AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
653

Ökad förbrukning med 98

52
205
528Mora
528iA -97
Hej

Sen i fredags kör jag med 98 i min bil.
Vilken skillnad, på förbrukningen alltså.
Den drar betydligt mer bensin nu än med 95!?
Jag som skulle spara till en sport avgassystem!

Måste också säga att jag ångrar mig nåt så fruktansvärt att jag inte köpte en BMW från början, i alla dessa år har jag gått miste om ALLT.

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Drar den mer med 98!?

Märkligt.... Säker på att du inte blivit tyngre på foten?

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Sen i fredags... Lite kort tid att säkert säga att det beror på soppan. Det blir ju normalt tvärtom så jag skulle vänta lite med att dra den slutsatsen.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Ofta trycker man lite extra för att testa, då kan lätt besparingen vändas till ökad förbrukning. Du måste köra långa sträckor, lugnt för att se skillnad.

FP
52
205
528Mora
528iA -97
Långa sträckor har jag inte kört sen jag tankade, men lugnt har jag definitivt kört!
Har kört precis samma sträckor (till och från jobbet) som innan.
Bilen drar nu cirka 1.5 men det kanske är normalt för statskörning.

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Svårt att göra jämförelse när det är stadskörning och några dagar det handlar om...

Min bil rullar snudd på exakt 6 mil längre på 98 vid blandad körning.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Wendtan, det låter som en skillnad på drygt 10% ! Säker på att det stämmer?

Jag kan tillägga att på min 328 var skillnaden inte märkbar.

Anders: Ja märkligt nog är jag det. De rör sig om mellan 5-6 mil längre per tank. De fodrar dock 50% landsvägskörning ungefär.

Vid ren stadskörning är skillnden klart mindre.

Jag har en teori om att de är kopplat till den adaptiva motorstyrningen och att den ställer in sig optimalt enligt oktantalet, men de är en ren spekulation.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Har nu kört ca 1000 mil med 98 och enligt färdatorn så drar den 0,84 med 98 oktan bensin. Samma mätning med 95 låg förbrukningen på 0,87.

Det fina när man har navi är att kunna ha 2 bensinförbukningen samtidigt den gammla mätningen ligger kvar plus den nya.

Kör landsväg.

Mvh
Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.