AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
742

Rotor till en 518i...?

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Hur ser en rotor till en 518i -87 ut egentligen? Konstig fråga kanske, men jag köpte en ny på Micro som ser helt annorlunda ut den den som nu sitter i (såg det först när det var dags att byta). Personalen på Micro hävdar dock att det är rätt modell... Kan det verkligen sitta "fel" rotor i nu, och fortfarande funka? Den som nu sitter i är "avlång" med något rundade hörn. Micro-modellen är nästan rund i basen med en lite "fetare" kropp, eller hur man nu ska beskriva den... ;-) Uppskattar hjälp!

Mvh
/Pewe
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Ingen som vet...?

Mvh
/Pewe
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Inga problem, du har rätt rotor. Designen på en del rotorer(?) skiljer sig. Jag hade funderingar kring detta, men fick besked av den lokala reservdelskillen.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Lysande! Tack för svaret!

/Pewe
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Pompe:

Kul att se att det finns fler än jag som kör med riktiga bilar... Är det en fin La du har? L:et tillför ngt extra... Visst borde det startas ett forum för 3,0 serien??
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
För åtta år sedan krockade jag faderns La (den jag har nu). Tydligen finns det en gräns för hur snabbt man kan köra mellan Halmstad och Haverdal. Höghastighetsavåkning som slutade i en gärdsgård. Bilen var i toppskick :-(. Efter byte av fronten blev den stående ett tag, vilket resulterade i en del ytrost lite här och var. Fadern lämnade bilen till en plåtslagare som fixade allt. Nu står den hos lackeraren som tyvärr råkat ut för lite sjukdom, men är nu bättre. Den kommer att få lack och bli färdig till sommaren. Fadern har tröttnat på att vänta och inser att jag har lite mer intresse för 3,0:orna så jag har fått ta över den.
Bilen har ljusbrunt skinn, AC, eltak, elspeglar, men inte elhissar(?). Lacken är original tvåtons röd, kommer inte att få originalfärgen, utan några toners skillnad.

För övrigt tycker jag att 3,0 är BMW:s vackraste, fräsigaste, coolaste bil. Har haft många olika BMW, men återvänder alltid till 3,0.
Bytte på min iS oxå. Den som satt där var en "vanlig" gammal hederlig rotor, T formad.
Den som jag köpte var lite större med annan utformning och detta beror på att denna modell har ett inbyggt övervarvningsskydd, dvs. överför ingen gnista vid för högt varvtal. Den hederliga T formade rotorn saknar övervarvningsskydd.
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
Instämmer med Pompe trenolla är bland det finaste man kan åka. Till sommaren kommer min 77-La ut den är topasbraunmet med beige skinn från 3,3, har elhissar elspeglar eltak men tyvärr inte ac. Försöka ordna nån slags sammankomst för 3,0 ägare till sommaren??

LTK, kung i Alingsås
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.