|
|
|
|---|---|
|
Tjena BMW kamrater. Funderar på att köpa mig en mysig liten vinterbil som kallas för 325 ix. Verkar vara en härlig vinterbil när man ställer av M-pärlan för säsongen. Så nu undrar jag bara om d är nån som vet nåt enkelt sätt å kolla så att 4-hjulsdriften funkar som den ska??? Är d å leta upp en skaplig grusplan som gäller å tok-burna eller??=) | |
fredrik m3gt333 |
det bästa sättet är att köra på torr asfalt på tomgång och svänga fullt åt båda hållen och lyssna efter klonk.. och att den driver både fram o bak förståss..:) |
|
En grusplan är nog att rekommendera faktiskt så man får känna på att framvagnen verkligen drar när man trycker ner foten. :-) Jag skulle rekommendera att du åker till en gör-det-själv-hall eller en vänlig mekaniker med 4-punktslyft, gärna det senare så du kan rotera på hjulen så du ser att alla diffar fungerar (öppen diff fram, visco bak). Ta även en titt under så du inte har oljeläckage på diffarna och fördelningslådan, om det ser grisigt ut är packboxarna trötta och du bör definitivt kolla oljenivåerna! Här är också ett bra ögonblick att kasta ett öga på damaskerna på alla drivaxlarna. En annan svag punkt kan vara att fettet krypit ut ur splinesen på främre drivaxeln i fördelningslådan.. svårt att kolla utan att ta loss, men kan vara värt bekymret om du ska köra hårt med bilen. I övrigt är det som vilken E30 som helst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.