AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.489

Slår hårt i framvagnen...

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Besiktade bilen utan anmärkning förra veckan, vilket var lite förvånande eftersom jag den senaste tiden haft problem med svåra slag i höger fram. Jag bad därför besiktningsteknikern (trevlig kille förresten!) att kolla extra noga i den regionen, men han kunde inte hitta något knas trots upprepade provoceringar... Hans slutsats var att det i så fall kunde vara stötdämparen, eller eventuellt den övre infästningen till denna (kallas kanske fjäderbenslagring...?)

Saken är dock den att jag bytte båda dämparna fram för ca 1500 mil, sedan så de bör ju inte vara slut redan. Eller? Kan jag ha fått ett måndagsex? Felmonterat? Eller är det infästningen som spökar? Brukar man inte byta, eller åtminstone kolla denna, i samband med dämparbyte? Funderar starkt på att åka tillbaka till verkstaden som utförde jobbet och reklamera, men jag behöver lite mer kött på benen först...

Själva problemet yttrar sig vid körning över brunnslock, vägskarvar, nedför trottoarkanter etc genom att det slår ordentligt hårt i i framvagnen på höger sida. Om man ligger i en sväng samtidigt känns det som att hela bilen studsar lite i sidled. Även vid inbromsning på ojämnt underlag känns det som att bilen studsar fram (ABS:en har t.ex. gått in ibland, trots torrt underlag, och trots relativt låg fart...) Känns ungefär (eller t.o.m. värre!) än innan dämparbytet, och faktiskt lite otäckt i vissa lägen...

Nån som har en teori om vad som kan vara fel?

__
Mvh /Pewe
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vad är det för stötdämpare du satte i?
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Om inte minnet sviker mig alldeles så nämnde verkstaden Boge.... Det står inget märke angivet på kvittot, priset var 1244 kr/st + en monteringssats för 265 kr (vad ingår i denna tro...?)

__
Mvh /Pewe
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Den är INTE sänkt btw...

__
Mvh /Pewe
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Verkar billigt om det var BMW Original vilka är BOGE. Till min 525 kostade dem 1800:-/st. Monteringssatsen består av diverse muttrar och packningar och viktigast av allt dammskydden & genomslagsgummin. Vad har du för fälgar/däck? Lufttryck? Hur är skicket på fjädrarna. Eller byttes dem när bilen var på verkstaden?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag misstänker lagringarna i "casterstagen". Dessa ger precis de symptom du beskriver, och kan vara svåra att kontrollera vid t.ex. en kontrollbesiktning.

Sök på ordet så hittar du en del om dom...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Håller med Jesperado.
Har haft samma symtom länge och bilprovning har inte reagerat på de 2 sista gångerna. Och nu börjar den vobbla ordentligt vid inbromsning i ca 100km/t, det har gått fort sista milen för klonken har jag haft sedan jag köpte bilen för 8000mil sedan men vobblet har börjat de sista 1000 milen. Och när jag tittade på bussningen idag så var centrumskruven långt från centrum och vid demontering så märks det att det var mjukt. Imorgon ser jag hur stum en ny bussning är för denna går att röra mycket.
Kolla yttre leden ochså om du skall byta bussning, min var endast lite glapp, men tänker inte riva den igen om ett år eller så för att spara 600-700 ett par tusen mil.
Återkommer imorgon.

W
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Tack för svaren!

per_j82: Sorry, gav priset utan momsen inräknad (ska således vara 1555 kr/st). Fälgarna är 8'' med Bridgestone 225:or, 2,7 kilo. ET på fälgarna är 15, men ska ju vara 20 på en E34:a, så jag antar att jag har lite extra slitage på delarna pga detta... Vet faktiskt inte hur skicket på fjädrarna är...? De byttes inte vid dämparbytet.

Jeppe: Tack, skönt med sådana insidertips från en man i branschen! Jag antar att det är dessa du menar: Länk . Det som möjligen talar emot detta (om man ska gå efter vad som sägs på den sidan) är att jag inte har några vobblingsproblem vare sig vid stadig gång eller vid inbromsning. Men det kanske är kulleden som är defekt i mitt fall...?

Lutar nog åt att byta hela armen. Kollade i Bentley-manualen och det verkar ju inte alltför knepigt att fixa själv, så länge prylarna lossnar som de ska - men med rätt verktyg ska det väl gå... Kollade också på Motornord och det rör sig om en knapp tusing per sida totalt. Tyvärr verkar inte bussningen sitta monterad i armen och då krävs ju press och prylar... Likadant på Mekonomen. Är det nån som kan bekräfta att det är så? Hmmm... Kanske tvingas lämna in den trots allt...

__
Mvh /Pewe
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om kulleden är trasig så klonkar det rejält i framvagnen. Det blir ett glapp där då. Bussningen sitter inklämd i leden och är lite krånglig att byta själv utan press, men det går. Annars lämna in för byte av dem. Det går på ca 2-3 lakan att få det gjort på verkstad.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Pewe: inte lättaste att byta Casterstagena själv dock.. har prövat och har man inte rätt grejer är det svårt! FÖr det sitter utav h*lvete och som jeppe sa så syns det nästan aldrig på kontrollbesiktningen, i alla fall inte i mitt fall! Mina var helt slut! och min bil drog inte så mkt i början eller för den delen vi inbromsning.. men senare så började den göra det! och då syns det även på utsidan däckena! för de börjar snedslitas där! Det jag tycker du ska göra är att åka och hissa bilen och kika på casterstagsbussningarna! är de spruckna osv så är de slut! annars kan det ju vara nån led i nån länkarm.. men jag ger mina pengar på att det är
castergussnignen!

