AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.293

Innebär polering alltid försvagning av lack?

Sida 1 av 2
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Försvagar man alltid lacken när man polerar?
Tar man bort klarlacken på metallik när man polerar?
Kan man bara polera små delar av lacken exempelvis små repor?
Mvh
BMW: lycka på fyra hjul.
Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Isf skulle nog ovanstående bilägare köra omkring med metallblank bil.;-D För att inte tala om vissa andra, inga namn men det börjar på Ha och slutar på so..)
Både Metallic och solid lack har klarlack idag.

FP
folke
Kunde inte sagt det bättre:))

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
Hoppas att folke och bayern munchen har haft roligt.
Jag tycker ändå att begreppet "polering" förvirrar, att man använder detta ord inkonsekvent. Der kan alltså stå att man ska "polera" med cleaner. Inte ska det då heta polering, eller?
Tack Micke Olsson för länkarna.
Stämmer det att polering ska helst ske med maskin? Har det alltså betydelse hur "hårt" man "gnuggar in" medlet?
Svara den som orkar.
to
268
tooon
325ix -07
Givetvis sliter en polering, där medel med slipmedel används, på lacken!
(Nu kan i o f slipmedel även vara rent kemiska och därmed inte slipa ner lacken på samma sätt, är inte insatt i hur dessa fungerar)
Tanken bakom en polering/rubbing o s v är att jämna ut/ slipa ner och rengöra runtliggande lack så att du får samma nivå som "botten" på de repor du tänkt slipa bort.
En annan metod kan också vara att "smälta ihop" repor m h a värme, vilket jag tror Hasso tagit upp i sin poleringsskola :)
Om ovan metod går att applicera med en oscillerande maskin kan kanske något rekondproffs på sajten svara på.
Även om en polering rent generellt endast sliter mikroskopiskt på lacken ska man inte tro att det inte sliter alls, och att freqvent maskinpolera sin lack flera gånger / år är kanske inte en så bra ide ;)

Japp, du får oftast mycket bättre resultat med maskin när du polerar och dessutom går det mycket snabbare.
Försök att jobba in medlet med endast maskinens tyngd och tryck inte maskinen mot lacken.

Mvh
/ Peter

bustorp
tooon:
Smälta ihop med oscillerande maskin är nog ganska omöjligt då den inte kan utveckla den värme som behövs. Jag har i o f s inte provat men det förefaller osannolikt. Däremot går det med en cirkulerande men man ska vara mycket försiktig om man är ovan.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
sword: Visst har vi roligt, men det är alltså bara polerkungarna Micke och Hasso som det gäller, inte oss vanliga amatörer..)
Mera allvarligt: Visst sliter det något på lång sikt och inlägget från toon tillsammans med Hassos poleringsskola förklarar rätt bra vad som händer.
När man säger oscillerande maskin i samband med polering så avses säkert en exenterroterande till skillnad mot en som bara roterar. Oscillerande maskiner brukar man använda vid slipning av trä osv.
Exenterroternade maskiner kom till för att förhindra polerrosor som ofelbart uppstår om man råkar stoppa upp rörelsen av maskinen över lacken. Jämför rosenpolering av metall med roterande maskin där man VILL få fram polerrosor.
Det blir alltså en roterande OCH oscillerande rörelse som kan få fram den önskade uppvärmningen vid polering, åtminstone vid maskiner med tillräcklig kraft, annars vill maskinen mest bara stå stilla och vibrera = kass resultat.
Ett annat alternativ är maskiner med två eller tre roterande polerskivor som inte heller lämnar polerrosor i lacken om de hanteras rätt.

FP
bustorp
folke:
Vad är egentligen skillnaden i arbetssätt mellan en excenterroterande och en oscillerande polermaskin och vad är skillnaden i resultatet? Jag har letat på nätet men inte kunnat finna någon excenterroterande polermaskin, däremot flera oscillerande ex."Rustamaskinen",Cyclo m.fl. Det står oscillerande överallt och om man använder det ordet så kanske flera förstår vad som avses än om man krånglar till det.
Den maskinen jag refererar till i mitt inlägg är "Rustamaskinen"som jag provat och som jag inte kan tänka mig går att värma ihop repor med. Vad är det för maskin du menar som både roterar o oscillerar och som bygger upp den värmen som fordras för att värma ihop?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De occilerande maskinerna för oss "amatörer" är risken minimal att "bränna lacken" vid normalt handhavande.
De funkar utmärkt med cleener och waxpolisch för att hålla uppe glansen på en hyfsat fräsch bil och få bort tvättrepor.
Att "värma" ihop klarlacksreper går i stort sett bara med roterande proffspolermaskin är bara för proffs som som lackerare mfl.risken att bränna lacken för en amatör är stor.

