AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
19.037

ALDRIG en Volvo!

Sida 5 av 6
svintoleffe
Jirar .

Det var ju roligt att du jobbar på volvo.

Men jag känner ochså en hel del på volvo, O jag kan säga att den infon stämmer angående motorbyten.

O sorgligt men sant så så blev bror min ruskigt sur, först hade han en 850 kombi, ja vad hände på den, jo ungen brände arslet av sig, på stolsvärmen.
Samt att det var mer problem, som jag inte kommer ihåg.

Vad det gäller at bilar brinner, så om jag inte minns fel, så stod det i vi bilägare, eller så visades det på tv, när dom skulle visa nya xc90, för första gången.

Då gör man väldigt bra reklam för bilmärket volvo, eller har jag fel.

Om du vet så mycket, då måste du ju veta om motorbyterna ochså?, eller är det inget du vågar skriva om för att ingen skulle köpa bilarna då.?

För dte var vanligt, att efter några mil, så började v70 o dricka olja, så böt dom motor på garantin.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
bj
291
bjorasen
M535i -87
Efter att ha kört BMW sedan jag fick körkortet -98 så har jag nu köpt Volvo, tro d eller ej :) Jag har bara haft E28 innan men ville nu ha en nyare bil för runt 70k. Med tanke på alla mina krav (AC, dator, fälgar, lite stylad och lagom med effekt) så blev Volvo 850 turbo -94 den bil som jag fastnade för mest. Nu efter att ha kört Volvo i ca 3 mån så är jag jävligt nöjd! Jag är fortfarande en BMW fantast och vill gärna ha en nyare BMW men för dom pengarna tror inte jag att jag kan få en BMW i samma klass som 850:n...

MVH///Christopher
Tror inte Volvo bytt många motorer. Har själv mestadels kört Volvo ifrån årsmodell 99-03. Inte en enda av dessa har dragit nån olja att tala om.

Dom har dessutom varit nya och dragit lite första milen. Men vilken ny bil drar inte lite olja under inkörning.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Varför måste allt vara svart eller vitt. Kan man inte vara BMW-fantast och ändå tyckar att det är ok med Volvo? Har själv tillfälligt lämnat BMW och kör Volvo (V70 2,4T -02) och det går hur bra som helst även om jag då och då saknar min fd 540 T.

Visst har inte Volvo samma kvalitetskänsla som BMW och det gäller även körkänslan men det finns mycket postivt med Volvo.
- Lastar mer vilket uppskattas när man har barnvagn mm
- Skönare framstolar
- Billigare försäkring
- Lägre förbrukning
- Bättre andrahandsvärde

Med lite hjälp så har vissa svagheter avhjälpts på Volvon...
- Sänkt 25mm = bättre väghållning, vägkänlsa (dock ej i klass med 540'n)
- BSR-chip = prestanda likvärdiga med 540'n

OBS! Påstår inte att Volvo är bättre än BMW bara att det som BMW-fantast faktiskt går att köra Volvo. Går dock och funderar på om man åter ska bli E39T-ägare eller hålla ut ett tag till och invänta att beg-priserna på E61 sjunker lite.

___
BMWCS #5157
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Återupplivar den här halvgamla tråden för att flika in min åsikt.

Har själv kört Volvo sen den dagen jag tog körkort, och en hel del därinnan. Har även kört en hel del andra bilar men vidhåller att Volvo gör vissa saker bättre än alla andra - t ex komforten och hållbarheten. Tydligen har det blivit sämre på nyare Volvo, åtminstone enligt vissa, men att majoriteten av alla taxibilar i Sverige är V70:or säger ju en del - varför skulle taxiföretagen köpa V70 om de går sönder ofta, det finns ju massor av alternativ.

Har även kört många olika BMW och visst, vägegenskaperna är bättre men jag kan inte påstå att kvalitetskänslan är särskilt mycket bättre, särskilt inte om man jämför nyare Volvo med BMW. Jag gillar inte precis hållet som BMW:s design har drivit iväg åt om sistone, särskilt inte nya 5- och 7-serierna. Har dock bestämt mig för att byta Volvon mot en BMW, det kommer att bli en E38, 740iA. En av de sista BMW med den gamla (snygga!) looken och en av de bästa som byggts vad jag har erfarit. Räknar med att bli fetnöjd, annars blir det förstås Volvo igen.

Moderna Volvo är bättre än BMW på komfort, säkerhet och bruksvärde. Inga försvårande tekniska lösningar (iDrive), bilarna billigare att köpa och äga och designlinjerna är mer återhållna och tidlösa - inte som Chris Bangles "dynamiska" hafsverk. BMW är bättre på köregenskaper och teknisk innovation, BMW ligger längre fram och vågar mer. BMW bygger tuffare, snabbare och dyrare bilar. Snackar vi om en bil för vardagen säger förnuftet Volvo. Men man kan faktiskt gilla båda märkena samtidigt utan några större problem...
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Min 855 T-5R-1995B var det sämsta skit jag nånsin blivit pålurad! :( ALDRIG mer Volvo.....

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

W2k: Kvalitetskänslan och verklig kvalitet är inte samma sak. Det är mycket möjligt att kvaliteten på nya Volvo håller samma eller högre klass än BMW men kom inte och påstå att kvalitetskänslan är lika hög i en ny Volvo som en BMW.

