AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
19.032

ALDRIG en Volvo!

Sida 1 av 6
ni
22
niffo
528iA -98
320iA Coupé -95
Jag har fått ett erbjudande om förmånsbil via jobbet och vad är det för bil om inte en Volvo. Jag tänkte förstås att det måste ju vara helt underbart med en helt ny bil (nya S40 170HK samt Aut).
Jag tog min första provtur idag och........vad ska man säga....
Det var den sämsta nya bil jag någonsin kört, vindbrus från förarsidans framdörr vid ca 75 km/h, solskyddets fäste i taket hade släppt och hängde på trekvart, på en ny bil!. Var fanns de 170 hästkrafterna?. Kupébuller som inte var acceptabelt (16"205/55). Väghållning vet nog inte Volvo något om.
T o m den nya Opel Vectran från -03 har en avsevärt bättre kvalitét med avseende på priset. Jag kan dessutom påstå utan att behöva skämmas: Det går inte ens att jämföra Nya volvon med min 525:a från -95.
Intrycket jag fick var följande: Volvo är en Volvo medans BMW är en bil!.

Svärd
Hörs ju på namnet Volvo. Rullar ju bara mer är det inte... :) Går det inte att få en BMW istället då? Företaget bryr sig väl inte om vad det är för bil eller? Kanske om du jobbar på en Volvo-firma men då hade du nog tyckt bättre om Volvo...

///Martin
Yes! Våran sju månader gamla (och idag påbackad!) V70 har bara varit till besvikelse..!

1. Bakdämparna var slut(?!?!?!?!) vid knappt 700mil.
2. Handbromsen frös på vintern.
3. Vägljud (15") som kan jämföras med min 525:a på vintersulor.
4. Hög som en traktor bak (jag ljuger inte när jag säger 10cm mellan däck och skärmkant!!). Dessutom är dragkroken högre än den som sitter på grannens nya V70XC..!
5. Stor aktsamhet på kopplingen behövs från 2:an till 3:an, annars "skorrar" det i lådan.

Detta ska alltså kallas "ny" bil..!

Den glada nyheten är dock mammas ord: "Nästa gång blir det BMW!" =)
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
låter ju trevligt att äga volvo nu för tiden!

vi har en volvo 850-96, 13500mil, endast service är gjort på den..... sen kommer vi till den tråkigare delen dvs komforten...
Provade också en S40 170hk (aut.) under premiärhelgen och mina förväntningar var höga efter allt man läst och hört. Särskilt pigg var den dock inte och lät som en diesel gjorde den. Inte alls samma fina ljud som i gamla 850 eller S70 (tycker faktiskt att femman annars låter fint).
Störde mig ganska mycket den kraftigt lutande A-stolpen också, som skymde sikten rejält.

Sammantaget blev jag ganska besviken.

/Martin
-jag räds inte långmilare-
Ska också tillägga att jag inte annars är särskilt Volvo-fientlig, är uppväxt i ett Volvo hem. De bilar vi har/har haft, har varit i stort sett problemfria. Pappas nuvarande 960 -96:a är den bästa bilen han någonsin haft, relativt trevlig att åka i också.

Tyvärr är det tydligen inte samma kvalité på den nya generationens Volvo bilar.

/Martin
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag är väl lite partisk(jobbar hos en undelevrantör) men jag tycker nya S40 är den bästa Volvon hittills.
Den har bra vägegenskaper, och man sitter bra.
Det som jag tycker är något negativt är att det är lite mycket vägljud som kommer in och att b-stolpen skymmer när man skall kolla döda vinkeln.
Jag har kört S40 ganska mycket under ca 2års tid.
Lars
Har du kört nya S40:n under två års tid (!?) eller pratar du om den gamla?

/Martin
prova en v50, den är en jäkla skilnad tycket jag jarfall, provade s40 första helgen och blev riktigt besviken på den, sen provade jag v50, det kändes som en helt annan bil. Tror det ska bli en sådan nu om diseln kommer med automat snart bara...

Mvh
Rasmus
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Och nu kommer bananskalen kastas på mig...

Jag har en V70N -03 i jobbet som är lastbilsreggad, alltså utan baksäte och med galler..
Har kört cirka 600mil med den hittils (bilen har gått 2600mil), och jag måste säga att komforten tycker jag dom har fått till riktigt bra, åtminstone i framstolarna. Det där med försiktighet mellan 2 och 3:an har jag inte märkt, ej heller frusen handroms eller slut dämpare, men måndagsex finns alltid.

Något dom däremot inte lyckats med är körkänslan. Det är vägen som bestämmer var bilen ska gå i princip, och sen är ju inte 2.4:an med 140 hk nån upplevelse direkt. Vägljudet är väl sådär.

Men en sak är säker, jag ska åka gott länge till i min PRIVATA bmw =) Blir ingen egen volvo förrens det händer lite mer på körglädje fronten framförallt.

Diesel-räsern
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Sissta riktiga volvon som tillverkades var ju 9-serien. Efter det håller volvo mer eller mindre på o gräver sin egen grav.
Nya s40 som ni diskuterade lite, den ser ju rent sagt förd_ävlig ut. Ser ju ut som om den krympt i tvättomaten på OK.