__
Länk
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Och ska du byta hela armen så kan du lämna in och få bussningen inpressad... men ta då reda på hur den skall sitta så castern får rätt värde! sen kan du rätt enkelt byta armen själv =)

__
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vobblingsproblemen som beskrivs uppkommer egentligen inte av att lagringarna är dåliga. Det är snarare så att t.ex. en obalans i hjulet eller en skev bromsskiva skapar obalansen som sedan tillåts fortplanta sig genom staget. Är lagringen bra kanske obalansen inte märks alls...

Jeppe

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Har bytt nu och "vobblingen" är borta, och det har aldrig varit tecken på att skivorna är skeva. Skeva skivor tenderar att pulsera i pedalen. Bussningen var väldigt mjuk och skulle tippa på att detta medförde att hela fjäderbenet kan röra sig så mycket att bromsen upplevs som den vibrerar. Och min känsla är att bromskraften/momentet varierar kraftigt (hugger och släpper) och inte att skivan vobblar.
Det lustiga var att BMW hade som vanligt inte dessa saker hemma, så det blev Autotjänst och enda skillnaden var att BMWstämpeln var bortslipad på både staget och bussningen.
Prisskillnaden var iförsig inte stor men 20% på samma pinaler är aldrig fel och när man får de snabbare dessutom.

W
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har förmodligen också väldigt dåliga casterstagsbussningar på min 525a. Men, den skakar aldrig vid inbromsning och den vobblar inte heller. Men, den är väldigt "vinglig" i framvagnen och slår nåt frukansvärt på ojämn väg trots nya dämpare. Den slår igenom direkt! Jag har iofs 17" hjul och 2,8kg luft, men den ska ändå inte slå så hårt som den gör. Jag har även monterat stänkskydd runtom på bilen och hjulen tar i stänkskydden fram endast när man bromsar & svänger samtidigt. Släpper man bromsen o bara svänger tar det inte i. Skumt? Gissar på att bussningen är slut som gör att fjäderbenet flyttar sig när man bromsar.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
per_j82: Hissa bilen och kolla! Det må ste i det närmaste vara soprent för dig =(

__
Länk
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Hade upp bilen på lyft igår och hängde och klängde i stagen och hade mig, men kunde naturligtvis inte upptäcka något (vilket ju var naivt att tro eftersom inte ens ASB hittade något :-) Såvitt jag kan se med blotta ögat ser bussningen i casterstaget helt OK ut...

Provocerade därefter bilen på hemvägen genom att köra över alla potthål, brunnar och skarvar jag kunde hitta och notabelt var att slagen inte kommer konsekvent - vissa hål sväljer den utan minsta oro, medan det slår ordentligt hårt i andra. Verkar nästan värre i låg fart (typ stadskörning) än vid motorvägsfart... Värst var vid nedfart från en låg avfasad trottoarkant - kändes och lät som hela fjäderbenet lossnade!? Lyckades även framkalla det välbekanta "studsandet" vid en inbromsning på ojämt underlag.

En undring; om kulleden är boven, är det mest troligt att själva kulan (på casterstaget?) eller "skålen" där kulan vilar (på styrarmen?) är glapp, eller är det båda som måste bytas?

__
Mvh /Pewe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Prova att rulla framåt i moderat hastighet (ca 20km/h) och "dutta" på bromsen. Är lagringarna i casterstagen dåliga bör detta kunna kännas och även höras. Ofta kan man även utifrån se på hjulet att det rör sig mer än normalt i längsled...

Är en kulled dålig byter man den, det är ingenting som går att laga eller byta i delar. I detta fallet måste man även byta hela länkarmen då det sitter i ett stycke...

Jeppe

Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Tack Jeppe! Ska ut och testa detta tricks och se om jag ser/känner något...

Att själva kulleden inte kan bytas separat förstår jag eftersom det är en integrerad del av staget, men jag föreställer mig att det måste finnas en "skål" eller "hona" på någon motsvarande del (styrarmen?) som länkarmen/staget s.a.s vilar i, och vad jag undrade var om då även DEN delen (styrarmen?) måste bytas...? Men jag kanske har missuppfattat hur delarna hänger ihop...?

__
Mvh /Pewe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Leden är en enhet, en ledskål och en kula som sedan skyddas av en skyddsbälg. Ledens axel sitter sedan fast i hjulspindeln.
En glapp led är ingenting att göra något åt, utan måste bytas i sin helhet. Själva fästet till leden i spindeln behöver inte bytas förutsatt att det inte någon skada på den, vilket är mycket ovanligt.

Hoppas jag missuppfattat dig rätt?

Jeppe

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Om fjäderbenet rostat sänder så att stoppmuttern till dämparen har lossnat kan det bli liknande ljud och symptom med obalans. Har nyss fått det på min bil :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.