|
|
|
|---|---|
|
Far äger en 523iA steptronic -98 med 25.000 mil på mätaren. Oavsett om bilen är kall eller varmkörd kommer det ett litet tjutande ljud i samband med växling mellan 1:ans och 2:as växel runt 2000-3000 varv någonstans d.v.s. mjuk körning. Vid mer gaspådrag och växling från 1:an till 2:ans växel vid 3500 och över det hör inget som helst ljud. Inget ljud hörs heller vid växling mellan de övriga växlarna i olika varvtalsområden. Dock spelar det ingen roll om jag kör i manuellt läge eller D-läge. Ljudet påminner mig lite om ett ljud som ibland förekommer på lokaltrafikens bussar och deras automatlådor... de tjuter in nästa växel. Jag tror att ljudet även uppenbarar sig i samband med nerväxling mellan 1:an och 2ans växel. Någon som har en teori om vad detta kan vara, åtgärder eller har liknade problem. | |
|
Det är nog inget att oroa sig för (se länken nedan) Länk Länk |
|
|
Klockrent, verkar inte vara något att oroa sig över... kanske byta olja då. Får upp 1000 länkar på sökordet "automatlådor" svårt att sortera det man är ute efter... Tack för hjälpen... |
|
|
Det var så lite så. Skulle också vilja byta olja (och filter) men det är ju inte precis gratis; 4k vill de ha på BMW. Länk |
|
| Dra mig baklänges... det var det jävligaste... är det inget man kan göra själv??? Olja + filter låter ju inte så komplicerat men det är klart... att bra komma till lådan är sannolikt ett projekt i sig! | |
|
Oljan kostar 130kr/litern, och man ska enligt BMW ha 7 liter. Jag har set på när BMW kontrollerade nivån i min låda och det var inte särskilt svårt att komma åt och fylla. Länk |
|
| Inga problem att fylla själv bara man kan hissa upp bilen..sugpump från Biltema tex nr 36-1898 79 kr så är det bara att suga upp från flaskan och spruta in i lådan..inget svårt att ta loss tråget och byta filter heller..dra inte skruvarna för hårt bara när tråget sätts tillbaka efterdra istället efter ett tag | |
stefannorr |
Gav 2300 kr inklusive byta av sil på BMW i Luleå så 528 |
stefannorr |
Gav 2300 kr inklusive byta av sil på BMW i Luleå så 528 |
stefannorr |
Fick bara med halva inlägget,528Mora det lät väldigt dyrt! |
|
Ja, jag håller med om att det är dyrt, men det är vad det kostar i Växjö. Det är ju nästan så man tjänar på att åka upp till Luleå och byta! Länk |
|
|
2500:- på Lindholmsbil i Umeå men på min hade bottenpluggen rostat fast så jag måste byta tråget ochså för 800:-.sen blir det spännande och se om det blir någon skillnad för jag kan aldrig tro att det finns någon sk evighetsolja.om denna låda fått byta olja regelbundet så borde det istället ha hetat evighetslåda. min gått 22500mil och vxl bra |
|
stefannorr |
Jag har inte märkt någon skillnad alls sen ja böt,varken bättre eller sämre,hade rullat typ 8800 vid bytet.l |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.