AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
739

"Öppet filter" -alternativa placeringar ? [e36]

Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
hejsan!

sitter o klurar som bäst på div. olka placeringar av det öppna filter jag har liggandes...

Det har varit in i bilen och vänt, men det gav inte så mycket mer än rappare gassvar och ngt förbättrat bottendrag.
överlag var bilen piggare med iläggsfiltret i original burken.

(förmodligen mycket pga värmen samt filtrets storlek som gör att det inte finns plats för flöde "runt"filtret då huven är stängd.)

i början provade jag att köra utan matningsslangar av kalluft men då var det mest bara ett skämt... bara umade o gick inte alls ngt vidare, markant slöare än iläggsfiltret på lite varv 4000 o uppåt. drog sedan upp en 4" luftslang från fronten till framkant på filtret då blev det skillnad... fast fortfarande inte bra enl mig.

det som skulle kunna förbättra i teorin är att dra ut filtret utanför motorrummet, dels för flödet runt "konan" samt att motorrumstempen inte når dit.

ngn som testat att lägga filtet bakom stötfångaren eller bakom njurarna (framför kylaren)?

kommer ett rör på ca 0,5m mellan massemätaren och filtret påverka till det sämre?

förväntar mig inte ngn monstruös skillnad men.. tja, det är alltid kul att experimentera. :)

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Jag har plockat ur mina dimljus och placerat luftfiltret där.
Perfekt kylning!

Min bil: Länk
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
ja placeringen är ju egentligen perfekt, blir ju inte varmt på samma vis som under huven där värmen letar sig in lite här o där vilket inte blir fallet när filtret sitter i fronten.

kom på det när jag satt o spanade igenom en massa bilder på nätat, men det verkar som om de flesta bilar den lösningen återfinns på är turbo/kompressor bilar

det jag funderar på är hur en sugis reagerar på det?
blir ju lite längre rör efter Lmm ist för att filtret sitter "direkt på"
men det kanske inte spelar ngn roll?

rör dimentionen som är aktuell i så fall är 3" ( 76mm) med en svag böj på (45 el 60gr)

Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
längre rör innan lmm skulle det ju vara...
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
har monterat filtret bakom stötfångaren nu, blev en klar förbättring :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.