|
|
|
|---|---|
|
Ja jag kom inte på en bättre formulering men: Om man har en sådandäringa liten trevlig frys/kylbox som man kör på ciggurtaget bak så är det ju finnemang så länge man kör (ner till -4, kanon med en kall iskaffe) men hur länge kan man ha den gående om man parkerar? Går det att ordna ngn form av "vakt" som slår ifrån eller dyl? *BAWORAK* | |
|
Jag har inte testat men det går att räkna ut teoretiskt. Om vi tittar på den här kylboxen: Länk så drar den 3 Ampere i ström, säg att du har ett 60 Amperetimmars batteri (60Ah) så borde det alltså räcka i 60/3 = 20 timmar. Det förutsätter naturligtvis att betteriet är nytt, batteriet tappar i kapacitet när det blir äldre. Dessutom ska du ju ha tillräckligt med ström i batteriet för att starta bilen sedan. /Hans |
|
|
I praktiken skall man undvika djupurladdning till varje pris, varje sådan minskar livslängden på batteriet. Beroende på hur väl batteriet är laddat innan skulle jag inte ladda ur med 3A mer än 4-5 timmar max. Det finns batterivakter till bl.a kylboxar att köpa men när de bryter är det oftast bara 10-20% kvar. Kan räcka för start i bästa fall. FP |
|
|
Här är en box som har automatisk avstängning vid låg spänning: Länk Men som folke säger, drar batteriet ur för mycket så kommer livslängden på batteriet att minska. /Hans |
|
|
Ok, Min är på 2,3 Amp. Så utan att ha ett splirrans nytt batteri så borde jag kunna ha kylen igån iaf ett par timmar efter att man slagit av bilen eller? Ska till Kroatien i sommar och tänkte att om man parkerar vid typ 10 på morgonen och vill käka kl 12 så borde det alltså fungera eller hur? Närman väl kör sedan så laddas ju batteriet upp om jag inte är helt ute och cyklar. *BAWORAK* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.