Det mesta i BMW'n känns mer solitt ihopsatt, lite mer tyngd i dörrarna, panelen känns inte ihålig, etc. Bara ta en sån detalj som vindrutetorkarna, på Volvon är det två tunna pinnar medan det på BMW är rejäla men ljudlösa doningar.

Volvo är inte så billig att äga som alla kanske tror (se Vi Biliägare för några nummer sedan).

___
//Ulf
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Programmer, visst har nya BMW överlag bättre kvalitetskänsla än nya Volvo. Nåt annat har jag inte skrivit. Däremot vill jag påstå att skillnaden aldrig har varit mindre än nu. Och då syftar jag inte på någon enskild detalj som dörrarnas tyngd eller vindrutetorkarnas utformning (de som satt på hyr-V70:an jag körde förra veckan fungerade för övrigt både utmärkt och ljudlöst) utan på helhetsintrycket. Jag kan peka på detaljer, huvudsakligen i interiören, på t ex nya 3-serien som är riktigt dåliga, men det är lika lätt att finna fel i en ny Volvo V70. Det handlar numera mest om personliga prioriteringar vilken man tycker "känns" bäst.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Visst är det personliga prioriteringar som styr och det är ju anledningen till att jag kör V70 just nu även om bilbytartankarna har börjat snurra sista tiden.

Jag har inte kört den nya 3:an utan mina åsikter bygger på min fd 540 (E39).

___
//Ulf
Gemini__
M5-Power: Vad hade du för problem med din kärra? Tycker faktiskt att dessa vagnar är mycket behagliga att köra, iaf rakt fram. Sedan behövs det inte mycket modifieringar för att de ska gå ruskigt bra heller, men det e en annan femma.

Mvh:
Thomas
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Gemini__: Allt i från servoslang som läckte (Många bars tryck) till kylslangar som gav upp i tid och otid, oljeläckage mellan låda + motor, drivknutar, läckande värmepaket, nån minimini vaccumslang som hoppade isär där det var som jävligast i motorrummet så att lambdasond lampan började att lysa titt som tätt osv....

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department...
svintoleffe
Var det någon här inne som sa att volvo ej hade problem med nya bilen.?

Länk

Länk Bimmern
MVH Leffe
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Jag skall snart byta bort min 316 mot en Volvo S80. Inte för att jag vantrivdes med min 316, det är en enkel och lättkörd liten bil. Men till det priset som man får en S80 2,4 idag så finns det inte så mycket att fundera över, den är ju bättre på alla punkter.

Jag tycker lika mycket om Volvo som jag tycker om BMW. Men jag anser att ska man ha samma komfort som i en volvo S80 så får man införskaffa en BMW 6- eller 7-serie och det har jag inte råd med (och nej, jag vill inte ha en 7-serie från '89).
Glad i hågen knallade jag bort till Hans Persson bil när nya S40 hade premiär. Har väl aldrig varit med om en mer överskattad bil.
Trång och bullrig med minst sagt tveksam kvalitetskänsla.

Det enda som är bra på en Volvo är framstolarna. Men även en blind höna...
ha
43
hasty
Bmw 525i -91
Har provkört nya s40'n ett par gånger... nej tack... alldeles för liten och trång.. den var hyfsad att köra ..2.4 motorn och vxllådan var dock riktigt OK...
Inte en bil i min smak dock... hellre en större bil..
Bmw 5serie osv... Saab 9000 och 9-5 är riktigt fina bilar... grymt sköna och sitta i och köra... inte samma "körkänsla" som i en bmw men helt ok vid "vanlig" körning..
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Nya S40/V50 är alldeles utmärkta bilar i min mening. Som många andra föredrar jag dock större (E38 är precis lagom). Men S40/V50 är helt klart de bästa i sin klass, anser jag. Härliga att köra, särskilt med T5-motorn. Har också kört en nästan ny V70 och även om de inte har samma känsla som t ex 5-serien är den en perfekt milslukare för den som prioriterar komfort över köregenskaper.

Jag står inte ut med moderna Saab. Bullriga, tråkiga motorer, usel komfort och interiördesign. Jag betraktar Volvo som ett premiummärke som kan tävla med BMW (hellre en S40 än en 1-serie alla gånger!), men Saab är inte bättre än Opel... 9000 sägs vara bättre än nuvarande 9-3/9-5 men den har jag inte kört, än.
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Jag är lite trött på min V50 T5 fast den är mycket snabbare än en 325 E90a.Fast jag tröttnar på allt efter ett tag.
fastEddie
Jag tror att det är körglädje du saknar,prestanda tröttnar man på:)
V50 T5 mycket snabbare än en 325 E90???

V50 T5 0-100=6,9sek

325i E90 0-100=7,0sek

Jo det kanske är mycket!?

T5:an har klart bättre bottendrag, men det är också det enda...! :-)
Imorse såg jag en fulrykande röd solblekt 240 som frustade förbi min uteplats när jag gurglade ner min morgon latte. Fy bubblan alltså... Höll på att sätta Croissanten i vrångstrupen. *trauma* ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.