Nord
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Ja tyvärr är det ju så att bilmärkena blir mer o mer uppmixade. Gäller inte bara Volvo. Ja menar alla bilar i VW koncernen är ju byggda med samma motorer och samma bottenplattor. Jappsarna har ju ihop det med europeiska märken osv osv. Daimler äger Chrysler. GM äger i princip alla amerikanske gamla märken. Å dom slaktar ju gamla märken fullkomligt!

Saab är nog tyvärr snart bara ett emblem påklistrat på nån dussinbil. Jag är övertygad om att det tyvärr kommer bli så om 10 år typ.

Nuförtiden är det ju bara det gamla inarbetade varumärket man går på. Volvo = säkerhet. BMW = körglädje. Mercedes = Kvalitet. Saab = Innovationer. Opel = billig/enkel. Osv osv.

Men som sagt förut. Jämför inte Volvo & BMW vad gäller körglädje.
Volvo bygger bilar som "pöbeln" skall köra. Dvs de som är hyfsat medvetna. BMW byggs för de som är väldigt medvetna!

Vad gäller kvalitet så är ju inte BMW sådär extremt bra jämt?
Jag har en känsla av att det är Volvos måndagsexemplar som hängs ut här?! Det här är ju trots allt ett BMWforum! Vore konstigt annars!

mvh

Ho
39
Hokki
BMW 530xd -14 F11 (2019-)
"Saab är nog tyvärr snart bara ett emblem påklistrat på nån dussinbil. Jag är övertygad om att det tyvärr kommer bli så om 10 år typ."

Jag tror inte det finns någon "riktig" Saab ens om 3 år! Nya modeller är inte Saab mera! Tyvärr!

Hokki
Volvo är inte en Volvo längre utan en FORD!!!!!!! för er som kanske har missat detta faktum av den ena eller andra orsaken och FORD har väll aldrig varit en bil av kvalité......

Ja det skulle vara T- & A- forden samt mustangerna under mitten av 60 till mitten av 70-talet då. Där har faktiskt ford lyckats.

Jag skulle vilja se den volvo eller bmw som tillverkas idag fortfarande rulle om 100 år.
ba
16
balk
520i Sedan -89
"You get what you pay for"? Välkomna till priskrigets underbara värld. Biltillverkarna måste hålla ner priset så dom kan lura fler och fler kunder att köpa just deras extrembilliga bilar samtidigt som dom sätter in en massa nya finesser som egentligen skulle vara väldigt dyra.

Det är inte bara inom bilvärlden det fungerar såhär. Ett exempel jag kommer att tänka på är priskriget mellan mobiltelefontillverkare. Således kommer det ut modeller som är storsäljare, men med värdelös kvalité. Dessa produkter ger intrycket av att de är dyra samtidigt som prislappen är låg.

Samma sak är det väl med S40. En storsäljare av låg kvalité, som ger ett bra intryck men som inte är så bra som den ser ut.

En sak jag kom att tänka på är en bekant som har en S40. Han var tvungen att lägga reservoljedunken i bakluckan efter 20 000 mil. Det lät ganska otroligt i mina öron när jag tittade på bilen. Den ser verkligen inte ut som om den skulle käka olja. Mycket fin och välhållen bil annars.

Kan tänka mig att biltillverkare som försöker göra "högklassiga" bilar måste sänka kvalitén på sina bilar för att kunna konkurera då någon annan biltillverkare försöker sig på att göra en storsäljarbil.
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag har kört den under utvecklingsarbetet (jobbar motorstyrningen)därför har jag kunnat köra den under 2 års tid..
Lars
lalaw: Ok, då fick jag förklaringen, tyckte att det verkade lite skumt annars !

/Martin
Helga
Undrar bara hur man kan köra nya S40 i över 1 år utan att bli upptäckt. Under denna tid så fanns det bara skumma bilder och maskerade bilar i bl.a Teknikens Värld.
Eller har du kört inhägnat?

Helga
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Bara jag som sitter och väntar på Volvofolket som behagar starta VS-trådar som dömmer ut alla bilar utan Volvomärke? ;)
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är sant att det mixas friskt bland alla västerländska tillverkare.
Men Volvo har fortfarande en hel del svensktillverkade delar i sig. Kommer in massor av Volvodetaljer som man fixar till på kneget.
Å hälften av Volvosarna sätts ju ihop i gbg fortfarande. Men visst är modellerna utvecklade med visst Ford-inflytande.

Men nog har 9-3 och 9-5 en hel del Saab i sig?!
Visserligen byggda på Opel bottenplattor....

Volvo har länge haft god komfort i framförallt framstolarna, så det är ingen nyhet direkt.

jimcar-9: Tror nog dom flesta vet att Ford äger Volvo numera. Btw, så har ju amerikanska Fordar bättre kvalitét än dom tyska. Tänker givetvis på Scorpio och Sierra osv som håller på att rosta bort. Om man kikar runt så finns det inte många Scorpio till salu.

Hej

Fast`n Loud Turbo Proud.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.