man mycket på det, helt klart.

/Anton
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jag förstår fortfarande inte Anton...

Skulle jag ligga vid det varvtal som du berömmer så mycket så skulle min bil dra ca 1.5-1,7 liter, dvs 5ans växel vid ca 160 km/h detta kontra 5ans växel på 1700 varv (Låååååångt från max vrid) i 90 km/h då bilen drar ca 0,8.

Hur får du detta att gå ihop med bränsleekonomi?

Och vaddå insidan av huvudet och jämt tempo? Ska jag ligga vid maxvrid med min bil sammtidigt som det ska vara någotsånär lagligt skulle jag ju behöva ligga med 3ans växel på ca 4000 varv i 110 km/h OCH DÅ JÄVLAR drar den bra mycket över 2-3 liter per mil... Samtidigt som det inte är så "ekonomiskt" för motor med mera...

*BAWORAK*
in
438
inkognito
E34 535-92
Vill man köra snålt köper man en diesel eller en nissan micra. Jag har en bil som drar en liter/mil landsväg i normal körning, visst det e rätt mycket men bilen har några år på nacken och det är en stor motor. hade jag velat köra snålt hade jag inte köpt en 535 som har en 3.5L 6:a på 211 hk och väger bortåt 1700 kilo tjänstevikt. Nä bilar är gjorda för att dra bensin så let them drink =). Persson o hans gäng behöver högra löner.

Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv.
/Stefan F
kilroy
Det bästa sättet att minska bränsleförbrukningen är att byta bil...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.