AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.364

Skakande ratt med nya däck?

Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Innan jag köpte nya sommardäck fick de justera framvagnen. Sedan på med nya, balancerade Nokian.
Ändå skakar ratten (och bilen) i farter över ca 90km/h.
Vad gör jag nu?
Mvh
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Kan vara att fälgarna inte passar din bil?
Har du använt dem förut?

/Hammar
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Det är 15" alu av märket 100+ som följde med bilen vid beg köpet. Ska fråga däckfirman om fälgarna.
Kan lufttrycket ha betydelse?? Har 2,7 fram och bak på 225/65/15.
Uppskattar svar.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är det ordentligt balanserat och centrerat?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

di
35
diapeee
alpina b10 -91
har samma problem fast på 18 235/40
iofs har inte justera framvagnen än men
däcken är balanserade. . .
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Obalans i däcken!! Kontrollera att navhålet är i rätt storlek mot bilens nav. Kolla även balanseringen igen.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Om det är balanserat och hjulinställningarna är Ok så brukar det vara fälgen man ska kolla på.
Det kan vara så att, som Amos skriver, att fälgens nav inte stämmer överens med bilens utan det kan vara så att den förra ägaren använde sig av sk. spacers för att kompensera för det mellanrum som kan finnas.
Sedan finns även möjligheten att fälgen kan vara sned.
Om fälgen är sned brukar (enligt min erfarenhet) det bara bli värre ju snabbare man kör.
Medans obalans uppträder mellan vissa hastigheter, vanligast mellan 80-100.

Så jag skulle gissa på fälgarna.
Kolla även med föregående ägare och fråga om han har använt sig av spacers på fälgarna innan.
(Kostar inte så mycket, men man får oftast köpa nya inför varje säsong)

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Glömde säga en sak till:
Vid montering av nya däck så kan de behöva en tid att "sätta sig" på fälgen, oftast blir det rätt från början men har man otur kan man få göra om balanseringen då däcken har blivit varma och fått rätt fäste på fälgen (eller hur man ska uttrycka det).
Däcktrycket du har valt tycker jag verkar som ett bra val.
(Står i instruktionsboken också vad som gäller vid vilka dimensioner till din bil)

/Hammar
di
35
diapeee
alpina b10 -91
i mitt fall värkar det då vara hjulinställningen isf, de e som du säger "obalansen" kommer mellan 90-100, 110 o upp är inga problem. . .
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
diapee: Om man har kört med fel hjulinställningar under en längre tid så kan det tyvärr bli så att däcken har felaktig slitbana så att säga, och då är det inte säkert att hjulinställningar räcker, men lite skillnad blir det nog och det är aldrig fel att kolla inställningarna ändå.

Kör själv med sådana framdäck nu efter att ha kört med fel inställningar under nästan ett år (förmodligen gjordes inställningarna fel vid bytet av mina stötdämpare runtom)
Men jag kan leva med det för det är så lite och verkar bli mindre med tiden...

/Hammar
di
35
diapeee
alpina b10 -91
hammer: jag har endast kört på dem ca en månad så det är väl
inte försent för mig än? sen visst kan man väl leva med "lite" obalans ;)
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
diapeee: Nej, jag tror det är lugnt för din del.
Jag hade ju kört med mina i ca ett år så för min del är det egentligen nya däck som gäller om jag vill bli helt kvitt. ;-)
Men du bör klara dig.

/Hammar
det går att balansera hjulen på bilen också men då måste balansera om varje gång du bytter däck
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Vill tacka för era svar. Jag ska så fort jag hinner, förbi däckfirman och höra med dem om både fälgarna (och ev spacer), balansering samt ev behov av nyjustering av framvagnen.
Ta nu och kör så att ni hinner njuta Lääänge av era Bayerska nöjesmaskiner.
Helga
Ger mej f-n på att du har för mycket vikt på ena sidan av något hjul. I så fall snurra däcket ett halvt varv på fälgen. Av med samtliga vikter och blansera om till 0 (noll)

Helga
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Spacers behöver du inte bry dig om. Jag misstänker att föregående talare som nämnde dessa istället tänker på centreringsringar. Detta behövs om centrumhålet är större än styrningen på navet, annars centrerar inte fälgen på navet med obalans och vibrationer som följd...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Däcken är inte runda ?? går ej att balensera bort fler än du har bekymmer med Nokias däck-
Länk

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hasso, Du är alltså inte djupt imponerad av Nokian däck, påtvingade av min finska sambo (på samma vis som vinterdäck, mobil, TV, snacka om förtryck). Får man fråga vad mästaren rekommenderar till nästa inköp av däck?
Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Glämde skriva att Nokian NRVi är verkligen tysta. De är är grymma i rådande sommarväder med CM vis vatten på vägarna. Så, lite nytta gör de ändå, eller?
Mvh
Sword
Ja
50
Jan-E
528i Touring -98
Tydligen är E39 touringen känslig för om däcken bak inte är runda. Jag har just fått diagnosen orunda däck av verkstan och antingen får jag leva med vibrationerna mellan 95 och 115km/h eller byta de Hankook Ventus som sitter på.

Visa användare
326
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hej! Man får tacka för engagemanget. Här kommer lite "facit": Var på däckverkstaden Vianor idag. Snabb hjälp och vänligt bemötande, utan kostnad!
- Man fick balansera om alla fyra hjulen. En del vikter hade släppt, pga att de satt för nära bromsoken. Annars var det "normal obalans" efter att ha kört med helt nya däck ett tag.
- De två framdäcken har också blivit lite "orunda", man fick vrida gummin i förhållande till fälgarna.
- Fälgarna är icke original alu, lite orunda de också där fram men godkända enligt verkstaden, än så länge.
- Fälgarna sitter direkt på nav, ingen spacer sats behövs.

Provkörning efter åtgärd: Inga skakningar i hastighet 0-110km/t.
Mvh "Svärdstam"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.