|
|
|
|---|---|
|
Hade bilen inne på oljeservice förra veckan och bad då samtidigt om att få ett kompressionsprov utfört. Resultatet var lysande ("kunde inte se bättre ut", sa verkstaden), vilket ju var lugnande! Och visst, det lilla kortet har jämna fina kurvor på alla 8 cylindrar, men vad kan man egentligen utläsa av det beträffande motorns kondition? Och kanske viktigare, vad kan man INTE utläsa? Nån som är hemma på detta? __ Mvh /Pewe | |
|
Hemma o hemma. Nåja,ett försök från mig då :)....Du får ett hyffsat tillförlitligt "bevis" på att maskinen är tät..Dvs om ventiler/cylindrar håller tätt+ viss koll på toppen också(ev sprickbildningar/packningsdef. kan vara en orsak också vid ojämn komp). Jag brukar ha som ett krav att det ska skilja max ett kilo mellan den bästa o den sämsta cylindern. Sen skulle jag vilja ha ett hyffsat högt värde också(kring iaf 13-14kg på samtliga) men beror lite på förutsättningarna och kan egentligen inte vara ett helt hundra test OM nu inte kompen hamnar på detta höga värde...T.ex motorns temp. Jämn komp. är dock det viktigaste(dock inte alltför lågt enl mig,det KAN vara en indikering på slitaget "överlag"i motorn är stort..) Fler tips>>Batteriet bör vara i gott skick,någon flaga(sot)mellan ventil o sätet som stör just då kan också orsaka ojämn komp på någon cyl mm... Det man inte kan utläsa?....Förstår inte riktigt frågan,men det man t.ex. inte kan utläsa är om du har punktering på reservhjulet ;)))) Dåligt skämt jag vet,sorry :) Mvh Janne. |
|
|
Supertack för svaret Janne! Kan ju komplettera med lite uppgifter när jag nu har kortet framför mig (om jag nu kan tyda det rätt...?) 1. Kurvorna är som sagt väldigt jämna i förhållande till varandra. 2. Alla kurvor ser ut att ha sin övre tangeringspunkt, dvs innan de börjar dala, på exakt 10. 3. Alla kurvor slutar omkring 12-strecket (ngn vid ca 11.9 och ngn vid ca 12.2 såvitt jag kan se med blotta ögat - vilket i så fall sinsemellan verkar OK, men kanske lite lågt då...?) Att motorn därmed är tät mellan cylindrar/ventiler och att topparna sannolikt är OK osv låter ju bra. Vad jag menade med att man kanske inte skulle kunna utläsa av resultatet var t.ex. om man kan se att den drar tjuvluft, att bränsleblandningen är korrekt, kondition på kammar, spridare, tändspolar m.m. Är inte så haj på motorer nämligen och vet inte riktigt hur det ena hänger ihop med det andra med inbördes påverkan osv...:-) Punktering på reservhjulet kommer väl f.ö upp på CC:n, eller...? :-)))) __ Mvh /Pewe |
|
|
Hej igen! Nja,det man gör i ett kompressionsprov är ju att kolla just bara tätheten...Om man har fel på kammar,spridare,motorlager osv ser man inte på ett dylikt test..Förhoppningsvis så hör man sådana fel istället(med ett bra motoröra) :) Dock så verkar du ha bra värden på din motor betr. tätheten iaf. Kring 12kg är inte för lågt(jämnheten var det viktigaste) och skillnader på några/något hekto är bra. Mvh Janne. |
|
|
OK, tack igen Janne! Då vet jag bättre hur mycket jag kan läsa ut av testet. __ Mvh /Pewe |
|
| Vad kostade det att göra komptestet? | |
Paap Reeder |
Hej! Ett kompressionsprov med kompressionsmätare säger inte allt om motorns kondition. Man måste också göra ett s k Leak-down-test. D v s man trycksätter kolven i ÖD och mäter läckaget. Pysljud i avgasröret - avgasventilerna läcker. Pysljud i oljepåfyllningslocket - kolvringarna läcker ... o s v. 2-3 % leakdown är OK Över 20 % är "inte värt att renovera". Eftersom trycksättningen i kompressionstakten sker hastigt hinner inte luft pysa ut i tillräcklig omfattning för att direkt ge utslag på kompmätaren. Dock är det så att ett lågt kompvärde alltid syns på leak-down-testet men man kan gissningsvis ha upp mot 7-8% leakdown utan att kompet påverkas. Ju bättre batteri man har desto svårare är det att läsa av rätt saker ur kompprovet. Har på min M30 efter dryga 40´mil mindre än 2 % leakdown. På M70:ian ligger det mellan 2-4% ... men då hade motorn stått i i dryga 3 månader. M70:ians luft går ut genom ringarna. MVH /// Paap R |
|
Förr körde man ju "indikering" på motorer, dvs som kompressionsprov fast under full drift, ger en mycket vederhäftig info om hur motorn mår. Visst, det var inte så häftiga varvtal osv på den tiden och mekaniska mätare/skrivare. Det hade väl varit något, med moderna tryck/vacuumsensorer och elektronik osv. Varför har ingen kommit på och tagit upp detta? Särskilt väl minns man när man öppnade indikatorkranen in mot förbränningsutrymmet för att blåsa rent från sot osv.. Snacka om fyrverkeri..)) FP |
|
|
micro: Jag betalade 500 kr för testet (tror dock att jag fick lite rabatt, hörde nåt om 900 kr ordinarie pris...) Paap: Hmm... Borde uppenbarligen ha ställt frågan här INNAN jag lämnade in den, så hade man kunna begärt att få även ett sådant test utfört... Man lär sig hela tiden... Nåväl, jag nöjer mig tills vidare med komp-testet och gasar på några tusen mil till i gott hopp om att maskinen mår prima! __ Mvh /Pewe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.