///MVH Hasso
Länk
Mycket enkelt: Oscillerande rörelse = fram och tillbaka. Jämför t.ex oscilloscop, ett mätinstrument där strålen på skärmen går fram och tillbaka (den är släckt på tillbakavägen iofs). De olika slipmaskinerna för träbearbetning med fyrkantig eller trekantiga skivor är exempel på oscillerande rörelser, men skall man vara petig så rör sig slipskivan i små cirkulerande rörelser, med ett par mm i slaglängd. Helt oanvändbart till polering även om man hade monterat en polerskiva på något sätt på en sådan maskin.

Excenter = off center, ocentrerad osv. Slaglängden brukar vara någon cm MEN dessutom kan skivan rotera runt mer eller mindre snabbt beroende på hur hårt den belastas mot underlaget.
Problemet med många av de billiga maskinerna är för låg effekt 100-150W i kombination med för stora polerskivor, 150-170mm.
300-500W eller mera och runt 100mm kardborrefäste för skumgummi eller polerskivor samt gärna steglös och låsbar hastighet funkar bra enligt min erfarenhet.
Som Hasso skriver, man får vara varsam med roterande polermaskiner, borrmaskiner och vinkelslipar med polerskivor påmonterade kan lätt bränna lackskiktet. En polermaskin för proffs kan visserligen se ut som en vinkelslip men läs på maskinens skylt: det står kanske 1000-1500 rpm mot 6000-10000 rpm på en vinkelslip.

FP
bustorp
folke:
hasso:
Tack för att ni rätade ut det frågetecknet "hur funkar dom?". Då kan vi bara konstatera att det står fel i nästan var o varannan annons om polermaskiner + på ganska många forum och att folke o hasso tycker olika vad gäller dessa två olika typer.hasso använder en som han själv skriver "oscillerande" Waxmaster i sitt poleringstips medan folke konstaterar att den oscillerande är "helt oanvändbar till polering"(enl. tidigare inlägg). Det skulle vara bra om man kunde reda ut vem som har rätt så att vi alla inte svamlar om två olika typer men menar samma.
Ursäkta att jag är lite petig men det förbryllar säkert flera än mig.

Försöker igen: Oscillerande betyder fram och återgående rörelse, jag får be dig kolla i nåt betrott texikon om du inte tror mig.
Prova gärna att polera med en "riktig" oscillerande maskin så får du själv bedömma resultatet.
Att sedan detta (felaktigt) har kommit att benämnas på de excenterroterande maskinerna får ju stå för dom, det blir inte mera rätt för det. Det låter kanske häftigt, vad vet jag.
Jag vet vad Hasso använder för typ av polermaskin och vi är säkert rörande överens om dess förträfflighet. Att folk använder olika namn på principen kan jag nog leva med. Det viktiga var kanske att reda ut att polerskivan måste snurra för att kunna värma osv vid poleringen.
Kolla på exempeln på länkarna nedan, kan du få den oscillerande till att rotera så lägger jag mig direkt.

Länk
Länk

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det stämmer som Folke säger att det egentligen handlar om ett benämningsfel, men tyvärr så är det ett vedertaget begrepp att kalla exenterroterande för occilerande bara för att som inte enbart är roterande utan "snurrar runt sin egen axel" för att undvika polerrosor. Men det är ju som det är med det.
Dt är lika fel som att säga att spänningen går från + till - när den bara gör det i teorin och inte i praktiken :)) men tyvärr så kom man inte på det förrän efter många år (alla digitalscheman är felritade egentligen men är vedertaget och ändrades inte när man kom på detta). Hade Lucas fel?? (mannen som uppfann mörkret :))

///MVH Hasso
Länk
sword
Det var inte menat som något elakt ang.din fråga men jag brukar följa frilansarna Micke O och Hassos dagböker.
Även Mickes repotege/polerskola i Fyndbörsen samt Touringklubbens hemsida så har jag lärt mig att dessa herrar polerar mer än vad som anses som hälsosamt :) för sig själva.
regniga träffdagar promenerar dom nog hellre.Hoppas att du inte tog illa vid.

