|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bror min har en 328Ci-00 och hans cupéfläkt är trilsk. Den går ibland och ibland inte, kan gå toppen hela dagen bara för att vägra när han startar bilen efter 10 minuters paus. Är detta typiska symptom för trasigt fläktmotstånd/transistor, eller finns det mer att kolla innan byte?(utom det självklara som säkringar och kablage) Bilen har gått futtiga 2500 mil:) och aldrig på vintern så att delen skulle vara utsliten tycker jag verkar tveksamt... Jag tror inte det är brist på AC-medel då den kyler bra när den väl går. Är det någon som vet om fel i ac/kupé fläkteriet är något som syns i en koll med DIS? MVH | |
|
Låter som det är fläktmotståndet. I vilket fall som syns det på i DIS. Fläktmotståndet är inte direkt dyrt så det är bara o byt. Finns en utmärkt dokumentation här på autopower hur han kan byta den under "gör-det-själv. Ganska vanligt fel. Har bytat min också med den symtomen som du beskriver. lycka till! Mvh kristian |
|
|
De är smartast att börja byta fläktmotstånd även ur ekonomisk synpunkt. De flesta andra fläktkomponenter är inte billiga men går sällan heller sönder. Jag har gjort en Gör de själv instruktion på bytet som du finner här : Länk Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Herrarna har rätt, såklart! Bror min har bytt fläktmotståndet nu och ac-n funkar som den ska, tackar! Han meddelar dock att på e46-328Ci så skiljer sig förfarandet något jämfört med mektipset. var visst några skruv ytterligare eller annorlunda för att komma åt att byta. mvh Heli |
|
|
Heli: De kan vara så att de skiljer lite mellan sedan och coupe eftersom jag gjorde mektipset på min "gamla" sedan. Bra att de funkar som de ska iaf :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
livar upp denna tråden lite grann.. Jag bytte mitt fläktmotstånd förra hösten och allt har funkat bra sen dess.. Men nu har fläkten börjat få sitt egna lilla liv igen. Fast denna gången låter det inte som att det är fläkten som ändrar hastighet utan spjällen som öppnar och stänger som dom vill. Man hör liksom att det öppnas och flåsar till ordentligt, för att snabbt stängas igen, osv.. Det är bara under ca 8-10 min efter start, sen funkar det fint. Min fundering: styrs spjällen oxå via fläktmotståndet eller har någon annan styrenhet tackat för sig? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Okej, så vem är det som har problem med att jag försöker uppdatera tråden och raderar mitt inlägg hela tiden? Den personen kan ju maila mig istället med en lösning på mitt problem eller låta tråden vara! Alltså idag tex när jag startade bilen (-2°) så var det helt lugnt i typ 3 minuter, sen började "pustandet" och efter ca. 10 minuter var allt helt normalt igen.. fläkten håller konstant varvtal, däremot jobbar spjällen hela tiden... Är det bara det omtalade fläktmotståndet som styr detta eller finns det fler "hjärnor" inblandade? Diesel-räsern /Rickard |
|
|
lyfter väl lite igen =) Diesel-räsern /Rickard |
|
| tarzan325: Löste sig detta problem någon gång? Har själv liknande och hoppas på att det bara är fläktmotståndet. | |
|
Japp, jag fick ett nytt motstand till pa garanti ifran BMW, sa nu ar det motstand nummer 3 som sitter i bilen... Diesel-räsern /Rickard |
|
|
På temat lyfta trådar..:-) Nu åker jag själv på att byta det rackarns motståndet/effektsteget. fläkten ylar och visslar, piper och flämtar. Den varvar som den vill men inte hela tiden, tja i princip alla symptom som jag har lyckats hitta i andra trådar här på forumet...den har dessutom haft ett litet visslande ljud på vissa hastigheter tidigare, ska bli intressant att se om ett byte löser det med. Ska ta en sväng förbi bmw i morrn och tråka dem lite, med tanke på hur många som verkar råka ut för det här problemet så borde de snart förlänga garantin... Tjo! va det är kul att lägga pengar på bilen i januari när kassan är som magrast efter jul+nyår, men vad gör man... mvh Heli |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.