AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.302

Problem med kupefläkt 520

Fläkten går ej att ställa på kliman, verkar ha ett eget liv kan helt plötsligt börja gå än fast bilen avslagen och låst.Varierar i hastighet.AC:n Provtryckt och fylld.Förslag någon därute?

sv
17
svea
Bmw 540 -97
hej. det har inget med ac:n att göra. ja skulle tro att det kan va nåt fel med din rest värme. /svea

Ts.
En E39 eller? Då tror jag du har problemet i fläktmotorns effektsteg (kallas ibland lite felaktigt för fläktmotstånd), sitter instucket i lufttrumman efter fläkten (kylning).
En klump med kylfenor och en kontakt till kablaget. Lödfel har förekommit men troligen är det periodisk kortis i effekttransistorn, detta gör att fläktmotorn går lite som den vill, även med bilen avstängd.

FP
sv
17
svea
Bmw 540 -97
Hej! ja bytte effekt slutsteget på min idag.. min cupefläckt började gå lite hur som hellst. den gick ca:2min närman startade bilen, sen bara tystnade den. sen gick den igång igen ett par minuter senare igen osv. man får lossaplattan under hanskfacket och sidoklädseln till vänster i passargerar golvet. sen sitter den långt in i vänstra hörnet instucken i fläckt trumman. det e bara en stjärnskruv man behöver lossa till klädselsidan, sen sitter plattan under med clips. så den e enkel att byta. det e lite trångt men det går bra..

Ts.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.