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
bustorp
folke:
hasso:
Tack för era inlägg. Då har vi kanske rett ut missförstånden, både i mina inlägg o i övriga. Vad jag ville var att det skulle stå klart o tydligt vad som var vad om ni förstår vad jag menar så att inga missuppfattningar kom ut i onödan på detta forum.
Själv så har jag både roterande, oscillerande och excenterroterande maskiner så jag har provat alla typerna och var o en fyller nog sin funktion beroende på vad man ska använda dom till. Jag använder dock enbart Flex roterande o f.n. "Rustamaskinen" då min Cyclo är trasig. "Rustan" kommer nog att få gå ett tag till då jag tycker att den ger samma resultat som Cyclon vid finpolering o glanskonservering.
Hoppas att jag inte väckt onda tankar utan att vi fortsättningsvis kan utbyta erfarenheter och kanske leda en o annan novis på rätt väg. Det är ju delvis det som är meningen med ett forum.

Visa användare
323
sword
330e Touring Xdrive 2021
bayern munchen, jag tog inte illa åt mig, tack för din omtanke. Saken är den att jag -som det framgår av min profil- inte är så insatt i de händigas värld. Jag har ärligt talat forfarande inte förstått varför man skriver "polera med cleaner". Jag trodde och tror att polermedel gör lacken tunnare, att polering helst inte ska göras av den som typ inte är proffs. Läs om alla "repor" på "rusta" tråden. Efter polering ska man ju noga förstärka lacken med vax etc, eller hur. Hur duktiga är folk på det, tro?
Ha en skön och mullrande sommar (ej mullrande av åska).
sword
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Sword:
Var inte rädd för att prova. Det är inte så himla märkvärdigt som det kan låta. Med en excenter(=oscillerande) maskin från t.ex Rusta eller Clas Ohlsson så kan du i princip inte skada lacken med cleaner, även om du inte gör 100% "rätt".

Väntar du däremot för länge så måste du använda rubbing istället för cleaner för att få tillbaka glansen, och då finns plötsligt stor risk att repa lacken om du gör ett snedsteg, eftersom rubbing är grövre och innehåller slipmedel.

Det absolut viktigaste är ändå att bilen är 100% ren när du börjar polera, oavsett om det är för hand eller med maskin. Ligger det ett puttelitet gruskorn på lacken så gnids det runt och repar.

Efter att poleringen gjorts med cleaner (eller polish) för hand eller med maskin så läggs vaxet på mycket enkelt.
Vaxet är inte alls lika "tungjobbat". Nästan bara att stryka på och torka av, det är defenetift den lätta delen.

Gör du det här regelbundet (1-2gånger/år) så behöver du inte gå på med rubbing efter säg 5-10år och på så vis slits lacken mindre ändå i slutändan. Jag är själv övertygad om att en automattvätt med borstar förkortar lackens levnadstid betydligt mer än en nogrann polering och vaxning.

Köp en flaska sonax och testa med en trasa på ena skärmen bara, så inser du direkt att det inte är något märkvärdigt.
bustorp
micro:
Som du beskriver det så är det lättare att polera en bil än att vika ihop en bilkarta. Jag håller inte riktigt med och det gör nog inte en rekondare heller.
Om det var så enkelt som du beskriver så skulle hälften av alla rekondare vara arbetslösa.

Hur många vanliga människor klarar av att vika ihop en bilkarta???

Hehe, kul jämförelse där. :-)

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Hahaha!! Bra kommentar Micke O.
Visst fan är det lättare att polera bilen än att vika ihop en karta!!

Nä, allvar igen då.
Visst krävs det träning och läsning innan man på ett smidigt sätt får bilen i utställningsskick. Men jag tycker absolut inte att någon ska avskräckas att prova bara för att man kan diskutera i all oändlighet om vilken metod och vilka produkter etc som är bäst.

Har man bara gett sig in på att testa med en flaska cleaner och en flaska vax och några sönderklippta lakan så visst fan lyckas vem som helst lyfta lacken rejält med en dags slitande, bara genom att läsa på flaskan hur man gör. Utan att för den sakens skull riskera att förstöra lacken. Bara bilen är RIKTIGT ren när man börjar så.

Tycker man det är skoj och vill fortsätta vårda sin bil så köper man så klart en maskin och börja samla på sig tips och testar olika produkter etc.
Forumet är ju en alldeles utmärk plats att börja samla på sig goda råd och tips. Att läsa några artiklar i ämnet är också att rekomendra. Såna artiklar finns ju bland annat på autopower.

Mvh Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.