AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.049

Maxvikt med husvagn i Norge?

Hej,

Vet ni om det är några speciella regler vad gäller maxvikt för bil+husvagn på norska vägar? Har hört nåt om att ibland sänks tillåtna vikten på vissa vägar i nordnorge men har inte lyckats hitta vad som gäller egentligen.

Intressant eftersom det skall ut och åkas med en husvagn som väger nästan 2ton...

/Micke
Keine anung? Har rotat runt mssor på norska vägverkets sidor
( www.vegvesen.no ) utan att hitta nåt men enligt uppgift skall infon finnas där... SurNorrmän :-)

/Micke
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Nej, micke. Det finns inga såna regler.
Har släkt i nordnorge och åker därför dit en gång om året, ibland mer. Med stor bil och husvagn. Eller vad vi svenskar kanske tycker är stor husvagn, för mkt. norrmän kör runt med dom som är dubbelt så stora eller inte långt ifrån.
Så det är bara att puttra på och ha det så trevligt i underbara nord norge. Med bland dom finaste landskapen som finns.

Nord
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Rättar till lite. Regler kan säkert finnas precis som i sverige angående vikter, men jag har aldrig varit med om att hamna på sådan väg. Då har jag endå varit med o åkt igenom större delen av nordnorge i mina dar. Dom är ju duktiga på att hålla alla vägar i bra skick i norge. Har inte åkt på många vägar med kass asfalt. Vart någonstans har du tänkt o åka mer exakt?

Nord
Hej, tack för svaren.

Det är mina föräldrar som skall ut och åka. De är i Alta just nu, så vi får väl hoppas att det inte finns några såna regler. :-)
Ikväll eller imorgon bär det tydligen av upp till Nordkap. Eventuellt tar de en sväng till Kirkenes senare också.

De ringde till norska ambassaden innan de gav sig iväg och de sa att vissa vägar fick nedsatt tillåten maxvikt vid regn, men att all info skulle finnas på www.vegvesen.no . Jag har dock inte hittat nåt där.

Jag var där uppe och körde både sommaren 2001 och 2002 och håller med om att det är fantastiskt vackert. Vi slingrade oss bla längst ut till havet vid ryska gränsen i nordöst (Björnstad) och blev ruskigt förvånade att där ute stöta på fyra busslaster tjeckiska hippies kl 1 på natten. Vet inte om just Björnstad är nåt speciellt hippietillhåll, men det såg inte ut så för övrigt... :-)

/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.